Spekulationerne og rygterne omkring Karl Lagerfeld og hans manglende tilstedeværelse under Chanels Haute Couture show i Paris løber hurtigere end kvinder til udsalg. For hvorfor vinkede kongen ikke fra balkonen efter at have fremvist sine kronjuveler? Vi undersøger sagen her.
Abdicerer Kaiser Karl? Skal Chateau Chanel have ny hersker? Spekulationer, rygter og forlydender løber lige nu hurtigere gennem Paris’ snebelagte gader end sladder midt i agurketiden. Karl Lagerfeld, det kreative mastermind, der bærer Chanels krone og scepter, glimrede nemlig ved sit fravær under det netop afholdte Haute Couture show for Chanel i Paris.
Karl Lagerfeld har været enehersker i kongeriget ’Chanel’ siden 1983, og har i sin rekord-lange 36-årige regeringsperiode æret Coco Chanels hævd og gjort hende endnu mere (aner-)kendt end hun var mens hun levede. Og i alle sine år på tronen har Lagerfeld – stort set uden undtagelse – altid takket af for sine shows (to årlige ready-to-wear shows samt et Métiers d’Art-, to Haute Couture- og et cruise show) med et buk og et vink efter finalen.
Men ikke denne januar i Paris – og det er nok til at fyre op under spekulationerne omkring den 85-årige designers ve og vel. Efter sigende er den officielle forklaring på Kaiserens manglende tilstedeværelse at han var ”for træt” og derfor sendte sin højre hånd Virgine Viard (der leder Chanels kreative studie) i sit sted. Det seneste år har Viard ledsaget Lagerfeld ved det afsluttende show-vink på catwalken, hvorfor flere tunger hvisker om, at kvinden bag manden snart bliver kvinden i front.
Viard har stået ved Karl Lagerfelds side siden 1987, hvor hun startede som broderi-praktikant. (Fun fact: hun fik jobbet grundet en anbefaling fra sine forældres nabo, der var ingen ringere end Prins Rainier af Monacos kammerherre). Hun har været hos Chanel siden, med undtagelse af en femårige periode i midt-1990’erne, hvor Lagerfeld tog hende med sig til Chloé. Hun er kvinden, der har bistået Chanels umiskendelige genfødsel til de højeste og helligste haller inden for high fashion, og har nu ansvaret for alle at alle detaljerne spiller i Chanels otte årlige kollektioner – lige fra ready-to-wear til cruise, Métiers d’Art og Haute Couture. Hun er kvinden, der omsætter Karl Lagerfelds ideer og skitser til virkelighed. Hun er kvinden, der finder materialerne og overser kjoleprøver og detaljerne. Hun er med andre ord kvinden, der bringer Chanel fra papir til podie.
Der skal nok ikke mange flere forsvindingsnumre til fra den sortklædte modemonark førend rygterne omkring hans abdiceren bliver en realitet. Men om det er Virgine Viard, der tager over, eller om det bliver Pheobe Philo, der bestemt også har været på tale som kronfølger, når Lagerfeld takker af, vil tiden vise.
Uanset hvilket udfald modens svar på Game of Thrones får, var det (igen) noget af et show, Chanel præsenterede i Paris under den eksklusive Haute Couture modeuge. Grand Palais, der er Chanels place d’resitiance hvad angår shows, var i dagens anledning omdannet til en idyllisk sommerhave, der fremstod som en lille bid af himlen sat op imod januar-vejret udenfor, der dryssede et tyndt lag sne på trappen udenfor, der førte ind til showet. De må have forbindelser højt, højt oppe hos Chanel for at skabe en effekt, der var så passende dramatisk og smuk. Den sommerlige oase indenfor fremstod nemlig endnu mere varmt og indbydende, når man kom ind fra vintervejret udenfor.
Og så var der kollektionen: Chanel formår som ingen andre at forene kreative genistreger (Karl Lagerfeld) med teknisk excellence (Virgine Viard) og gøre det umulige muligt. Således bød haute couture-kollektionen blandt andet på en kjole, der var broderet med ægte blomster, der var blevet præserveret i harpiks for at holde for evigt. Vi tør slet ikke tænke på, hvad sådan en sag koster! Showet startede med klassiske spadseredragter i douche nuancer og nogle påsat med fjer, og bevægede sig derefter over i pastelfarvede aftenkjoler i yndige 1950’er-inspirerede snit. Herefter gjorde det klassiske sort-hvide Chanel look sit indtog på catwalken i form af dragter med markerede skuldre, brede kraver, markerede udskæringer og store sløjfer – en sofistikeret 1980’er fortolkning om man vil – inden kollektionen gik i hvidt. Det sidste segment i showet bestod (traditionen tro) af fest-kreationer, der i år var holdt i sort, candyfloss lyserød, mint, kobolt og lavendel tilsat smukke håndværksdetaljer, der vidner om ultimativ skrædderkunst så som tætte perleapplikationer, delikate, håndbroderede blonder og sublime silhuetter…
Læs også: Dior skød Haute Couture modeugen i gang med et vaskeægte cirkus
Og som om det ikke var ’wauw’-effekt nok kulminerede hele herligheden i et brude-look, der både kræver selvtillid, stamme lår og givet vis et 8-cifret beløb på bankkontoen: Et tætbroderet bodysuit, der glimtede med utallige krystallignende perler tilsat en matchende kyse, der fæstnede et meterlangt pailletbesat slør. Tak til Chanel for at levere vores ultimative #weddinggoals for 2019
I galleriet nedenfor har vi samlet alle looks fra Chanels SS19 Haute Couture kollektion, så du kan se, hvad Karl Lagerfeld gik glip af.