ELLE AWARDS

ELLE Awards 2023: Her er alle de nominerede

- 22/08/2023

Se listen over de 12 kategorier til ELLE Awards 2023 og hvem, der er nomineret.

Nedtællingen til en helt særlig udgave af ELLE Awards er endelig igang.

Fredag den 22. september 2023 kan vi nemlig byde velkommen til årets største modefest, der i år fylder 10 år – og endda falder lige oveni i ELLE Danmarks 15 års fødselsdag.

Her skal vi igen skal samle, hylde og kåre den danske modebranche og toneangivende stemmer med 12 priser.

Listen over kategorierne og hvem, der er nomineret, finder du her.

Årets nye navn

Kategorien ’Årets nye navn’ fokuserer på en person, et brand eller koncept, der har udmærket sig særligt i 2022/2023. Ligegyldigt om du har åbnet et socialt medie, et modemagasin eller overhørt en samtale mellem modekyndige, har personen, brandet eller konceptet været uundgåelige.

Nicklas Skovgaard: Med nominationen til Wessel & Vett Fashion Prize 2022 og CPHFW NEWTALENT-pladsen for SS24 og AW24 er det tydeligt, at Nicklas Skovgaard har gjort sig bemærket. Hans design bærer et luksuriøst og internationalt islæt, der skiller sig ud fra den øvrige danske modescene og cementerer, at brandet har store ambitioner. 

Lié Studio: Modellerne og tvillingerne Amalie og Cecilie Moosgaards smykkebrand Lié Studio blev lanceret i slutningen af 2021 og har siden haft kurs én vej: fremad. Med website-ordrer i over 50 lande, mere end 40 retail-partnere fordelt over USA, Asien og Europa og lancering på den anerkendte webshop, Net-a-porter, er kundernes interesse i Lié Studio ikke til at tage fejl af.    

Caro Editions: Med en af Danmarks mest imponerende modelkarrierer bag sig, ved Caroline Bille Brahe, hvordan tøj skal se ud, føles og brandes. Og det har hun vist med Caro Editions, der er hendes eget univers og præcis det, vi allesammen ikke vidste, vi manglede. Fra det uundgåelige blomsterhårspænde til gennemført butik og ditto kampagnemateriale.

La Bagatelle: Malene Malling er kendt for sin upåklagelige stil, og derfor tog kunder såvel som modemagasiner og sociale medie-følgere også øjeblikkeligt godt imod brandet La Bagatelle, hvis ambition er at gøre det muligt at passe ind og skille sig ud på samme tid. La Bagatelle er ikke blot et tøjbrand, men en livsstil, et udsyn og en insisteren på det gode håndværk. 

Sophia Khaled:Designer Sophia Khaled er med sit finurlige drømmende og poetiske univers en funklende stjerne på den danske strikscene. Med en opvækst splittet mellem to kulturer fandt hun tidligt gennem design, at tegne og lave tøj sin egen vej og en måde, at udtrykke, hvem hun er. Sidste år var Sophia nomineret til Wessel & Vetts Fashion Prize.

Forza Collective: Kristoffer Kongshaug er ikke et nyt navn indenfor design. Han har arbejdet for modehuse som Lanvin, Balmain og Dior, men med sit nye brand, Forza Collective, er han konkret og i overført betydning kommet hjem. Det visionære koncept ‘merger’ godt håndværk, en bæredygtig tilgang til materialer – og er nomineret ved årets Wessel & Vetts Fashion Prize.  

Årets stemme

Kategorien ’Årets stemme’ fokuserer på en eller flere personer, der har skilt sig ud i 2022/2023, fordi de har brugt deres stemme til at sætte vigtige agendaer på dagsordenen, som vi alle har lyttet til og som har bidraget til og påvirket den offentlige samtale.

A Seat At The Table: I podcasten ’A Seat At The Table’ med Naima Yasin og Ingrid Baraka kommer sandheder på bordet og fordomme bliver gjort til skamme. Værtsduoen gør os klogere, skubber til tankemønstre og stiller spørgsmålstegn. På den måde får de os til at stoppe op, lytte, lære og debattere – også hos ELLE, hvor de har været med til at sætte en dialog i gang.

