Bolig

Se den gennemgribende renovering af ’Tisvildes grimmeste hus’: “Hvor andre måske så et halvtræt parcelhus fra 1964, så Katrine muligheder”

- 05/09/2025

Det var ønsket om at komme tættere på skov og hav og på en tryg og bekymringsløs barndom for børnene, der fik designer Katrine Roug og hendes familie til at købe det, de selv kalder for ’Tisvildes grimmeste hus’. I dag er der ikke meget uæstetisk ved villaen, der efter en gennemgribende renovering ser ud, som om den altid har ligget der.

HER BOR

Katrine Roug, der er selvstændig designer, kunstner og indehaver af blomsteruniverset Roté, der er kendt for fine blomster i perler, og hendes mand, Max Oliver Sander Melby, som er skolelærer. Sammen har de børnene Irma, Walter og Anker. Familien bor i et parcelhus i Tisvilde nord for København på 162 kvadratmeter, som de har forvandlet til en klassisk lyserød villa med sprossede vinduer og loft til kip.

Foto: Line Thit Klein

Katrine Roug beskriver selv det, hun og hendes mand købte i sommeren 2021 som ’Tisvildes grimmeste hus’, men med store visioner og en kæmpe portion gåpåmod, flyttede familien præcis et år senere ind i et hus, der var meget tæt på det, de drømte om. Katrine er oprindeligt fra området, så der er mange gode børne- og ungdomsminder fra Tisvilde, og da hun og Max efter 20 år i København kunne mærke, at de skulle noget andet, var det naturen med skov og strand som naboer, der trak.

Foto: Line Thit Klein

Huset var oprindeligt et kedeligt parcelhus med røde mursten fra 1964, men efter en omfattende renovering, der tog mere end et år, er huset i dag et af Tisvildes fineste. Den lyserøde farve er den klassiske ‘Tisvilde-lyserøde’, som flere af de gamle huse i området er malet i.

Foto: Line Thit Klein

Den brede terrasse, der er bygget omkring husets ene ende, gør overgangen mellem inde og ude flydende. Måltider og kaffe indtages tit herude, når vejret er til det.

Foto: Line Thit Klein
Foto: Line Thit Klein

I entreen har en indbygget bænk, model Lerhyttan fra Ikea, fået maling i en smuk, mørkegrøn nuance, der binder den sammen med knagerækken i samme farve. Hynden er syet i tekstil fra Helene Blanche, mens kludetæppet er fundet på et svensk loppemarked. 

“Vi havde et sommerhus heroppe i flere år inden og brugte mere og mere tid heroppe. Så det var naturligt at tage springet. Vi bor lige ud til skoven og et kort smut til havet. Det er helt sikkert det at leve tæt på naturen, der betyder meget for os. Byen har også et skønt lille lokalmiljø med kun 1200 fastboende, så alle kender næsten alle, og det er dejligt og trygt for børnene,” fortæller Katrine.

Hvor andre måske havde set et halvtræt parcelhus i dårlig forfatning fra 1964 med store, kvadratiske ruder og fladt tagpaptag, så Katrine muligheder.

“Vi fandt hurtigt ud af, at der havde boet rotter både under gulve og loft, og at der var to lag utætte tage. Vi gik selv og byggede på huset sammen med håndværkere hver dag i et helt år, og der er i dag ikke meget at stemningen fra det originale hus tilbage. Vi bibeholdt dog den 18 meter lange stue og det mageløse kig ned gennem huset. Udgangen bagtil fra det gamle bryggers er i dag vores store badeværelse med udgang til udebruser. Vi købte huset for beliggenheden, og måtte få det bedste ud af det, der var,” siger Katrine.

Alt indvendigt i huset blev skrællet og opbygget på ny. Der blev bygget ny gulvkonstruktion med gulvvarme, og alle vindueshuller blev tilpasset de nye sprossevinduer. Der blev lavet en ny plantegning og rumfordeling, etableret en ny tagkonstruktion og lagt nyt tag, da det gamle ikke kunne genbruges. Der blev tilføjet flere udgange, så der nu er et skønt lysindfald, og huset føles luftigt. Nye badeværelser og nyt køkken blev etableret, og som det sidste, efter at familien var flyttet ind, har haven fået et helt nyt liv.

