Seize the mOh!ment: Oh! by Kopenhagen Fur lancerer kampagne med fokus på hverdagsluksus

Fælles for alle de ting og øjeblikke, som vi forbinder med hverdagsluksus er, at det ofte kræver lidt ekstra tid – og ofte er det lige præcis tiden, og dermed også muligheden for fordybelse, der gør, at følelsen af luksus i hverdagen opstår.

Når man som Oh! by Kopenhagen Fur, arbejder med et materiale som pels, er tid et nøgleord. Det tager tid at bearbejde, udvikle og producere produkter med materialer som pels, men resultatet er derfor også af høj kvalitet. Hos Oh! by Kopenhagen Fur er de vant til at arbejde med luksusmaterialer i form af pels, og missionen for deres brand er netop at tilføre lidt luksus til hverdagen og de ting, vi ikke kan undvære i dagligdagen. De arbejder med andre ord ud fra ‘Slow Fashion’-tankegangen, hvor produktionen tager tid.

Og netop ‘Slow Fashion’-tankegangen er udgangpunktet i en ny kampagne fra Oh! by Kopenhagen Fur, hvor de opfordrer til at nyde øjeblikket lige nu og her – og det hvad enten det er glæden, der opstår, når vi køber en ny taske, gensynet med en gammel veninde, at sætte os godt til rette med et nyt magasin i hånden eller blot det at være tilstede i nuet.  

Den nye kampagne fra Oh! by Kopenhagen hedder Seize the mOh!mentog vil særligt udfolde sig på Facebook og Instagram, hvor Oh! by Kopenhagen Fur opfordrer til at støtte op om “slow-down”-tankegangen og fokusere på alle de små øjeblikke, hvor vi nyder nuet i hverdagen – med andre ord: at nyde de små øjeblikke af hverdagsluksus i en travl hverdag. 

Til sidst er der kun tilbage at spørge: Hvad er er dit #SeizethemOhment-øjeblik?

Cecilie Bahnsen har designet en must-have pyjamas for Pieces

Pieces havde i efteråret stor succes med samarbejder med designere, der skabet ekslusive items for det danske highstreet brand. Og en succes tåler gerne gentagelse, og derfor har Pieces netop løftet sløret for tre nye designsamarbejder – lige i tid til forårets lunere vejr. De tre designere, der har skabt forårs-items specielt til Pieces er stylisten Emili Sindlev, der også designede i efetråret, og ‘talentlisten’ rummer dertil tekstildesigner Lea Kargaard og den stor-roste designer Cecilie Bahnsen.

Og særligt designtalentet Cecilie Bahnsen er værd at holde øje med, da hun lige nu er på himmelfart mod modestjernerne og bliver rost for sine kollektioner både herhjemme og internationalt. I efteråret 2016 vandt Cecilie Bahnsen således Dansk Designtalent Magasin prisen og er i foråret 2017 blandt de syv finalister til den anerkendt internationale LVMH Fashion Prize, hvor vinderen afsløres i Paris i juni i år. Cecilie Bahnsen holdt sit første show under Copenhagen Fashion Week i januar 2017, og viste her en kollektin, der fik hjertene til at spingre et slag over af begejstring hos hele den danske modebranche – og ikke mindst ELLE redaktionen.

Derfor er nyheden om, at den dygtige unge designer indgår et samarbejde med Pieces også særlig attraktiv. Cecilie Bahnsens smukke klæder forhandles nemlig udelukkende hos luksuriøse forhandlere som #LOT29 i København og Dover Street Market i London og Tokyo, men samarbejdet med Pieces er en oplagt mulighed for at få fingrene i hendes design til en virklig fin pris!

Pieces x Cecilie Bahnsen-samarbejdet er resulteret i en skøn og ultra-aktuel pyjamas, som er et must-have i enhver forårsgarderobe og et feminint alternativ til det klassiske suit. Pyjamassen har et smukt fald, og er fremstillet i et let, sort materiale, der ikke krøller, og har et ganske-sagte prikket mønster. Cecilie Bahnsens design-signatur, som er detaljerige kraver og flæser, er meget tydelige omrigk skjorte-blusens krave og ærmer, hvilket giver pyjamssen en legende og meget feminin kant. 

Pyjamassen kan købes fra slutningen af maj 2017.

Se med i videoen, hvor du kan møde designer Cecilie Bahnsen til en snak om drømme og karriere:

Ud over pyjamassen fra Cecilie Bahnsens hånd, har Emili Sindlev designet en fin pastelfarvet kjole for Pieces, der er perfekt til både hverdag og forårets kommende fester. Desuden har tekstildesigneren Lea Kargaard, der har en forkærlighed for print og farverige tekstiler, lavet en taske, som er ideel til alle hverdagens nødvendigheder. 

