Home / Interiør / Bolig / Kom indenfor hos Helene Blanche fra Tapet-Cafe
Personlig stil er mere end bare dit look. Alt, hvad du omgiver dig med – fra beauty til bøger – viser, hvem du er. Og for tekstildesigner Helene Blanche inkluderer det elegante og meget bevidste farve- og materialevalg, der giver et skræddersyet hjem og ditto garderobe.
Tekst: Maria Frederikke Munch Thorgaard // Foto: Pia Winther // Styling: Mie Juel
Boligen har været bragt i ELLE, maj 2018
Det står hurtigt klart, når man træder ind ad døren hos tekstildesigner og kreativ direktør i Tapet-Cafe Helene Blanche og ægtemanden Jannik Martensen-Larsen, at her bor et par, der både interesserer sig for og arbejder med materialer og farver. Kun lofter og træværk er hvidt – alle vægge er i Farrow & Ball-farver, valgt og inspireret af farverne på Thorvaldsens Museum.
Fra vinduerne hænger gulvlange gardiner i det vævede tekstil ’Silky Linen’, og i stuen matcher de væggenes gule toner og giver et fint modspil til husets øvrige mørke vægge.
”Ekspressivt og taktilt” er to ord, Helene selv beskriver sit hjem med, og ud over de elegante materiale- og farvevalg fanger øjet også kunstværker og objekter, som Helene og hendes mand har samlet over tid.
Helt generelt vil Helene gerne have, at det, hun omgiver sig med, er dynamisk, og at det visuelt appellerer til hendes sanser – lige på nær hvad angår hendes garderobe, som gerne må være mere underspillet.
Hun er tilhænger af enkelt skræddersyet tøj i gode kvaliteter og med god pasform – gerne fra designer Mark Kenly Domino Tan – og frem for alt tøj i hvide, cremede og sorte nuancer.
Med alderen har hun lært, hvad der klæder hende, og hun laver sjældent impulskøb. Udgangspunktet for garderoben er nemlig det samme som til hjemmet: at investere i få, gode ting, som skal holde længe.
Gå på opdagelse i Helene Blanches bolig i galleriet.
Her bor: Helene Blanche, 40 år, tekstildesigner og kreativ direktør i Tapet-Cafe. Bor i hus i Hellerup sammen med sin mand og deres tre børn.
Qua Tapet-Cafe lever Helene af at skabe skræddersyede løsninger i form af f.eks. møbler og gardiner, og til hendes egen garderobe er der også en forkærlighed for det skræddersyede som den sorte stropkjole af Mark Kenly Domino Tan – en af Helenes foretrukne designere. Fotografiet er af ELLE-fotograf Asger Mortensen, og specialudgaven af ’Pumpkin’-lampen er beklædt med silke i Helenes nye tekstil, ’Painted Stripe’.
Ved det runde Poul Kjærholm- marmorbord i stuen sidder Helene ofte et par timer og arbejder med sine prøver til tekstiler og tapeter, inden hun tager på kontoret. Stolene, der er fundet på en Bruun Rasmussen-auktion, blev i sin tid ompolstret, men Helene vil gerne have dem ombetrukket igen – denne gang med et tykt vævet sort stof. Skulpturen ’Pour’ skabt af kunstnergruppen A Kassen fik Helene af sin mand i 40-års fødselsdagsgave.
Helene har kun få smykker på til hverdag, for de er i vejen, når hun arbejder – derfor er øreringene, som er købt i Stockholm, kun i brug til fester. Både karaflerne og den lille håndtaske er arvestykker, mens ’Mirari’-lampen med håndmalet lampeskærm i silke er et designsamarbejde mellem glaspusteren Nina Nørgaard og Helene. Croquistegningen har Helene lavet som ganske ung.
Det seneste køb til hjemmet er værket af Tal R – en kunstner, især Helenes mand er glad for. Det skulpturelle bord er fra Donghia, mens messinglampen er fra Vaughan. Ballerinaerne, der er fra Tabitha Simmons, glæder Helene sig til at tage i brug til sommer.
Art deco-kommoden tilhørte husets tidligere ejer, men Helene fik lov til at købe den, og det viste sig, at det er hendes barndomsvenindes far, møbelsnedkeren Klaus Wettergren, der har lavet den. Spejlet er fra Vaughan, og bakken er fra The Lacquared Company begge føres hos
Tapet-Cafe.
De grønne krystalglas, der står i Josef Frank-reolen, har Helene arvet fra sine bedsteforældre. Glasfigurerne på øverste hylde er er også et arvestykke – en 1920’er-lysekrone, som Helene ikke ved, hvordan skal samles, derfor bruger hun delene til pynt.
Helene læser meget – gerne om kunst, farver og stilperioder. Den store bog med blomstret omslag er en af hendes favoritbøger om tekstilets historie. Mobilen på fod er af Kirstine Roepstorff.
Fordi Helenes tøjstil er meget minimalistisk og holdt i underspillede nuancer, kan hun godt lide, at hendes accessories glimter lidt – som f.eks. de store solbriller fra Pared og de festlige guld-peeptoes fra Pura Lopez. Sengebordet er fra Tapet-Cafes møbelkollektion.
Helene sværger til Kiehl’s-produkter, bl.a. fordi hun synes, de er skånsomme mod hendes hud, og fordi de findes i så store størrelser. For tiden er hun også meget glad for læbestifter, og de skal helst være fra Dior. Yndlingsduftene er fra Aesop og Byredo, og kanden er fundet på et loppemarked.
Der findes ingen hvide vægge i Helenes hjem, for hun synes, at farver kan klæde rum ekstra godt på, og i stuen er farven således ’India Yellow’ fra Farrow & Ball. ’Faye’-tasken i kernelæder er fra Chloé, og lampen er fra Vaughan
hos Tapet-Cafe.