Helle Thorning-Schmidt: Med årets mest omtalte kjole, der satte feminisme og retten til at klæde sig, som man vil på dagsordenen, og en Viaplay-dokumentar, der gav et indblik i hendes – til tider barske – tid som landets statsminister, har Helle Thorning-Schmidt i det forgangne år i den grad brugt sin stemme på en måde, der nytter. 

Glenn Bech: Med sit manifest ’Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet’ katapulterede forfatteren Glenn Bech sig ind på bogreoler landet over. Og dét med god grund. Glenn Bech sætter kraftfuldt spot på alt fra klasseskam til provinsbøsser, hykleri moralisme og magtrelationer – og gør han med indignation, sårbarhed og humor. 

Simi Jan: TV-vært og udenrigskorrespondent i Afghanistan, Pakistan og Iran, Simi Jan, tog os med bogen ‘Kære Kabul’ med til sin farfars hjemland Afghanistan, da Taliban overtog styret i august 2021. Hun fortæller sårbart og dybt personligt om det land og det folk, der har sat et helt særligt aftryk i hende på en måde, så vi som læsere, fanges og røres dybt.  

Årets modebegivenhed

Kategorien fokuserer på en 2022/2023-modebegivenhed, som har taget pusten fra os alle. Enten med sin unikke location, et stærkt eller overraskende modelcast, et imponerende set-up eller en helt unik kreativ idé, som bliver ved med at leve i vores bevidsthed.

(Di)vision: Scenen var sat, da (Di)vision viste sin AW23-kollektion på historiske Josty i et gennemført setup af en allerede afholdt fest. Den cool gimmick med modellen Sarah Dahl, der tog hele dugen med sig, gik viralt og var en helt genial showafslutning.

Rotate Birger Christensen: Rotate-holdet forstår at skabe et festligt show med masser af god energi. De viste deres AW23-kollektion ført an af et cool og diverst modelcast, og vi kipper med hatten for at lokke den amerikanske skuespiller Lisa Rinna med om bord.

Søren Le Schmidt: Fra Helle Thorning til Tessa over Rasmus Tantholdt, Paprika Steen og Trine Dyrholm. Med en magtdemonstration udi A-list modeller, satte Søren Le Schmidt et flot punktum ved Copenhagen Fashion Week med sin SS24-kollektion, som sit sidste show.  

Nicklas Skovgaard: Der var tænkt ud af boksen, da 28-årige Nicklas Skovgaard debuterede med sit første show i et smukt collab med performancekunstner Britt Liberg, som forførte publikum i en stærk solo.

Stine Goya: Der var dømt vejfest på fineste vis, da Stine Goya præsenterede sin SS24-kollektion i et cute københavner-setup i Kartoffelrækkerne. Langbordene langs catwalken med bestik fra gadens beboere gav showet et personligt touch og et stærkt modelcast blev ført an af Helena Christensen.  

CIFF Fashion Experience: Med sit imponerende modeshow CIFF Fashion Experience, formår CIFF at kombinere mode, musik, lysdesign og ikke mindst setdesign i det, der er blevet en indlevelsesrig showcase af dansk mode sat i et gennemført univers, der både inspirerer og betager forbrugere såvel som indkøbere.

Årets designer

Kategorien fokuserer på en designer, hvis design-DNA træder tydeligt frem, uanset hvilket modehus vedkommende arbejder for og som er trendsættende uden at tabe forståelsen for det kommercielle. De nominerede har imponeret særligt med sine kollektioner i det forgangne år.

Amalie Røge Hove for A. Roege Hove:  Røge Hove har med sin genkendelige og kropsnære strik cementeret sig som et af de vigtigste navne på det københavnske modeugeprogram. Også udlandet har øje for hende, tidligere i år vandt hun nemlig International Woolmark Prize’s Innovation Prize. 

