Bolig

Carla og Nicole om deres bondegård i Stevns: “Vi bruger gården til residencies for kunstnere, der kan arbejde her”

- 18/09/2023

Carla Cammilla Hjort og Nicole Jonasson har fundet et pusterum langt fra storbyen i en knap 250 år gammel gård på Stevns. Her danner de 500 kvadratmeter ramme for det kreative pars mange projekter med alt fra art residencies til minifestivaler.

Da Carla Cammilla Hjort og Nicole Jonasson mødte hinanden for fire år siden til et bryllup i Sverige, var der god og meget intens kemi fra starten.

Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann

Brylluppet var hos Nicoles familiemedlem, der er CEO i Carlas firma, Space10, men de to havde aldrig mødt hinanden før. ”Vi var oppe hele natten. Dansede, festede, snakkede og faldt i søvn ved en svensk sø klokken 9.00 om morgenen,” fortæller Nicole Jonasson, der er uddannet i visuel kommunikation fra KADK.

”Dagen efter sagde jeg til Nicole, at jeg måske havde et job til hende,” fortsætter Carla. ”Men det var jo totalt et skalkeskjul,” fastslår Nicole grinende.

Her bor

  • Carla Cammilla Hjort og Nicole Jonasson.
  • 45-årige Carla står bag projekter som Space10, ArtRebels, Social Service Club og senest re:arc institut, der er en filantropisk fond for arkitektur og design.
  • 30-årige Nicole er grafisk designer og co-founder af Softer, der er et feministisk netværk indenfor digital design. Læs mere om stedet på thefarmresidency.com.

Kort tid senere inviterede Carla Nicole til Stevns, hvor hun allerede et par år forinden havde købt den over 245 år gamle og 500 kvadratmeter store bondegård. Nicole, der før sit møde med Carla og Stevns beskrev sig selv som et bymenneske uden hang til natur, men syntes med det samme, at der var ”helt amazing” – et sted, man havde lyst til at blive.

Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann

Det lange spisebord har Carla haft, siden hun flyttede hjemmefra. Det er fyldt med minder og historier. Værket på bagvæggen er af Masar Sohail under kunstnernavnet Dindy Blaze, og det ved trappen er af Emma Kohlmann.

Nicole Jonasson stod egentlig med det ene ben på vej til Amsterdam for at læse en master i design på Sandberg Institute, men efter bare seks måneder i den hollandske hovedstad, trak personlige arbejdsprojekter og den nye kæreste i Danmark hende hjem. Siden da har parret boet sammen i både København og på gården på Stevns.

Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann

Træhuset ude i det fri er lavet af en mand, der hedder Leon. Han boede her i et halvt år og tegnede og byggede huset, som parret i dag bruger som et reflektionssted. Når der er events på stedet, laver de bar under træhuset.

”Vi har haft tonsvis af små lejligheder i København. På Vesterbro, Bryggen, Nørrebro og nu er vi lige flyttet ind i en ny 60 kvadratmeters lejlighed på Østerbro. Vi deler vores tid 50/50 mellem København og Stevns.”

Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann

Det lange grønne bord i køkkenet stod på gården da, Carla overtog den. I dag bruger parret det både til at servere på og til at hænge ud ved, mens der bliver lavet mad i køkkenet.

Under corona boede parret dog for første gang permanent på Stevns. En tid de husker tilbage på som helt særlig.

”Vi havde en virkelig fin tid. Vi boede en del mennesker her i den periode, op til 12-13 personer ad gangen, og alle arbejdede bare remote med hver deres projekter herfra. Det var virkelig nice. Et topstyret kollektiv.”

Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann

Den store hjørnesofa har parrets veninde fundet på DBA til 300 kroner. Sofabordet er fra Archival Studies og fyldt med coffee table books. Det keramiske værk er af Camilla Skov.

I den periode købte Carla også et hus i Sverige, som parret siden har renoveret. Det har adresse nær restauranten og luksus outdoor resortet Stedsans in the Woods.

