Trends

Tendensen ‘de-influencing’ overtager sociale medier: Her er alt, du skal vide om begrebet

- 10/03/2023

Begrebet 'de-influencing' vinder frem, hvor flere influencere guider til alt det, du ikke skal gøre eller købe. Men er der egentlig noget nyt i det? Bliv klogere på tendensen her.

Nye hudplejeprodukter, du skal prøve. En flot taske, der både er praktisk og smuk. En ny restaurant, hvis pasta er bedre end sex.

I mange år har vi været vant til, at influencere har rost produkter til skyerne og fået os til at følge i deres fodspor ved at hverve os de selvsamme de produkter. Nogle gange har de overrasket positivt, og andre gange levede de måske ikke helt op til den hype, som vi ellers havde regnet med.

Men nu er noget ved at ændre sig.

Den seneste tid er flere og flere influencere og content creators hoppet med på den såkladte ‘de-influencing’-bølge. Et begreb, der har gennemsyret særligt TikTok med videoer fra toneangivende influencers, der giver deres ærlige besyv med om nye skønhedsprodukter og nyheder fra brands.

Selvom det kan lyde ganske ligegyldigt, så er tendensen værd at bide mærke i, fordi influencer-industriens voldsomme stigning de sidste år har medført en mærkbar tendens til, at influencers nogle gange virker til at gå mere op i at sælge ting for samarbejdspartnere og lede os hen til shopping-links, end de er gået op i at dele deres tanker og meninger.

Og det på trods af, at det ellers var det, der i sin tid fik influencer-industrien til at buldre derudaf. 

@nikkietutorials flop season continues, baby! #foryou #fyp ♬ original sound – nikkietutorials

For nu er det alle de ting, du ikke skal købe, ikke skal gøre og ikke skal prøve, der fylder i fleres feed. 

Begrebet er blevet døbt ‘de-influencing’, netop fordi det tager afsæt i de respektive personers ærlige holdning til alt det, der ikke lever op til det, der ellers bliver lovet ved et produkt. Og i nogle tilfælde får influencerne også sneget et produkt med, som de kan anbefale i stedet.

Og det kan handle om alt fra en fuldt dækkende foundation, der ikke just er fuldt dækkende, til et brand, der lover størrelses-inklusivitet med deres produkter, men ikke kan holde det, de lover.

@lucykalice Amazon de-influencing haul … so upset about the earmuffs, they are SO bad ? #deinfluencing #deinfluencer #amazonhaul #amazonfinds #amazonmusthaves #amazonsavingspree #amazonfavorites #cleantok #revlonhairdryerbrush #amazonreviews #amazonuk amazon beauty finds Amazon cleaning finds #shoppinghaul de influencing trend @SonicScrubber ♬ original sound – Lucy Kalice

‘De-influencing’ har vundet stor indpas på grund af den autenticitet, der synes at være blevet det nye normal blandt mange content creators – godt hjulpet på vej af TikTok, der netop fordrer en mere realistisk og umiddelbar selvfremstilling, eller i hvert fald prøver på det, end det ellers mere polerede og perfekte, vi ser på Instagram.

Mens mange brugere roser influencerne for den nye sti, der for mange virker mere troværdig end at rose alt uden hæmninger, er andre dog mere skeptiske overfor bølgen.

@madisonrougerie #greenscreen creators > influencers. Brands – you better adjust quick. #deinfluencing #beautymarketing #beautytiktok #brandstrategy #mikaylanogueira #influencermarketing ♬ original sound – madison

For er der egentlig noget nyt i at dele sin ærlige mening om produkter? Er det ikke netop hele grundlaget for influencer-industrien? 

Det er der flere, der spørger om, mens andre stiller spørgsmålstegn ved, om influencerne forsøger at fremstille sig selv i et bedre lys ved at være ærlige og “ikke-anbefale” hypede produkter, men faktisk have en skjult agenda. Flere af influencerne får nemlig indskudt et andet produkt, de så ville købe istedet – og ender dermed alligevel med at reklamere for et produkt.

Lige meget hvad, så er der flere, der dømmer det for en ny æra inden for influencer-marketing, som vi skal vænne os til at se meget af fremover. 

Læs ogå

Nyt TikTok-filter forager: Flere brugere advarer mod at bruge det