Foto: Line Thit Klein

Der er hele 18 meters kig gennem huset – her fra spisepladsen gennem køkkenet, entreen og soveværelset for enden. Over køkkenet er der en hems, hvor Katrine har indrettet kreativt værksted. Den lange løber er et gammelt svensk kludetæppe, og blomsten i keramik på væggen er Katrines eget værk. Lampen på væggen er af Arne Jacobsen. 

Foto: Line Thit Klein
Foto: Line Thit Klein

Køkkenet er hjemmets hjerte, og det er her, familielivet udspiller sig. Selve køkkenet er ‘Lerhyttan’ fra Ikea, som Katrine har håndmalet i farven My Old Red Leather fra Colour Connaisseur. Bordpladen, der skaber en smuk kontrast til det røde, er i stensorten Jura Grau. Vasken er fra Blanco og armaturet fra Vola. Alle greb i huset er fra Brandt Collective. På den indbyggede bænk ligger en hynde i tekstil fra Tapet-Cafe. Træbordet i fyrretræ har Katrine fundet på dba, mens stolene, der ligeledes er fundet brugt, er Børge Mogensens Folkestolen – pånær den fra enden, som er vintage. Det fine vitrineskab er fra Ikea, som Katrine har håndmalet i lysegrå og blå farver fra Colour Connaisseur.

Foto: Line Thit Klein

Hemsen over køkken og stue er Katrines space. Det er her, hun designer sine blomster i perler, skaber blomster i keramik, tegner veste, der skabes af uld fra overskudsproduktion og udtænker nye universer, altid med udgangspunkt i blomster og natur. Det store bord, som er købt på en auktion, er så tungt, at flere naboer blev sat i sving, da det skulle bæres ind og op af den stejle trappe.

“Selvom vi skrottede meget, var det vigtigt for os at genbruge så meget, vi kunne under renoveringen. For eksempel har vi renset og genbrugt omkring 5000 mursten til at opbygge de nye, spidse gavle. Vi ønskede at skabe et hus, der passer til området og byen,” forklarer Katrine.

Som designer og kunstner har Katrine et sikkert blik for farver og komposition, som hun har brugt aktivt i indretningen af hjemmet.

“Vi elsker at bo med farver, tekstiler og kunst. Selvom der er meget af det, er vores indretning stadig ret rolig og klassisk. Vi ville gerne bo med flere farver, end vi havde gjort tidligere, men samtidig også skabe et hjem med ro og plads til afslapning. Vores fælles stil er sammensat og legende. Der er altid plads til nye finurlige fund,” siger Katrine.

Foto: Line Thit Klein
Foto: Line Thit Klein

Foto: Line Thit Klein

En stor, blå fiskevase i keramik har gabet fuld af perleblomster fra Katrines univers Roté.

Foto: Line Thit Klein

Hun begyndte tidligt at interessere sig for kunst. Hendes farfar var kunstsamler, og det var naturligt i familien at tale om, hvad de så, og hvad det vækkede af følelser og smag.

“Da jeg fik mit første job, brugte jeg stort set hver en krone på kunst i flere år. Jeg kan blive lige begejstret for en gammel polsk ler-skulptur fundet på loppemarked som for ny kunst. Jeg har dog en svaghed for overflader og falder ofte for det finurlige med historie,” fortæller Katrine.

Udover masser af kunst, tekstiler og personlige fund, er indretningen kendetegnet ved klassiske kvalitetsmøbler og en hel del træ.

“Vores møbler er allesammen købt brugt: Plankebordet og Børge Mogensen-stolene i køkkenet, og Eilersen-sofaerne i stuen. Max er, med en halv snedkeruddannelse i ærmet, desuden ferm med hænderne, og har bygget et skab og en bænk, og specialbygget rammer og sokkel til køkkenet fra Ikea,” forklarer Katrine.

Foto: Line Thit Klein

Max har en halv snedkeruddannelse, og skabet her er hans eget værk. Lampeskærmen er fra Svenskt Tenn, mens den blå keramikfugl på væggen er Katrines eget værk.

Foto: Line Thit Klein
Foto: Line Thit Klein

En smuk trappe, som Katrine fandt ved Vesterhavet for en slik, og som blev transporteret hjem i en campingvogn, skaber en natur rum-opdeling mellem stue og køkken. Pladsen er udnyttet optimalt med indbyggede skabe under. Det store værk er et arvestykke, og er malet af den finske kunstner Seppo Mattinen. Det lille sidebord og lampen med plisseret skærm er vintage, mens reolerne er fra Montana. 