De tre designer-items kommer i butikkerne og på Pieces webshop løbende fra april til maj 2017. 

I galleriet har vi samlet de tre forårs-items fra PIECES designsamarbejder… 

De viste produkter i galleriet kan indeholde reklame i form af affiliate links.

Watch out! Michael Kors lancerer et nyt smart watch med indbygget Instagram

Hvis der gemmer sig en mode-elektronista i maven på dig, så vil du med sikkerhed blive begejstret over nyheden om, at Michael Kors er aktuel med en splinterny kollektion af smart watches. Men ud over den lækre design-faktor i et smart watch fra Michael Kors, så tager det amerikanske brand “smart” til et helt ny fashion-level, idet det nye smarte ur, kan kobels direkte til din Instagram-profil gennem en enkelt app. #Like!

Allerede i efteråret 2016 løftede Michael Kors sløret for en hitech-accessory kollektion, der forenede teknologi og mode i en perfekt synergi. Det nye smart watch og den dertilhørende Insta-venlige app, er en direkete forlængelse af den høj-teknologiske tilbehørskollektion, der nu er en fast del af Michael Kors’s faste sortiment.

De nyeste skud på smart-watch-stammen er ur-modellerne ‘Michael Kors Access Bradshaw’ og ‘Dylan Touch Screen’, og det er selvfølgelig dem, du eksklusivt kan hente Instagram ned på. Michael Kors integrerede Instagram-app har fået navnet ’My Social’, og den tillader, at du kan bladre igennem din Instagram-feed, poste billeder og endda bruge dit yndlingsfilter, direkte fra dit ur – og aldrig misse et Insta-moment!

Urene er desuden designet til at kunne modtage push-meddelelser og opdateringer, så du ikke går glip af de vigtigste sociale nyheder, når du er på farten! På den måde vil du altid have dit sociale liv lige ved hånden!

Se med i videoen, hvor urene og nye Insta-venlige app My Social bliver demonstreret… 

Horoskop // Sådan bliver din maj

Den sidste forårsmåned er over os, og derfor er det nye ELLE selvfølgelig spækket med masser af inspirerende forårs- og sommermode. Men en ny måned og et nyt magasin betyder naturligvis også, at vores astrolog står klar med et nyt horoskop til dig! Læs med og find ud af hvad den kommende måned byder på. 

Tekst: Susanne Taylor, atrolog // Illustration: Mette Boesgaard/Filter Management

Månedens stjernetegn: Tyr 21/4 – 21/5

Tyrekvinden er berømt for sit skønne ydre og sin varme personlighed. Hun er forfængelig og vil gerne gøre indtryk på omverdenen. Hendes konservative og jordbundne livsstil medfører stabile arbejdsforhold.

Hun holder fast på sine rettigheder, og hun kan være lidt af et finansgeni. Tyrekvinden er stædig som få. Hun går efter sine mål, indtil de er i hus. Tøjstilen er smuk og klassisk. Blandt modens mest inspirerende tyrekvinder findes YSL-musen Loulou de la Falaise, sangerinden Grace Jones og filmikonerne Audrey og Katharine Hepburn.

Psst… Er dit stjernetegn ikke tyr? Så kig med i galleriet hvor vi har samlet alle horoskoperne for maj.

ELLEs nyhedsbrev

B&O lancerer den ultimative højtaler til tasken og sommerens mange strandture

Sommeren er lige rundt om hjørnet, og på redaktionen kan vi slet ikke vente med at pakke strandtasken og smutte ned på badebroen eller en af de mange skønne danske strande med veninderne og familien. Derfor kommer det som kaldet, at B&O netop har lanceret deres hidtil mindste bærbare højtaler, der med sit æstetiske design og sin lille størrelse er som skabt til (designer)tasken.

Læs også: 90-års jubilæum: B&O fejres med sin hidtil mest innovative højtaler

Om du skal i sommerhus, en tur på stranden, holde picnic i parken eller nyde vin på tagterrassen er den nye højtaler, Beoplay P2, perfekt til anledningen og kan gøre de sommerlige øjeblikke endnu mere uforglemmelige med den helt rette musik og lyd.

Ved at tappe to gange på gitteret kan du spille musik eller sætte det på pause, imens du blot kan ryste den lille højtaler for at springe et nummer over. Og selv om højtaleren er det nyeste og mindste medlem i rækken af trådløse Bluetooth-højtalere fra B&O Play, kommer der stadig den samme kraftige og klare ‘Signature Sound’ ud af den, som man forventer af B&O Plays højtalere.

Højtaleren er designet af den prisbelønnede designer Cecilie Manz, og der er lagt vægt på at designe et enkelt og smukt design – et design til den ægte fashionista, der naturligvis aldrig går ned på udstyr:

“Jo tættere et produkt kommer på kroppen, jo mere raffineret og detaljeret skal designet være. Beoplay P2 er glat og elegant – en kompakt højttaler med fantastisk lyd, som du kan tage med overalt,” siger Cecilie Manz.

