Uskarpe billeder, laset tøj og laissez faire-attitude er blandt faktorerne for bølgen, der gør op med perfekthedskulturen - sådan da. Men hvad drejer det sig om? Vi dykker ned i en af tidens store tendenser.
Hvor 10’erne var fyldt med polerede Instagrambilleder sorteret i et omhyggeligt kurateret feed, hvor billeder med perfekt sat hår og et fejlfrit hjem satte standarden, er 20’erne blevet årtiet, hvor vi gør op med netop det.
I hvert fald at dømme ud fra en aktuel bølge i samfundet, hvor flere og flere lader idealerne om den perfekte fremtoning falde til jorden for i stedet at skele til en mere afslappet tilgang til alt fra tøj og bolig til Instagram og livsstil.
I front for bølgen står blandt andre personligheder som Julia Fox, der af flere på TikTok er blevet døbt ‘chaotic queen’ for sine til tider kaotiske videoer med hendes umiddelbar, ikke gennemtænkte, tanker og ideér for ikke at glemme hendes såkaldte ‘house tour’, der gik viralt for sin autentiske fremtoning og rodede stil.
@juliafox Come with me on a very underwhelming apartment tour! also to clarify I have only ONE mouse and he’s cute 🥰
Det har nemlig banet vejen for det mere uperfekte liv, som særligt Gen Z er bannerfører for. Med ultra-zoomede ‘photo dumps’ og (bevidst) rystede billeder gør de op med det skarpe, det kuraterede og ikke mindst opfattelsen af, hvad det perfekte liv egentlig er.
I hvert fald på overfladen, hvor det, der af mange bliver opfattet som en mere trashy æstetik, bliver glorificeret som det nye ideal. Kært barn har som bekendt mange navne, og tendensen er derfor blandt andet blevet døbt ‘homeless chic’, ‘trash glam’ eller ‘poor core’. Sidstnævnte har i skrivende stund 4,3 millioner visninger på TikTok.
@elenana222 Blurry aesthetics photos tutorial ✨ #instagramphotoideas #inspo #aesthetic #pinterestaesthetic #viral #blurryphotos #instagramstory #photoeditingtips #instagramedit #fypシ ♬ Boy's a liar Pt. 2 – PinkPantheress & Ice Spice
For det er ikke kun digitalt, at tendensen gør sig gældende – også i det, vi klæder os i, cementerer tendensen sig med hullede jeans, trevlede sko og tøj, der ellers for bare få år siden var dømt ude og kun tilegnet dem, der af masserne ikke synes at have nogen smag.
Internationalt har modehuset Balenciaga særligt gjort sig bemærket med items, der spiller på kontrasten mellem det posh og det trashy med items som udtrådte og beskidte sneakers til godt 10.000 kroner, lædertasker forklædt som sorte affaldsposer til 13.000 kroner og hoodies med ribbede sømme til 6.600 kroner. Aldrig har det været så dyrt at se så smadret ud.
Herhjemme fører brands som (di)vision an med kollektioner, der ligeledes gør det, der for få sæsoner ville være dømt for trashy, til det, alle vil have fingrene i.
Med synlige g-strenge, iturevne tank tops og rødvinsplettede skjorter, der blev præsenteret i det, der lignede efterladenskaberne af en vild fest under modeugen AW23, gør det populære brand det uperfekte og smadrede til det, der beviser, at man lever det gode liv. Tilføj navlepiercinger, akrylnegle og mesh tops, og du har det perfekte look, der kombinerer 90’ernes grunge og 00’ernes trailerpark chic.
Måske tendens kan forklares med det verdens kaos-lignende tilstand de sidste par år, der manifesterer sig visuelt som inspiration for vores tøj og livsstil.
Mere sandsynligt er det dog, at bølgen er et modsvar til den perfekthedskultur, der i mange år har fordret vores måde at vise os selv frem på som perfekte eksempler på det ideal, der i al for lang tid har sat en uopnåelig standard for alt fra tøj og karakterer til bolig og feedet på Instagram. Derfor vender flere altså ryggen til fine og pæne for i stedet at lade sig overgive til det, der om ikke andet ligner, at man ikke giver noget for det poleret.
Man kan med andre ord fristes til at sige, at ‘chaos reigns’ i mere end én forstand.