Skønhed

Beauty brand-grundlæggeren: “Gennem AI-hudscanneren på vores website, kan man nemt vælge de korrekte produkter til sin hud. Men det vil aldrig kunne erstatte en konsultation med en hudspecialist”

- 23/06/2025

Det var stillingen som kategorichef for beauty care i Salling Group gennem næsten ti år, der gav 38-årige Nina Færch inspirationen til at starte brandet Apeer. For skønhedsindustrien ændrede sig markant i de år, men personligt savnede hun mere lægefaglighed i de produkter, hun var med til at sætte på skønhedshylderne. Navnet refererer rigtigt nok til det engelske ord ‘appearance’, for ansigtet er som udgangspunkt det første, vi ser og oplever i interaktioner med andre mennesker, fortæller Nina Færch. ELLE har talt med iværksætteren, beautynørden og grundlæggeren.

Denne artikel kan indeholde sponsorerede links.

Blå bog

Nina Færch, medstifter af Apeer, er uddannet cand.merc. i international business og har i ti år arbejdet som kategorichef for beauty care i Salling Group.

Hvad var det, der fik dig til at starte (endnu) et skønhedsbrand?

Jeg har altid været nysgerrig på iværksætteri, og i mit tidligere arbejde som chef for kategorien beauty care i Salling Group så jeg, hvordan skønhedsbranchen ændrede sig markant. Min oplevelse var, at der er for få brands, der er lægefagligt udviklede, og det førte til samarbejdet med to af Danmarks førende specialister inden for hud: speciallæge Emil Henningsen og dermakosmetisk sygeplejerske Victoria Burles-Piihl. Sammen har vi skabt en produktserie, som skaber synlige resultater. Vi ønskede at lave produkter, der var effektive, i emballager, som vi var stolte af at have stående fremme – både fra et æstetisk og fra et bæredygtigt perspektiv.

I Apeer er I optagede af det, I kalder effektive ingredienser. Hvad mener I med det?

Filosofien har været at skabe topkvalitet baseret på lægefaglig videnskab – produkter, der skaber synlige resultater og giver en god brugeroplevelse for kunden. Vi har ønsket at bidrage til nemmere navigation for kunderne med tydeligere kommunikation om produkternes funktioner – ikke kun via emballagekommunikation, men også gennem AI-hudscanneren, som er tilgængelig for alle på vores website og kan findes via scanning af en QR-kode på produkterne, så man nemt kan vælge de korrekte produkter til sin hud. AI-hudscanneren vil selvfølgelig aldrig kunne erstatte en fysisk konsultation med en hudspecialist, men den er et fantastisk supplement i en verden, hvor forbrugerne køber en væsentlig andel af deres hudpleje online.

“Det betyder, at en ingrediens kan være aktiv, men ikke nødvendigvis effektiv”

Hvad er forskellen på effektive og aktive ingredienser?

De to begreber bruges ofte i flæng inden for hudpleje, så jeg forstår godt spørgsmålet, men aktive ingredienser refererer til de stoffer i et produkt, der dokumenteret har en specifik biologisk effekt på huden, som f.eks. RetinART (for anti-aging og mod akne), hyaluronsyre (for fugt) og salicylsyre (for eksfoliering og mod akne), mens effektive ingredienser ofte er reguleret og typisk fremhæves i produktbeskrivelser, fordi de spiller en central rolle i produktets funktion. Effektive ingredienser virker i det pågældende produkt og under de rette forhold. Det betyder, at en ingrediens kan være aktiv, men ikke nødvendigvis effektiv, hvis f.eks. koncentrationen er for lav til at give resultater, hvis ingrediensen mister sin virkning over tid (f.eks. C-vitamin, der kan nedbrydes ved eksponering for lys og luft), eller hvis produktets formulering ikke gør det muligt for ingrediensen at trænge ind i huden. Så alle aktive ingredienser er ikke nødvendigvis effektive, da effektiviteten afhænger af formuleringen, doseringen og produktets kvalitet. Og det er netop derfor, det er vigtigt at vælge hudplejeprodukter fra producenter, der forstår både videnskaben bag ingredienserne og deres anvendelse i praksis.

Ansvarlighed er en gennemgående trend, når vi taler om skønhedsprodukter i dag. Hvad er ansvarlighed for jer?

Vi arbejder aktivt på at skabe en bæredygtig og ansvarlig forretning ved at prioritere miljøvenlig emballage skabt af genanvendelige materialer, der også minimerer spild. Samtidig sikrer vi, at vores ingredienser er etisk indkøbt, og at alle vores produkter er udviklet med fokus på dyrevelfærd. Det afspejler vores overordnede mission om at levere kvalitetsprodukter, der både gavner vores kunder og tager hensyn til planeten. Ansvarlighed handler ikke kun om miljøet for os, men også om mennesker. Det betyder, at vi prioriterer vores medarbejdere og bestræber os på at skabe et godt arbejdsmiljø – en arbejdsplads, hvor man er glad for at møde ind, og hvor man føler sig værdsat og inkluderet.

“Aldringstegn står klart øverst, men da akne er et område, der er forbundet med stor sårbarhed, er det her, vi ofte får mails fra kunder, der er lykkelige for at være blevet fri for akne”

Hvilke hududfordringer oplever I oftest hos de danske forbrugere?

