Home / Interiør / Bolig / På besøg hos… Karen Maj fra Another Ballroom
For Karen Maj Kornum, indehaver af designgalleriet Another Ballroom, er det unikke afgørende for den personlige og lidt skæve stil, der kendetegner både hendes firma og den store herskabslejlighed på Frederiksberg, som hun deler med sin mand Aske og børnene Nimbus, Tallulah, Billie og Magnus.
Tekst: Mille Collin Flaherty // Foto: Line Thit Klein
”Det er rart at være ude hos andre, men så vil vi også gerne hjem.”
Karen Maj Kornum og hendes familie føler sig i høj grad hjemme i deres lejlighed på Frederiksberg. Hun elsker lyset, og at hun kan høre mylderet af mennesker fra gaden, uden at her støjer, og når man kigger ud af samtlige vinduer, fanger øjet noget grønt.
For et par år siden startede hun designgalleriet Another Ballroom, hvor blandt andet hendes egen lejlighed bruges som showroom.
”Konceptet er helt grundliggende unika-design – som f.eks. originale berbertæpper, hvor ikke to er ens. Og man er altid velkommen til at komme herhjem og se produkterne,” fortæller hun.
Interessen for indretning og design har hun ikke fra fremmede.
”Jeg er vokset op i et hjem, hvor der var fokus på det æstetiske og den stemning, man skaber med de ting, man vælger at omgive sig med. Vi var meget sammen som familie, hvilket helt klart hænger sammen med de rammer, mine forældre skabte”.
Barndomshjemmet var fuldt af skulpturer og dekorationer og kunstværker – ting med personlighed snarere end konkret værdi, og interessen for at skabe rum har Karen Maj taget med sig.
”Jeg kan godt lide balancen mellem at få rummene til at indeholde det æstetiske, der giver ro og velvære, samtidig med at det skal være funktionelt. Det må også gerne være lidt modigt, for det er så nemt at holde sig til sort, hvid og grå. Jeg insisterer lidt på, at der skal være noget, der stikker ud. ”
Foto: Line Thit Klein
Foto: Line Thit Klein
I Karen Majs kontor står et gammelt skolebord, hun har fundet sat til storskrald. Stolen i asketræ er designet af Børge Mogensen, og den lille, sorte væglampe er fundet på et loppemarked i Paris for mange år siden. Tæppet på væggen er fra Another Ballroom.
Foto: Line Thit Klein
En taske fra Chanel hænger til skue med frakker og hatte i entreen.
Foto: Line Thit Klein
På den lange reol, hendes far har lavet, og som Karen Maj aldrig skiller sig af med, står en lampe, der er en gave fra hendes bror. Billedet er en gammel tegning af Karen Segall, og både skålen og vasen er fra Karen Majs barndomshjem. Skulpturen er en gave.
Foto: Line Thit Klein
Der er plads til både familie og gæster rundt om det gamle tegnebord i spisestuen. Stolene er en blanding af Børge Mogensens Folkestol i asketræ og Arne Jacobsens 7’er-stole, der er fundet brugt og har fået en gang sort lak. Pendlen fra Louis Poulsen er ligeledes fundet brugt.
Foto: Line Thit Klein
Fine detaljer er med til at skabe et personligt hjem.
Foto: Line Thit Klein
Billedvæggen i stuen får lov at brede sig – og ændrer sig jævnligt, når der kommer nye billeder til, mens andre må vige for pladsen. Rattanstolen har Karen Maj fået af en veninde, og lampen er fundet i en antikvitetsbutik ved Sølvtorvet i København. Det var Karen Majs allerførste køb, da hun i sin tid flyttede hjemmefra. Den lille elefant på radiatoren er fra hendes barndomshjem.
Foto: Line Thit Klein
En stor fotostat giver stuen et parisisk præg. Den er købt i butikken Bless i Berlin. Sofaen er en daybed af Poul Volther, og glasbordet er designet for ca. 60 år siden af Svend Ellekær. Den ene vase på bordet er en gave fra Karen Majs mor, den anden fra en nabo. Den blå plaid er en rest af en metervare i kashmir. Vinduet i væggen mod soveværelset er fundet på Genbyg.dk
Foto: Line Thit Klein
Yndlingssko på et Boucherouite-tæppe, som dem, Karen Maj sælger i Another Ballroom.
Foto: Line Thit Klein
Den grønne lampe i soveværelset er fundet på et loppemarked i Nice, og den runde i loftet er fra et sommerhus i Gilleleje.