Home / Interiør / Bolig / Cool stil hos smykkedesigner Rebekka Notkin
Æstetiske tableauer, smukke æsker og masser af kunst. Guldsmed Rebekka Notkins hjem på Frederiksberg er præget af et feminint formsprog og et stærkt øje for detaljen
Hvor man end kigger hen i den 140m2 store villalejlighed, der huser guldsmed Rebekka Notkin og hendes familie, falder øjet på lækre detaljer, små stillebener og kunst af bl.a. Tal R, Evren Tekinoktay, Knud Odde og David Shrigley.
Hun og hendes mand har indrettet sig med få, gode møbler, og hjemmet huser både store danske klassikere som Kaare Klint, Poul Kjærholm, Vilhelm Lauritzen og PH blandet med vintagemøbler og -lamper. Sat sammen med gråsorte, malede trægulve, fine messingdetaljer og den moderne kunst får indretningen et klassisk og personligt udtryk.
Overalt i boligen er der delikate finesser. I vindueskarme, i reoler, på jalousiskabe og på sofabordet står smukke skrin, vintagelamper, stager og kander. Særligt et grønt opalglasskrin virker dragende med sin kombination af lys grøn og messing.
“Jeg fandt det på en rejse til Rom i 2009. Jeg fik øje på det gennem vinduet til en antikvitetsbutik på Via dei Coronari. Butikken var lukket, og jeg måtte vende tilbage mange gange, før det endelig lykkedes mig at finde den åben. Skrinet er sjældent pga. størrelsen og farven, og det har stor betydning for mig. Det er smukt og gør mig glad, og jeg vil aldrig skille mig af med det,” fortæller Rebekka.
Rebekka foran sit seneste køb, et maleri af Evren Tekinoktay. Nederdelen er kreeret af Rebekkas gode ven Ole Yde.
I spisestuen står et smukt spisebord designet af Grethe Jalk i 1950’erne. Til bordet er sat vintage Flötotto-stabelstole i formbøjet finer, hvis varme træfarve går igen flere steder i hjemmet. På bordet står en tepotte af Arne Jacobsen for Stelton og en kop fra Royal Copenhagens Mågestel. Billederne er fra venstre fotoprint af Tal R, olie på lærred af Mette Moes, print fra The Perfect Community og nederst Smoke on Mirror af Evren Tekinoktay. Til højre står skamlen Low Stool fra Mater.
Et praktisk arbejdsbord med små rum, der tillader opbevaring af computer og papir på fineste vis. Bordet er lavet af Rebekka Notkins mand. Opslagstavlen og æskerne rummer inspiration og minder.
Lampen på det lille jalousiskab er fra 1950’erne. Kunsten er dels et tryk af Helena Notkin, der er Rebekkas søster, dels af Lisa Strøander.
Køkkenet med skønne Vilhelm Lauritzen-pendler, der oprindeligt blev designet til Radiohuset. Til højre endnu et tryk af Helena Notkin.
Den fine Daybed fra 1950’erne har Rebekka fundet på et loppemarked i Sverige og betrukket med Art Deco-inspirerede striber. På væggen ses et tryk af David Shrigley.
Den lyse stue med Kaare Klints klassiske Safaristole. Det smukke, patinerede kernelæder står smukt til de gråsortmalede trægulve. På glasbordet står en Lyngbyvase og Ilse Crawfords lille sølvkande for Georg Jensen på en bakke af Finn Juhl. Bagerst en PH-standerlampe.
Rebekkas smykkeæske med logo skabt af designstudiet All The Way To Paris samt et udvalg af hendes egne smykker.
Grønne toner blandet med messing. Fransk skrin hjembragt fra Rom, messingstage designet af Astrid Ericson for Svenskt Tenn, messingstage designet af Ilse Crawford for Georg Jensen og et tryk af All The Way To Paris.
Rebekkas egne smykker og parfumer på badeværelseshylden foran et oktogonformet spejl, som hun har fået i gave af gode venner.
Soveværelset med sengetæppe af Pierre Frey-stof fra kollektionen Mauritius. De to væglamper er Rotaliana fra Luxy. Over sengen hænger et antikt spejl og flere gamle kobberstik.