Barbara Potts og Cathrine Saks for Saks Potts: Saks Potts-duoen Cathrine og Barbara fortsætter deres nye, mere modne design – og det klæder dem. Fra den lille jakke og de festlige kjoler til de cool cargo-jeans og de crispy skjorter – det hele handler om mødet mellem kontraster.

Maja Dixdotter for By Malene Birger: Chefdesigner Maja Dixdotter har sat en stærk visuel identitet for By Malene Birger, og den er hun tro mod. Det er et forfriskende pust på den danske designscene og spændende at se, hvor det tager modehuset hen på den internationale modescene.

Caroline Engelgaar for Mark Kenly Domino Tan: At overtage roret i et af Danmarks stærkeste modehuse, hvor skrædderkunsten er helt central, må have været med en vis skælven. Ikke desto mindre viser chefdesigner Caroline Engelgaar præcis, hvorfor hun nu er i spidsen, når hun sender oversize fittede minikjoler i jakkesnit, kjoler skåret på skrå, bukser med slids bagpå og lange nederdele med voluminøst skød ned af catwalken – og senere ud i gadebilledet.

Årets skønhedsbrand

Kategorien fokuserer på et modebrand, hvis kommercielle succes og bundlinje viser, at køberne ønsker at sikre brandets fortsatte eksistens. Brandet har gjort sig særligt bemærket i 2022/2023, forstår at skabe et genkendeligt univers qua kampagner og ambassadører og har et kontinuerligt godt udvalg af styles, som tydeligt udspringer af brandets univers. Og så er det tilgængeligt – bl.a. via tilstedeværelse i minimum én butik i Danmark.

Nuori: Designmæssigt enkle Nuori laver rene og velkomponerede produkter, der skilte sig ud helt fra brandets grundlæggelse ved kun at producere små såkaldte batches ad gangen. Det betyder, at man undgår overproduktion, og at produkterne på butikshylderne er så frisklavede og potente som muligt. Sikke et forbillede!

Rudolph Care: Rudolph Care er uundgåelige, når vi taler dansk hudpleje. Det er brandet, vi anbefaler gang på gang, fordi de formår at kombinere det sanselige og det sikre. Sortimentet udvides stødt – senest med ekstra effektiv hudpleje, der stadig komplementerer det øvrige sortiment.

Woods Copenhagen: Med en tydelig skandinavisk DNA, en god brandfortælling og ikke mindst effektive ingredienser, der både er naturlige og nordiske, er Woods Copenhagen en vigtig spiller blandt danske beautybrands. Og så er produkterne i den cool emballage prismæssigt tilgængelige.  

Årets brand

Kategorien fokuserer på et modebrand, hvis kommercielle succes og bundlinje viser, at køberne ønsker at sikre brandets fortsatte eksistens. Brandet har gjort sig særligt bemærket i 2022/2023, forstår at skabe et genkendeligt univers qua kampagner og ambassadører og har et kontinuerligt godt udvalg af styles, som tydeligt udspringer af brandets univers. Og så er det tilgængeligt – bl.a. via tilstedeværelse i minimum én butik i Danmark

Tekla: Hvem havde troet, at pyjamasser og sengetøj kunne være så cool? Tekla kan både skrive en butiksåbning og et designsamarbejde med Jacquemus på CV’et, og vi kan ikke vente på, hvad de ellers finder på.

Skall Studio: Med både børnetøj, interiør og nu også unisex-styles i et smukt butiksunivers har Skall Studio hele pakken, og vi drømmer om det hele.

Rotate Birger Christensen: Rotate Birger Christensen brager fortsat derudaf; en bryllupskollektion, nogle af verdens førende internationale forhandlere og et showmoment med skuespiller Lisa Rinna, der ikke var til at overse nogen steder.

Anni Lu: Smykkebrandet Anni Lu er kommet langt, siden de første perlearmbånd blev langet over disken. Men brandet har været tro mod sin stil hele vejen igennem; strand, palmer og masser af ferievibes får os mere end nogensinde til at drømme os væk.