Se også: Se de nye trådløse høretelefoner fra B&O Play

Den nye Beoplay P2 er designet i en afrundet blød form, der ligger perfekt i hånden, og mest af alt minder om en fin, glat sten, man finder på stranden. Dette giver den lille højtaler et raffineret look, der endelig fuldendes med remmen i ægte læder, der gør den endnu lettere at transportere. Samtidig er der en indbygget følsom 360 graders mikrofon, der gør det muligt at besvare opkald, uanset hvor du taler fra, så længe du er i nærheden af mikrofonen.

Beoplay P2  kommer i Bang og Olufsens butikker fra den 27. april og online her samt i udvalgte forhandlere.

Den vejledende pris er 1.299 kr., og den lille højtaler fås i farverne: Black, Sand Stone og Royal Blue. Ønsker du et etui, så du kan passe ekstra godt på din nye højtaler, kan dette fås for 279 kr..

Se de fine kampagnebilleder og kom i sommerstemning i galleriet herunder. 

ELLEs nyhedsbrev

Mads Nørgaard lancerer limited edition jakke i anledning af den årlige 1. maj festival

Fredag den 28. april 2017 afholder Mads Nørgaard igen i år sin årlige 1. maj festival.

En festival, hvor du kan købe eksklusive showpieces og kollektionsprøver fra Mads Nørgaard og Nørgaard Paa Strøget til nedsatte priser. 

I samme anledning lancerer butikken en limited edition customized jakke i army grøn, som er perfekt til foråret og de kommende, lune festivalsaftener. Men vil du have fat i den, skal du være skynde dig – Mads Nørgaards limited edition-styles bliver nemlig ofte hurtigt udsolgt. 

Du er selvfølgelig også inviteret med til festivalen fredag den 28. april, hvor de to cool DJs, Emilie Lilja og Emil Lange, vil spille sød musik i dine ører, mens du kan nyde en af de lækre burgere fra Yoburger (gratis, hvis du er en af de 200 første!). Men festen slutter selvfølgelig ikke her – når du har shoppet og fået lidt at drikke og spise, forsætter festen på natklubben Chateau Motel fra kl. 21.30. 

Hvis du synes, det lyder som en ligeså god fredag, som vi gør, kan du læse mere om eventet lige her. 

Herunder kan du se den cool jakke, der kommer til at koste 400 kroner, og vil blive solgt i Mads Nørgaards butik på Strøget i København fra fredag den 28. maj.

Foto: PR Mads Nørgaard lancerer limited edition customized army jakke
ELLEs nyhedsbrev

 

Få opskriften på festlige, mango-cashew raw bites

I 2013 åbnede tre piger et lille pop-up bageri under navnet Sweet Sneak Studio, men det skulle hurtigt vise sig, at der var efterspørgsel på delikate desserter og hjemmebag, for hvad der startede som en lille fritidsaktivitet, skulle snart efter vise sig at blive en kæmpe succes. 

Læs også: 3 skønne opskrifter til weekendens brunch bord

Den lille butik har siden udviklet sig til at være et veletableret food studio, der er kendt for sine lækre retter og for at have fingeren på pulsen. Derfor stillede vi i det sidste nummer af ELLE skarpt på de tre piger, der heldvis var så søde at dele ud af nogle af deres delikate retter.

For kort tid siden kunne vi derfor give dig deres bud på tre velsmagende opskrifter til weekendes brunch bord, som du kan finde lige her og denne gang bevæger vi os over i snack-køkkenet, hvor du får opskriften på de fineste små guld raw bites. 

De fine raw bites er den perfekte snack til en festlig hverdag, eller som en lille sød dessert, når veninderne kommer forbi. 

Få opskriften her:

Mango-Cashew Raw Bites

Ingredienser til ca. 20 stk.

1 rawbar uden tilføjet sukker (vi har brugt Ganefryd med appelsinsmag)

5 stenfrie dadler

50 g usaltede cashew nødder

30 g tørrede mangoer

2 tsk guldstøv

Sådan gør du

De er smukke, lækre, sunde og supernemme at lave – Sweet Sneaks små raw æg. Sådan fungerer det: Skær rawbaren og mangoer i små stykker og hak cashew nødderne. Blend rawbars, dadler og tørret mango i en foodprocessor til du får en fin konsistens. Til slut tilføjes de finthakkede cashew nødder og blandes godt med resten af massen. Form små kugler (gerne kun 10-15 mm i diameter) og rul dem i guldstøv. Voilà – de perfekte snack-æg!

Foto: PR Få opskriften på lækre raw snack-æg
ELLEs nyhedsbrev

Quick getaway ud af byen med Renault Twingo Breeze

Hvor ville du køre hen, hvis du havde mulighed for at forlade byen for en dag?