”Vi fik en hund, Olga, for at tvinge os lidt ned i gear. Hun kan dog slet ikke med vores to katte Mis og Kat”

Der er ingen, der helt ved, hvor stor gården på Stevns er, men grunden, stedet ligger på, rummer en hektar. Da huset oprindeligt blev bygget i 1750’erne, var hesteopdrætteri for de royale, og på grund af de fine gæster, der en gang imellem kom på besøg, er gården også bygget med højere til loftet og større vinduer, end hvad standarden var for den tid.

Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann

Værket over sengen er af Karl Monies. Det store keramiske værk til højre er lavet af Camilla Skov, og var en del af en ”skulpturpark” på gården. Parret købte det, da de ikke kunne bære, at det skulle forlade stedet.

Komfuret i køkkenet er originalt og virker stadig, men parret bruger det ikke. Det gør Kris til gengæld, der er stedets alt-mulig-mand og som kommer forbi stort set hver dag og tjekker, at det hele kører rundt i ”cirkusset”. Foran komfuret står et langt, grønt bord, som var der, da Carla overtog gården. ”Det er totalt upraktisk, fordi det er så lavt, men det er så hyggeligt at sidde ved, mens der er nogen, der laver mad,” fortæller Nicole.

Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann

Gården er fyldt med kunst, og Carla har altid været optaget af at finde unge, upcoming kunstnere, før de kommer på gallerier. Værket bag den lyserøde stol i soveværelset er af Liva Jo, der studerer på Wien Kunstakademi.

Carla købte gården for at skabe et sted, hvor hun kunne samle folk, der havde lyst til at komme og bruge stedet til både at arbejde på forskellige kreative projekter og bo.

Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann

De store træer, der omkranset huset, er med til at skabe skygge foran vinduerne om sommeren, så der er varmt udenfor, men koldt inde. Det minder parret om at være ved Middelhavet.

”Vi bruger gården til residencies for kunstnere, der kan arbejde her. Folk kan bo her i kortere eller længere perioder, og vi afholder minifestivaler, middage og workshops. I dag har vi nærmest vores eget lille produktionshold af folk, der kommer og hjælper,” fortæller Carla om drømmen, der gik i opfyldelse. 

Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann

I gamle dage var det stalden til de royale heste, der blev opdrættet på stedet, men i dag er det udekøkken designet af arkitekt og resident Tanita Klein.

De mange projekter og jern i ilden var noget af det, parret oprindeligt blev draget af ved hinanden. Og på gården er der altid et sted, der trænger til en klat maling eller et nyt tapet, gulve der skal slibes eller møbler der skal rykkes rundt. Men parret øver sig i at sige lidt mere ”nej” end ”ja” og generelt få ro på. ”Vi fik en hund, Olga, for at tvinge os lidt ned i gear. Hun kan dog slet ikke med vores to katte Mis og Kat, så det er blevet lidt af et kaotisk projekt, og vi har måtte dele dem op i forskellige dele af gården. Heldigvis klikker menneskerne bedre end dyrene på gården,” fortæller Carla.

Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann

Da de boede flest på gården på en gang, var de en 12-13 stykker. Derfor er der behov for små kroge, hvor man kan trække sig væk og arbejde på selvstændige projekter. Tapet er fra Helene Blanche og købt i Tapet-Cafe. Stolen er en vintage-Kevi fra den svenske side auctionet.com.

De mange kvadratmeter er indrettet med alt fra loppefund – den lyserøde hjørnesofa fandt parrets veninde på DBA til 300 kroner – til møbler, de har haft i hundrede år. Spisebordet har Carla haft, siden hun flyttede hjemmefra. ”Vi har talt om at skifte det ud mange gange. Det er helt smadret med pletter og ridser fra de sidste 25 år, men det er i dem, minderne sidder.”

Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann

Carla Cammilla Hjort og Nicole Jonasson.

Lyt til ELLEs podcast ‘Klædt På’, som er din månedlige podcast om tendenser, strømninger og insiderviden fra modens verden med Mads Emil Grove Møller som vært. 

Læs ogå

Kom indenfor i Caroline Corinths sommerhus: “Der er mange følelser forbundet med det her sted”