Det spænder bredt, men de tre områder, der fylder mest, er reduktion af aldringstegn, rødme og akne. Aldringstegn står klart øverst, men da akne er et område, der er forbundet med stor sårbarhed, er det her, vi ofte får mails fra kunder, der er lykkelige for at være blevet fri for akne efter brug af Apeer. Faktisk oplever ca. 20 % af alle voksne akne i deres liv, hvilket overrasker mange, da man ofte forventer, at det kun er noget, der opstår i teenageårene. Det gør det ikke mindre sårbart, og derfor taler man ikke meget om det – i stedet bruges der mange ressourcer på at skjule det.

Hvad er en god hudplejerutine?

En god hudpleje er en konsistent hudplejerutine. Den behøver ikke at være omstændelig og kompliceret, som TikTok ellers kan give os indtryk af. Det handler om at finde ud af, hvad der er realistisk for en selv. Hvis man f.eks. ikke får gennemført både aften- og morgenrutinen, kan man vælge et produkt, der er bygget til det. Her vil jeg anbefale Apeer ‘24h Cream’. Det er bedre at bruge ét godt produkt hver dag, da det giver produktet mulighed for at arbejde med huden og skabe resultater, end at bruge fem forskellige produkter et par gange om ugen.

“Fem minutter er faktisk tilstrækkeligt til at sikre en god minimumsrutine i hverdagen med tre hurtige step”

Hvis man kun kan afsætte fem minutter dagligt til sin hudpleje, hvad er så vigtigst, og hvorfor?

Fem minutter er faktisk tilstrækkeligt til at sikre en god minimumsrutine i hverdagen med tre hurtige step: rens, serum og creme. Rens for at sikre, at snavs, makeup og forurening bliver fjernet. Vælg en rens med aktive ingredienser, så du får fuld valuta for indsatsen, f.eks. ingredienser som niacinamid, som bidrager til mere glød i huden, eller salicylsyre, som mindsker synligheden af porer. Brug derefter et serum med fokus på det behov, din hud har, f.eks. fugtforøgelse, reduktion af pigmentering eller rødme eller noget helt andet. Og brug så endelig en creme, der sikrer fugtforsegling og beskyttelse til huden – og allerhelst med SPF-beskyttelse til dagsbrug. Hvis man ikke ynder at bruge lang tid på sin pleje, så bør man i det mindste prioritere at rense huden inden sengetid. Kroppen restituerer om natten, og det gør huden også – og det sker bedst, når huden er renset for snavs og makeup.

Hvordan vil du anbefale, at man får det bedste hudplejeresultat gennem livets forskellige faser?

Hvis jeg må citere vores hudlæge, Emil Henningsen: “Huden er som en pool fyldt med vand. Der mangler bare en prop i bunden.” Lidt forenklet, men det handler om at fylde på tanken. Tag f.eks. kollagen, der med tiden siver lige så stille ud – lidt som luften i en cykelslange. Hullet bliver ikke mindre, men med regenererende behandlinger og de rigtige hudplejeingredienser kan vi ‘tænde for hanen’, så der bliver fyldt mere på. Med tiden bliver livets aftryk jo tydeligere og tydeligere. Det betyder, at med alderen stiger vigtigheden af at bruge effektiv og god kvalitetshudpleje, fordi resultaterne af en god pleje er synligere end ved en meget ung hud, som eksempelvis ikke har udviklet fine linjer, rynker eller pigmentering endnu. Så pleje og fugtmætning er vigtigt, uanset om man er 20 eller 50 – men huden vil have en højere efterspørgsel efter netop dette, jo ældre man bliver. Jo bedre man er til at efterleve hudens efterspørgsel, jo bedre udgangspunkt giver man sin hud.

“Vi lever i et videnssamfund i dag, hvor vi er vant til, at information er tilgængelig – og det implementeres også i beautybranchen”

Hvad er fremtidens hudpleje?

Jeg tror, fremtiden for hudpleje bliver baseret på videnskab og transparens. Vi lever i et videnssamfund i dag, hvor vi er vant til, at information er tilgængelig – og det implementeres også i beautybranchen. Vi vil se, forstå og lære.

Hvad er dine musts, når det kommer til din egen skønhedspung?

Min dag starter ikke uden Apeer ‘Lift Serum’ og Apeer ‘Lift Day Cream’ med SPF. Det er en uundværlig base for mig, inden jeg lægger makeup. Jeg har, grundet mit tidligere job, nok prøvet flere foundations end de fleste, men jeg har i dag en stor kærlighed til Lavindes foundation – kombinationen af fugt, glød og naturlig dækkeevne i én flaske er fantastisk. Jeg er primært bruger af creamy makeupprodukter, og Jane Iredales ‘Glow Time Blush Stick’ til kinderne er perfekt til både hverdag og fest.

1

‘Lift Serum’, Apeer, 30 ml, 680 kr.

2

‘Lift Day Cream SPF 20’, Apeer, 50 ml, 600 kr.

3

‘Glow Time Blush Stick’, Jane Iredale, 295 kr.

4

‘Glow Foundation’, Lavinde Copenhagen, 30 ml, 355 kr.

Læs ogå

Helena Christensen: Det prisvenlige produkt, jeg bruger, er denne creme til 40 kroner – den minder mig om min dejlige farmor