Vi prøvekørte den nye Renault Twingo Breeze, og selv om det er en bil, som elsker at være en del af storbyen, slog vi soltaget ned, fyldte bagagerummet og tog den med på en tur langs Strandvejen nord for København på en spontan getaway.

Med den babyblå Renault Twingo Breeze som udgangspunkt for vores getaway var der ikke blot dømt vind i håret på grund af det elektriske soltag, men også masser af plads til alle de ting, vi skulle have med.

For der er nærmest ikke det, du ikke kan få plads til i din Renault Twingo Breeze, da bilen, trods sin lidt mindre størrelse, har et ekstra stort bagagerum – og hvad mere kan man ønske sig, når der står getaway på programmet, hvor der både skal være plads til strandting, mad og løbetøj? 

Dertil sikrer Renault Twingo Breeze også en bedre køreoplevelse i form af Renaults smartphone-app R&Go, der helt enkelt integrerer din telefon i bilen. Holderen til telefonen sidder der allerede, så det eneste, du skal gøre, er at downloade app’en, som ovenikøbet er gratis. Med R&Go kan du med andre ord klare alt fra at blive navigeret af GPS’en og lytte til din yndlingsmusik til at tage imod opkald over højttaleren, så du ikke behøver at holde ind til siden imens. Smart, ikke?

Og skulle du glemme, hvor du parkerede din bil, vil ’Find my car’, som også er en del af R&Go, hjælpe dig med at vise, hvor den holder.

Hvis du (også) er faldet lidt for den fine Renault Twingo Breeze, men ikke synes du har råd til at købe bilen, så tilbyder Renault nogle meget attraktive finansieringspriser. Renault Twingo Breeze kan nemlig finansiering fra 1.699 kr. /md.  0 kr. i udbetaling*. 

*Renault Twingo Breeze’ kontantpris inklusiv levering er 109.780 kr., samlet kreditbeløb 109.780 kr., månedlig ydelse 1.699 kr., løbetid 96 måneder, variabel debitorrente 7,68%, samlede kreditomkostninger 53.324 kr., samlet tilbagebetaling 163.104 kr., ÅoP 11,10%. etableringsomkostninger for lånet, månedligt kontogebyr og betaling via  betalingsservice er medtaget i alle beregninger. fortrydelsesret 14 dage. gælder privatpersoner og forudsætter kreditgodkendelse. finansiering uden ejendomsforbehold via Renault finance (santander Consumer Bank). Forbehold for pris-, rente- og afgiftsændringer. Tilbuddet gælder, så længe lager haves.

Du kan læse meget mere om Renault Twingo Breeze HER, og i galleriet nedenfor kan du komme med os på getaway ud af København, hvor vi både var fordi Øresund (til et koldt, men forfriskende dyb i det kolde vand), Kurhotel Skodsborg og Aarstidernes Gårdbutik… 

Let’s go!

 

 

Sundhedsredaktørens 10 april-favoritter

På ELLE er vi vilde med sundhed, og derfor elsker vi, når ELLEs Health Editor, Stephanie Bang, deler ud af sine mange sunde tips og opskrifter på ELLEs sundhedssider og på Instagram-profilen @ellesundhed. 

Læs også: Sundhedsredaktørens 10 marts-favoritter

Og fordi vi ved, at I er mindst lige så vilde med sundhed og Stephanies mange gode fif, har vi bedt hende om at komme med sine 10 favoritter inden for kost, motion, vitaminer og sunde anbefalinger.

Den første favorit, du finder, er Stephanies eget hjertebarn, ELLEs helt nye træningsunivers ELLEfit. Her træner hun hver uge sammen med ELLE-redaktionen og laver små træningsvideoer, som du nemt kan kopiere derhjemme. 

Se med i galleriet, hvor vi har samlet Stephanies 10 april-favoritter indenfor kost, sundhed og træning – måske du selv kan blive inspireret til en (endnu) sundere livsstil!

ELLEs nyhedsbrev

Med den nye Peugeot 3008 SUV er du sikret teknologi i verdensklasse

Hvis du troede, at en bil i dag bare er en regnvejrssikret kasse med fire hjul, må du tro om igen.

Peugeots 3008 SUV er nemlig ’intelligent’, og med dens raffinerede i-Cockpit, som du kan indstille præcis til dine behov, får du den bedste tænkelige samarbejdspartner på vejen, uanset hvor turen går hen.

Der er en grund til, at den blev kåret til Årets bil 2017 i både Danmark og Europa. For den får dig til at føle dig afslappet og offline, selv om du faktisk er på og online. Og det er da en ret fantastisk følelse? 