Foto: Line Thit Klein

Den store, lyse stue er indrettet med to sofaer fra Eilersen, som Katrine har fundet på dba for henholdsvis 500 kr. og 2.500 kr. Det hvide sofabord på hjul fra Zanotti skaber en fin, moderne kontrast til det svenske vintagetæppe og den gamle telefonbænk med hynde af tekstil fra Svenskt Tenn. Værket i lak med den pink cirkel er af den danske kunstner Kasper Hermann. 

For hende og Max er balancen mellem funktion og æstetik altid på vægten.

“Jeg kan ikke holde ud, hvis noget skærer i mine øjne, og Max vægter komfort. Så vi finder altid løsninger, der tilgodeser det hele. Med kunst har jeg ret frie tøjler, og her navigerer jeg efter, hvordan det føles i maven,” siger Katrine.

Den største udfordring var at vælge den trappe, der forbinder stueplan med førstesalen. Det endte med en mere end hundrede år gammel trappe, som Katrine fandt ved Vesterhavet, og som familien fragtede hjem i en campingvogn for nogle år siden.

“Indtil da havde vi en stige stående. Vi mangler stadig et ordentligt gelænder og rækværk. Det skal speciallaves af en smed, og det har taget lang tid at finde det rigtige udtryk.”

Særligt tilfreds er Katrine og Max med badeværelserne med de ternede gulve – og stort set hele resten af huset.

“Vi har virkelig tænkt hver en detalje i huset igennem. Men hvis jeg skal fremhæve andet, er det nok vores indbyggede skabe og bænke. Vi har haft fokus på farvet træværk i hele huset, og har fået skabt nogle hyggekroge, der både er æstetiske og praktiske. Her har jeg også kunne sprælle lidt mere med mønstrede tekstiler,” siger Katrine, der er særligt inspireret af det svenske interiør-imperium Svenskt Tenn, og den måde, de formår at skabe ro i et klassisk udtryk, der samtidig er en eksplosion af farver og mønstre.

Foto: Line Thit Klein

Entreen er så stor, at der er plads til en flydersofa i fine striber fra Ilva. Puden er fra Svenskt Tenn, og de blå glasflasker er loppefund. 

Foto: Line Thit Klein

Lyset i soveværelset understreges af den gule farve, der gør, at det føles som at vågne til solskin hver morgen. Sengetæppet er syet af vintage Liberty-stof, og det lille sidebord i bambus er fundet vintage. Blomstermotiver i alverdens udformninger ses overalt i hjemmet, som her på pude og lampe, der er fra Roté. I Koppel-kanden fra Georg Jensen står en af Katrines perleblomster.

Foto: Line Thit Klein

Fire plantetryk fra 60’erne i egetræsrammer fra Moebe understreger den lette, luftige stemning i værelset.

“Jeg har én regel, når jeg indretter, og det er ikke at bruge sort. Jeg er mest til rolige farver på væggene, og mere spræl på møbler, tekstiler og kunst. Min yndlingsfarve i huset er den lyse creme i vores soveværelse. Det er som at vågne til et varmt kram,” siger Katrine.

Netop det rare, hyggelige og afslappende er pejlemærker i den stemning, Katrine og Max har ønsket at skabe i det lyserøde hus. Katrine niver tit sig selv i armen over, hvor heldig hun er at være selvstændig og derfor kan tilbringe så meget af sin tid i huset.

“Jeg kan følge lysindfaldet i løbet af dagen, og jeg har tid til at dvæle ved små detaljer og nyde det, vi har lagt så mange kræfter i,” siger Katrine, og fortsætter:

“Har jeg været på farten i for mange dage, kan jeg mærke et fysisk behov for bare at være herhjemme og nusse rundt.”

Læs ogå

Julie Fagerholt: “Jeg trænede virkelig meget, spiste virkelig sundt og drak nærmest ikke alkohol, men på Lanserhof fandt jeg ud af, at jeg havde gjort noget helt forkert”

Læs ogå

Kom indenfor i det tidligere slagtehus med smukke lysindfald, højt til loftet og hvor familiens venner bor i den anden halvdel af huset