Vi har alle forskellige værdier og mål for karrierevejen, men ligegyldigt hvor du står, er det godt at overveje, om du får det ud af dit arbejde, som du gerne vil. Her får du tre kvinders bedste råd til, hvordan du skifter karrieresti eller kommer længere i din karriere.
Måske er du i begyndelsen af din karriere. Eller måske har du fuld fart på og er ikke sikker på, hvad du skal kaste dig over som det næste? Uanset hvor du er i din karriere, er det godt at stoppe op og se på, om du får det ud af dit arbejde, som du gerne vil have.
Vi har spurgt tre forskellige kvinder, hvilke valg de har taget på vejen op ad karrierestigen, hvad der driver dem, og hvor de er i dag. Her giver de deres bedste råd til, hvordan man søger nye veje eller når nye højder på karrieren.
Kast dig ud i det
– Før i tiden var jeg højtlønnet, fortæller Eshita Kabra-Davies. Hun er tidligere forretningskvinde, som efter mange overvejelser valgte at tage chancen og starte By Rotation, en platform, hvor man kan leje og udleje designertøj, tasker, sko og accessories.
– Det havde stor betydning for mit selvværd at miste min økonomiske uafhængighed, og jeg var i tvivl om, hvorvidt jeg ville være bedre stillet end før ved at grundlægge By Rotation. Det er derfor, mange forretningsfolk ikke forlader deres arbejde – det er ikke, fordi de ikke er intelligente, initiativrige eller motiverede, men fordi det er svært at skifte retning.
Det er aldrig for sent
– Den største udfordring, jeg har haft, var at skifte karriere i 2019, fortæller Nathalie Pessel, senior manager hos Accenture i Frankrig med speciale i bæredygtighed.
– Det var mit tredje karrieremæssige vendepunkt, fordi jeg altid har været nysgerrig efter at søge nye veje. De første to skift gik fint, men dette var mere komplekst og svært at håndtere af to grunde: Jeg havde endnu ikke bevist min ekspertise i bæredygtighed, og jeg var over 40 år.
– Jeg så stadig mig selv som ’ung’, fordi jeg havde flere arbejdsår foran mig end bag mig. Men mange virksomheder anså mig for at være ’senior’. De forventede, at jeg allerede var ekspert og spurgte efter en høj løn. Men jeg var villig til at lære, og løn var ikke det vigtigste for mig.
Vær vedholdende, og drik så mange kopper kaffe med andre mennesker som muligt.
Nathalies råd til andre er: Vær vedholdende, og drik så mange kopper kaffe med andre mennesker som muligt – uden at have forventninger til kaffeaftalerne. Hun har selv oplevet, at det næste jobeventyr opstod i en samtale med en, som så mere i hende, end hun selv gjorde.
Arbejd med dine svagheder
– At være førstegangsiværksætter er udfordrende i alle aldre, især når du ikke kommer med en forretningsbaggrund, fortæller Stephanie Eltz. Hun er tidligere NHS-kirurg, men nu er hun medstifter og CEO i Doctify, en platform, hvor man kan anmelde sundhedstilbud. Doctify arbejder for tillid og gennemsigtighed.
– Min medstifter og jeg var begge NHS-kirurger, så vi vidste, hvordan man behandlede patienter, men vi var helt nye i, hvordan man driver en virksomhed, forklarer hun.
Det er godt at have forskellige styrker, når det kommer til at få et godt partnerskab op at køre og skabe en succesfuld virksomhed.
– Vi vidste, at vi havde brug for at bygge et stærkt netværk op omkring os. Vi deltog i mentorordninger for nye iværksættere for at uddanne os selv i, hvordan vi kunne gøre vores vision til virkelighed. Det hjalp os med at forbinde ligesindede iværksættere og skabe en aktiv gruppe af mentorer, der støtter os, når vi står over for nye udfordringer.
– Det er samtidig vigtigt at omgive sig med mennesker, man kan stole på, og som vil opveje ens svagheder. Det er godt at have forskellige styrker, når det kommer til at få et godt partnerskab op at køre og skabe en succesfuld virksomhed.
Sæt pris på diversitet
Både Eshita Kabra Davies, Nathalie Pessel og Stephanie Eltz taler om diversitet og inklusion som en drivende faktor for at skabe et succesfuldt og harmonisk arbejdsmiljø.
– At ansætte mennesker på baggrund af deres CV fungerer ikke nødvendigvis for nye virksomheder. Det er mere vigtigt at vælge mennesker på baggrund af deres potentiale, den rette personlighed og med gå-på-mod, og fordi de er fleksible, dynamiske og samarbejdsvillige, siger Stephanie.
Nathalie er enig. Hun er taknemmelig for, at hendes nuværende arbejdsplads, Accenture, sætter de værdier højt.
– Vi bliver alle sammen klogere, når vi deler og lytter til meninger og holdninger fra mennesker med andre livserfaringer, fortæller hun.
Hun kan stå inde for, at diversitet og inklusion er centralt for organisationen, og at mennesker vurderes ud fra deres unikke personlighed.
For Eshita er det en kæmpe personlig og erhvervsmæssig motivation for hende at vurdere mennesker på deres person.
– Jeg tænker på, hvor få sydasiatiske kvinder, der har stået i spidsen for store virksomheder. Det vil jeg gerne lave om på. Jeg vil gerne have, at vi tager plads på den globale scene, siger hun.
Prioritér bæredygtighed
For både Nathalie og Eshita er det vigtigt at kunne give tilbage til Jorden og sikre fremtidige generationer.
– Det er en drivkraft for mig at bidrage til samfundet, fortæller Nathalie.
– Jeg kommer fra en baggrund, hvor de flestes hverdagsjob er at tage sig af andre. Jeg kunne ikke drømme om at have et arbejde i dag, der ikke involverer noget større end mig selv,
Det giver virkelig en god følelse at vide, at du er en del af et større netværk, der alle arbejder mod samme mål. Accenture har et miljømæssigt mål om at have en netto-forureningsudledning på nul inden 2025 og en forpligtelse til ligestillingen. I øjeblikket er 46% af Accentures globale medarbejdere kvinder.
Eshita så effekterne af tekstilspild, da hun rejste til sit oprindelsessted, Rajasthan i Indien. Hun følte sig nødsaget til at gøre en forskel ved at gøre bæredygtig mode mere tilgængelig og forlænge levetiden af en kvalitetsgarderobe.
– Det handler om at bruge det, du allerede har, hvis det er muligt.
Accenture
Hvis du er en passioneret person fyldt med idéer, hvis du er opfindsom, og hvis du brænder for at gøre en forskel, så kan det være, du finder din næste stilling hos Accenture. Læs mere om karrieremuligheder fra A-Z hos Accenture her.