3008’eren er en SUV, hvor der er tale om en perfekt balance mellem power og elegance, og når du sætter dig bag rattet, vil du opleve både forførende køreegenskaber og en række assistance­systemer, der giver tryghed på vejen.

3008 er bl.a. udstyret med automatisk nødbremse system, træthedsovervåg­ning, skiltegenkendelse og Front Kol­lision Advarselssystem.

Så hvis du har talt i mere end 10 minutter i telefon via Bluetooth­systemet, gør den opmærk­som på, at du burde afslutte samtalen og koncentrere dig om kørslen.

Med andre ord: Den mest vågne medpassager, du kunne drømme om.

Du vil elske det spektakulære og næsten futuristiske Peugeot i-cockpit, som forener intuitiv betjening med en passioneret hightech-køreoplevelse i den nye 3008 SUV fra Peugeot. Den digitale in-strumentering over rattet kan personaliseres og indstilles til at vise netop de informationer, som du har brug for under kørslen – det kan være navigation, hastighed, brændstoἀorbrug, advarsel om at du er for tæt på den forankørende bil, og meget mere.

3008 er ganske enkelt inkarnationen af den moderne bil.

God fornøjelse – og god tur! 

 

Du kan læse meget ere om den nye 3008’er fra Peugeot HER

 

 

 

Sundhedsredaktøren tester: Digital Detox i 3 dage

Digitaliseringen af vores hverdag har på mange måder gjort livet lettere, og det fører da også mange fordele med sig, men vores online tilstedeværelse kan tage overhånd. Ubegrænset adgang til information på nettet og forbundethed via sociale medier er så forførende, at det for mange kan blive et problem. For nogen kan det medføre stress, at være tilgængelig og forbundet hele tiden, for andre svær afhængighed, hvorfor også udtrykket ’digiholiker’ er opstået.

ELLEs Health Editor, Stephanie Bang, har testet, hvad det egentlig vil sige, at skulle gå offline og klippe navlestrengen til hendes efterhånden mange digitale devices. Læs med her:

Tekst: Health Editor, Stephanie Bang: 

Jeg var hurtig til at sige ja tak til, at teste en tre dages digital detox – særligt fordi det skulle foregå i, ikke bare smukke, men også meget optimale rammer – på Kurhotel Skodsborg. Jeg har længe drømt om, at kigge mine digitale vaner efter i sømmene, for hånden på hjertet, så ved jeg godt, at jeg bruger (alt) for meget tid på at være ’connected’. Med flere ELLE-kasketter, en farverig madblog og en kærlighed for Instagram, er det svært ikke at falde i den fælde, hvor jeg sidder med mobilen i hånden og faktisk ikke rigtig registrerer, hvad der sker omkring mig. En tendens jeg føler bremser mig i, at leve i nuet.

Tirsdag før Påske pakkede jeg kufferten, som endte med at blive tung på grund af mit læsestof, der bestod af ikke mindre end 8 bøger og en god stak (ELLE-)magasiner. 7 af dem handlede udelukkende om mad og livsstil, mens den sidste stak i en helt anden retning med temaerne sex, drama og intriger, som tidsfordriv om aftenen (den var dog så god, at jeg også måtte tage den med til morgenbordet, frokost, eftermiddagskaffen og spaen). Min bærbar og min iPhone fik plads i min håndbagage, men kun fordi jeg samme morgen, hvor jeg skulle afsted, ikke nåede at blive færdig med en (digital)artikel, som skulle afleveres den formiddag. Derfor var togturen til Skodsborg, hvor jeg skulle være kl. 10.00, dedikeret til at skrive denne færdig.

For at vende tilbage til det med ikke, at registrere hvad der sker omkring mig, så havde jeg en uheldig episode på min vej. Jeg skulle med toget kl. 9.31 fra Hovedbanen i København, hvor jeg sad pænt på perron 1 og ventede, spændt på hvad der ville møde mig de kommende tre dage, med min iPhone i hånden, for jeg skulle jo lige nå, at uploade et sidste billede på Instagram for at fortælle, at jeg om 30 minutter ville gå på digital detox. Med næsen helt nede i skærmen og tankerne et komplet andet sted, fornemmer jeg på ingen måde, at klokken slår 9.31 og at toget, mit tog, holder på perronen lige foran mig og dermed også kører afsted, vel og mærke uden mig ombord. Klokken bliver faktisk 9.36 før jeg overhovedet får en idé om, at noget er galt. En digital detox var vist det helt rigtige for mig. Hvor dum har man lige lov at være? Jeg kom for sent til min første aftale, da jeg jo så måtte tage et senere tog, men min artikel blev færdig og sendt lige da togets højtalere annoncerede ’Skodsborg station’.

