Nye billeder af den berømte kjole viser, hvor meget den har taget skade, efter Kim Kardashian lånte den til Met Gala.
Da reality-stjernen Kim Kardashian ankom til årets Met Gala i Marilyn Monroes kjole fra 1962, skabte det stor debat på både internettet og blandt modefolk – blandt andre fra designeren bag, der gjorde det klart, at han ikke var glad for valget.
Og nu får både Kim Kardashian og museet Ripley’s Believe It or Not, der ejer og udstiller kjolen, endnu mere kritik. Det sker efter nye billeder af kjolen viser, hvor meget skade den egentlig har taget efter at have været taget i brug.
Billederne er blevet delt af samleren Scott Fortner, der råder over verdens største private samling af Monroes ejendele og arkiver, som blandt andet kjoler fra filmstjernes garderobe. Og billederne taler deres tydelige sprog.
Opslaget viser billeder af kjolen før og efter Met Gala. På billederne efter begivenheden ses det tydeligt, at tekstilet omkring lynlåsen er blevet beskadiget så meget, at stoffet er trevlet, og nogle af palietterne sågar sidder løst, hvilket de ikke gjorde før.
Siden er der kommet endnu flere opslag til fra samleren, der viser den skadede kjole i sin montre.
I det oprindelige opslag citeres en række udtalelser fra museet lavet i forbindelse med udlånet om, hvordan de har været meget forsigtige med den over 60 år gamle kjole, og hvordan de har sikret sig, at absolut ingen ændringer var lavet for at Kim Kardashian kunne passe den.
Billederne tyder dog på, at ejerne ikke har været helt så forsigtige, som de ellers har udtalt.
Derfor hagler kritikken nu endnu en gang ned over både Kim Kardashian og museet for at have været hensynløse med den dyre og unikke kjole, bare for at skabe et wow-øjeblik.
Samtidig går debatten nu på, hvem der bærer ansvaret for at have ødelagt den ikoniske kjole, som museet købte i 2016 for 36 millioner kroner. Ripley’s Believe It or Not har dog udtalt, at kjolen ikke er blevet ødelagt efter at have været i brug igen, men at kjolen ved deres opkøb af den allerede bar spor af tidens ånd.
Er det Kim Kardashian, der i første omgang ikke måtte låne kjolen, da hun ikke kunne passe den, hvorfor hun gik på en (også) kritiseret slankekur? Eller er det i virkeligheden museet, der skulle have værnet bedre om kjolens kulturelle arv?