Kunst, bøger og musik

Trine Søndergaard på Skagens Museum

- 19/02/2009

Billedkunstner og fotograf Trine Søndergaard er en af deltagerne på Skagens Museums fotoudstilling Altid som aldrig før

I år slipper du ikke uden om billedkunstneren og fotografen Trine Søndergaard (f. 1972). Hun er en af deltagerne på Skagens Museums fotoudstilling “Altid som aldrig før”, hvor Skagen betragtes gennem nutidens øjne, 100 år efter skagenskolonien og dens berømte beboere som Krøyer, Ancher og Drachman.

Fra ARoS til Skagen
Søndergaard bidrager med 26 farvelagte s/h-portrætter. I april soloudstiller hun med portrætter på Martin Asbæk Gallery, og senere udkommer hendes og gemalen og billedkunstneren Nicolai Howalts fælles værk How To Hunt som bog på det anerkendte tyske forlag Hatje Cantz, ligesom værket udstilles på ARoS.

ELLE har spurgt Trine Søndergaard om …

Inspirationen til fotoserien på Skagen Museum?
Udstillingen er en del af projektet Danmark under forvandling, der inkluderer en stor gruppe af kunstnere. Vi var alle samlet på kunstnerrefugiet Klitgården i Skagen, og med kunstnerkolonien i Skagen in mente føltes det oplagt for mig at lave portrætter af de andre kunstnere og dem, der ellers var involverede i projektet. De s/h-portrætter blev lagt ind i computeren, og så bad jeg personen vælge sin yndlingsfarve og lagde den ind over billedet som et monokromt farvelag. Det er blevet nogle meget stille, indadvendte portrætter, nærmest antiportrætter. Mere en sindsstemning end dem som individer.

Fotografi?
Jeg er optaget af virkeligheden, og hvordan vi oplever den og hinanden. Fotografiet er en spejling af virkeligheden, men også af fotografen. Med fotografiet kommer virkeligheden imellem billedet og mig – den konstellation er jeg fascineret af.

Skagen?
Jeg har været optaget af det, kunstnerne havde sammen; kunstnerkolonien, fællesskabet – måske fordi jeg var der sammen med kolleger. Af de portrætter, de har skabt. Af de dunklere sider af det, som f.eks. Michael Anchers billeder. Jeg har arbejdet rigtig meget med mennesker og portrætter tidligere, så for mig er det en tilbagevenden efter at have arbejdet en årrække med landskaber og rum. Og jeg er kommet for at blive – i hvert fald for nu.

Altid som aldrig før, Skagens Museum, 31. jan. til 19. apr.