En uges tid før mit ophold modtog jeg et program fra Kurhotel Skodsborg med en plan over, hvilke aktiviteter, der ventede mig, mine spise- og sengetider og hvornår jeg havde ’egen tid’. Opholdet var en pakke ved navn ’De-stress’, som er deres anbefaling til dig, som har en hverdag i et lidt for højt tempo med et behov for, at tage en time out fra det hele og overlade ansvaret til andre, hvilket var præcis det jeg havde brug for, da jeg ankom, hvor jeg selvfølgelig også lukkede ned for al digital kommunikation. Det var en befriende følelse.

DAG 1:

Efter check-in mødtes jeg med kurhotellets kostvejleder Gitte Høj. Alle på De-stress-forløbet starter her, da netop din kost har stor betydning for opholdet, som bliver skræddersyet efter dine behov. Vi fik en god snak om hvad jeg spiser til hverdag og hvordan mit forhold er til kost og motion, efterfulgt af Gittes gode råd til mig. Som primær plantespiser frygtede hun, at jeg måske ikke altid får fedtstoffer nok i min kost, så hun anbefalede mig, at skrue op for avokado, valnødder, mandler og hørfrø-olie. Ellers så alt ellers fint ud, og jeg blev klogere på mig selv – jeg lærte endda, at jeg ikke skal drikke kaffe lige før, eller efter, jeg har spist en stor mængde grønt, i hvert fald ikke hvis jeg vil have optimalt udbytte af næringsstofferne. På baggrund af konsultationen havde Gitte knyttet en kommentar til ’min profil’ på hotellet, så da jeg et par timer senere skulle spise frokost var min lækre spidskålssalat rig på mandler og avokado, og senere på eftermiddagen fik jeg serveret frisk frugt, en hjemmelavet proteinbar OG valnødder. Tjekket, siger jeg bare.

Mit værelse var SÅ fint og jeg følte mig straks hjemme. Da jeg åbnede døren til værelset greb jeg ivrigt efter min iPhone i min lomme med ønske om, at tage et billede (til Instagram) af mit ’hjem’ for de næste tre dage, men her måtte jeg jo hurtigt stoppe mig selv, for telefonen lå slukket i kufferten, og blev i stedet låst inde i boksen, sammen med min bærbar og fjernbetjeningen til værelsets tv.

Eftermiddagen bød på en tur i spaen, efterfulgt af yoga hos en af hotellets instruktører. Timen var en blanding af hatha yoga og body sds øvelser og var en vild oplevelse. Vi lavede blandt andet nogle udfordrende vejrtrækningsøvelser, hvor det gik ud på at holde vejret i to minutter. Efter yogaen gik jeg en kort tur langs Øresund, inden jeg satte mig til rette på værelset med min aftensmad og en bog – jeg valgte at spise alene på værelset den første dag, da jeg var træt og havde brug for lige at komme mig oven på dagens indtryk. Da jeg sad og spiste, slog det mig, at det er sjældent jeg sidder og spiser et måltid med ro omkring mig. Når jeg til hverdag spiser alene, sidder jeg nemlig oftest med min telefon i den ene hånd og fjernbetjeningen i den anden, med en frygtelig larm kørende i baggrunden fra dagens nyheder eller ligegyldige realityprogram. Her sad jeg så, i den skønneste ro, helt alene, med et sundt og lækkert måltid, hvilket var fantastisk, og jeg savnede på ingen måde min telefon, tværtimod faktisk, så jeg nød jeg, at den ikke fik lov til at stjæle dette magiske øjeblik, hvor jeg i ro og mag fik lov til, at summe over dagens indtryk. Jeg gik tidligt i seng og sov 8 skønne timer i streg, indtil jeg blev vækket af mit wake up call kl. 6.30 – heller ikke mit vækkeur (som egentlig er min telefon) havde jeg jo ved hånden.

DAG 2:

Kl. 7 stod jeg klar i hotellets gym sammen med et morgenfriskt hold seniorer til den ugentlige ’Morgenfrisk’-workout, som var dans kombineret med gymnastik. Sjældent har jeg været til noget så sjovt og livsbekræftende. Efter morgenmaden – som i øvrigt er intet mindre end fantastisk og igen skræddersyet til dine behov med kyndig vejledning fra personalet – havde jeg et møde med stresscoach Anne-Louise Haarby fra Lehman & Partners, som er tilknyttet hotellet. Det var spændende og utrolig lærerigt, og Anne-Louise bekræftede mig i mange af de tanker, jeg i forvejen havde gjort mig omkring mit digitale (mis)brug i hverdagen. For noget tid siden indførte jeg mobilfrizone hjemme hos mig selv efter kl. 21, hvor min telefon automatisk går på ’Forstyr ikke’, så jeg undgår at læse mails, sms’er og lign. før sengetid, i hvert fald på telefonen, for min bærbar kommer desværre med i seng stort set hver aften, men det er slut nu efter en klar anbefaling fra Anne-Louise. Sammen blev vi enige om, at jeg med fordel kan læse i stedet, da jeg nemt finder ro herved, samt sætte mig for, at meditere 12 minutter hver dag, for at klare mine mange tanker og få mit generelle tempo lidt ned, da jeg har tendens til at presse mig selv og min krop til det yderste. På det seneste har jeg oplevet, at jeg bliver enorm træt, når jeg holder fri, hvilket også viste sig under mit besøg hos Anne-Louise. Hun forsikrede mig, at det er en normal reaktion, når man er meget på, men det gør det desværre ikke til en sund reaktion. Som så meget andet, så handler det om at skabe balance mellem at have travlt – være på – og kunne koble af og holde fri, og den balance mangler jeg. Jeg var ret påvirket, men i en positiv retning, efter min snak med Anne-Louise. Mine tanker kredsede meget omkring mit hverdagsmønster, da jeg kort tid efter nød en omgang saunagus i spaen, efterfulgt af et friskt dyp i Øresund før en lækker grøn frokost i hotellets restaurant.

Trætheden hang dog ved, så jeg gik i seng efter frokost og vågnede først 3 timer senere, da det igen var spisetid. Det sker aldrig, og jeg har ikke et sovehjerte fra naturens side, men jeg var udkørt efter nogle hårde uger. Krydret med de mange indtryk, jeg fik under mit ophold, havde jeg for alvor brug for en time out.

Middagen nød jeg i restauranten, hvor jeg fik selskab af min far – en aftale vi selvfølgelig havde lavet for længe siden med et fast tidspunkt, som ikke kunne ændres, med mindre det foregik via brevdue – og igen overraskede hotellet med en skøn middag. Under hele mit ophold blev der taget nænsomt hensyn til mine allergier og ønsker. Jeg var stadig træt, så efter middagen trillede jeg straks ned i seng til min bog. Først her slog det mig, at jeg ikke på ét eneste tidspunkt, hverken havde tænkt på eller savnet min telefon i løbet af dagen. Det skulle da lige have været, da jeg vågnede helt hævet i ansigtet, efter min lur og ikke vidste hvad klokken var, da det jo tvang mig til at gå ned og spørge venligt i receptionen. Igen sov jeg 8 skønne timer, indtil jeg vågnede af mig selv tidligt næste morgen til forløbets sidste dag.

DAG 3:

Jeg vågnede tidligt til solens stråler og morgenfrisk dug på terrassen, hvilket fik mig til at snøre løbeskoene og udfordre Skodsborg-ruten, som er en smuk tur i skoven, der ligger lige bag hotellet. Her fór jeg selvfølgelig vild, hvilket nok ikke var sket med min iPhone i lommen, men jeg nød faktisk ikke at vide hvor jeg var på vej hen – jeg havde jo heller ikke travlt – så længe jeg nåede hjem inden morgenmaden lukkede kl. 10, ville alt jo være godt, og det gjorde jeg. Når jeg løber er det med mit Apple Watch, som pænt fortæller mig, hvordan min præstation har været, men det befandt sig i min lejlighed i København og var altså ikke inviteret med på denne skønne løbetur, som jeg derfor ikke aner hvor lang endte med at blive.  Mine ømme ben fortalte, at det nok var langt mere end 5 km. Med en vidunderlig duft af frisk jordbund, smuk natur, et tykt tæppe af anemoner, synet af ikke bare et, men flere hyggelige vandhul og et kort møde med to dådyr var jeg ikke i tvivl om, at den løbetur tog føring som min absolut bedste til dags dato. Efter morgenmaden tog jeg en time alene i spaen, inden jeg fik en times massage, som en perfekt afslutning på mit ophold. Efter frokost pakkede jeg min kuffert og nød en sidste kop kaffe i hotellets lounge, inden turen så småt skulle til at gå hjemad.

På trods af jeg kom hjem klokken 15, tændte jeg først min telefon kl. 18, og hverken den, min bærbar, mit Apple Watch eller mit TV blev brugt den aften. Jeg krøb derimod glad og veltilfreds i seng, hvor jeg færdiggjorde min bog og så frem til, at bruge Påskedagene på, at inkorporere det jeg fint havde lært gennem mine tre hellige dage hos Kurhotel Skodsborg.

RESULTATET:

Jeg bruger min telefon, min bærbar og mit Apple Watch alt for meget til hverdag, og de vaner skal ændres. Nu tænker jeg meget over, hvornår jeg er online og hvordan mit forbrug er på mine digitale devices. Jeg har gjort det til en bevidst handling, som jeg gør, når jeg har brug for det, og ikke fordi jeg lige keder mig. Jeg er blevet god til, at lægge telefonen fra mig, som ikke længere sover ved min side, eller agerer som vækkeur. De fleste aftener læser jeg, i stedet for at ligge med min computer (lige på nær, når der er nyt afsnit af SKAM). Instagram elsker jeg stadig, men ved også, at det ikke skal fylde så meget som det har gjort, for jeg vil ærlig talt hellere se og opleve verdenen, uden den er placeret i et kvadrat. Med filter.

Under mit ophold gjorde jeg mig også tanker om, hvor meget ligegyldig kommunikation vi sender ud til hinanden. Beskeder, som i virkeligheden godt kan vente til vi ses, eller taler sammen ved anden lejlighed. Fremover vil jeg tænke over, hvad jeg selv sender ud, i håb om, at det rammer mig tilbage. Man skal selvfølgelig være der for hinanden – sine venner og sin familie – men du behøver ikke være den første til at svare hver gang, like et billede eller knytte en kommentar. Husk at se op, mærk om du er til stede og nyd stilheden ind i mellem. Du skal ikke lægge fingeren på hovedknappen på din iPhone hver dag for at føle dig i live, tværtimod. Luk noget af alt det unødvendige data, du hver dag udsætter din hjerne for, ude og koncentrer dig i stedet om de ting, der virkelig betyder noget for dig.

Læs mere om Kurhotel Skodsborgs De-stress ophold her.
http://skodsborg.dk/de-stress/

Psst … Måske var det karma, at jeg 14 dage efter mit ophold fik stjålet min iPhone, da jeg en tidlig lørdag morgen igen var på vej mod Hovedbanegården, for at nå toget nordpå. Jeg klarede mig en hel weekend uden, hvor jeg nærmest følte det som en befrielse igen at skulle undvære den. Om mandagen blev jeg (desværre) udstyret med en lånetelefon, men jeg vælger nu at se oplevelsen som en reminder om, at jeg ikke skal falde tilbage til de gamle usunde vaner, hvor det er mine digitale medier, der styrer mig og ikke omvendt. 

Prisuddeling i Milano: Årets vinder-køkken 2017

Den belgiske arkitekt og designer, Vincent Van Duysen, er på alles læber lige nu, og det er med god grund. Han tegner huse, vi gerne vil bo i, og indretter rum, vi gerne vil opholde os i, og så vandt han tidligere på måneden en ELLE Deco-designpris for det smukke køkken, ’VVD’, som du herhjemme kan opleve i designbutikken INTERSTUDIO Home i Galleri K i København.

Vincent Van Duysen har en stilsikker tilgang til sit arbejde med design, og er æstetiker helt ud til fingerspidserne. ”For mig handler design om at koble fra i forhold til alt det hurtige, der sker i verden. Alt handler om hastighed, om det spektakulære, om effekt og gimmicks. Jeg vil gerne vise det modsatte, jeg vil berolige sanserne” siger han i det nyeste nummer af ELLE Decoration.  Og netop denne stræben efter et roligt udtryk, ses tydeligt i det prisbelønnede køkken, der er tegnet for italienske Dada Kitchens.

Se også: Branchens favoritter: De italienske stormestrer

De fleste af os bruger meget tid i køkkenet, og der er derfor god grund til at indrette det med elementer, der giver en æstetisk oplevelse. Samtidig er køkkenet et arbejdsrum, og det er alfa og omega, at det også er funktionelt. Netop de to krav opfylder ’VVD’-køkkenet, hvor Vincent Van Duysen for eksempel har kombineret elegante underskabe med en massiv bordplade, han har stillet skarpt på naturlige materialer som træ, børstet stål og sten og har på intet tidspunkt gået på kompromis med køkkenets praktik. ’VVD’-køkkenet emmer med andre ord af en luksus, man godt kan sukke efter. Det er arkitekttegnet, sanseligt, funktionelt og fint.

Se også: Kom med indenfor i Københavns nye italienske interiørshop: Interstudio

Vincent Van Duysen har en lidenskab for sit fag, der tydeligt ses i hans altid gennemførte arbejde. ”Passion er vigtigt”, siger han og peger i den forbindelse blandt andet på det italienske, som han flirter en del med. I 2016 blev han udnævnt til Creative Director hos det italienske designhus Molteni Group som med Molteni&C leverer designmøbler og garderober og med Dada designkøkkener, og han arbejder generelt gerne med italienske brands. Han er optaget af italienernes flair for skønhed og bruger deres ekstravagante æstetik i kombination med sine egne, mere jordnære, flamske designaner. Og måske netop dette får et køkkendesign som ’VVD’ til at lykkes så godt.

Psst … INTERSTUDIO Home, der ligger i Galleri K i København, og er kendt for at tilbyde Københavnere og andre besøgende eksklusivt og elegant italiensk design, er herhjemme eneforhandler af køkkener fra Dada Kicthens, herunder det prisvindende køkken af Vincent Van Duysen.

Klik dig gennem galleriet nedefor og tag et smugkig på det elegante køkken.