Rains: I det danske bybillede er det umuligt ikke at støde på overtøj og tasker fra Rains – men Rains er meget mere end regntøj. Særligt brandets shows under Paris’ herremodeuger med bl.a. H.E. Greve Nikolai på catwalken har vakt opsigt.

Årets samarbejde

Årets samarbejde fokuserer på en særlig god idé, som har efterladt os alle imponerede – hvad end der er tale om et ambitiøst collab, et velgørenhedsprojekt med holdning eller et ikke før set koncept, der viste sig at være lige dét, der manglede. 

Jacquemus x Tekla: Kombinationen af Teklas signaturstriber og franske Jacquemus’ legesyg æstetik er et ’match made in heaven’. Alt forenet i en drømmende kampagne og et fælles univers.

Khaite x Elhanati: Avantgarde design og sublimt håndværk: Samarbejdet mellem et af modeverdenens mest hypede brands, amerikanske Khaite og den danske guldsmed Orit Elhanati, forener de to verdener på bedste vis.

Cecilie Bahnsen x Asics: Cecilie Bahnsens finurlige touch på de ikoniske sneakers fra japanske Asics tilfører et helt nyt udtryk, og er et genialt match til designerens puffede signatur-kjoler. 

Ganni x 66 NORTH: Ganni er mestre i cool collabs, og for tredje gang tog brandet sammen med islandske 66NORTH upcycling til nye højder, når de forenede cool design med kuraterede deadstock-materialer.

Maanesten x Helmstedt: Fra showpieces på catwalken til en ready-to-wear-kollektion, hvor designer Emilie Helmstedts finurlige tankeverden smukt forenes med Maanestens overjordiske univers.

Årets smykkebrand

Kategorien fokuserer på et smykkebrand, der foruden at være unikt håndværk er af høj kvalitet, har et tydeligt design-DNA og har overrasket og imponeret os særligt i 2022/23.

Corali: Arkitekt og smykkedesigner Caroline Sillesen har fået ekstra kræfter ind i firmaet, og det kan mærkes, både på designet, synligheden og i fine samarbejder, senest med webshoppen Ssense.

Elhanati: Guldsmed Orit Elhanati formår at være tro mod sin bohemede stil, samtidig med hun udvikler sig – senest med samarbejder med kunstneren Conie Vallese og det amerikanske brand Khaite.

Ole Lynggaard Copenhagen: Med et 60-års-jubilæum og et stærkt brand, der bygger på familierelationer, traditioner og godt håndværk er Ole Lynggaard Copenhagen svære at komme udenom, når man taler danske smykkebrands.

Sophie Bille Brahe: ABC. Behøver vi sige meget mere? Sophie Bille Brahe bliver bare ved med at skabe smykker, som vi ikke holder op med at drømme om.

Olga Bonne: Olga Bonne skaber et taktilt og poetisk univers. Det er gennemført og særegent. Og nu for anden gang tilgængeligt for en bredere målgruppe i form af collab med Maanesten.  

Marlene Juhl Jørgensen: Marlene Juhl Jørgensen har været etableret på den danske smykkescene i flere årtier, men hun bliver ved med at udvikle og forny sig. Boheme-stilen hænger ved, men nye former, formater og farver holder os evigt nysgerrige. 

Årets kreative

Årets kreative er en, der med sit særlige talent inden for en specifik gren af modebranchen har bidraget med ekstraordinær kvalitet på netop det område. Det være sig indenfor styling, hår, makeup eller foto. Prisen gives til en, der både nationalt og internationalt har vakt genklang på grund af sit virke.

Henrik Bülow: Fotograf Henrik Bülow behøver næppe nærmere introduktion, for han har gennem årtier sat sit umiskendelige aftryk i både danske og internationale modemagasiner og kampagner – og han bliver ved med at overraske os med sin evindelige kreativitet, æstetik og passion for modefotografiet. 

Agnes Buch: Agnes’ legesyge, modige og altid sikre stil har sat sit præg på både ELLE og alt fra Helmstedt og Maanesten til (di)vision. Hendes arbejde kendetegnes ved hendes kompromisløse arbejdsindsats og kreative løsninger; hun går altid den ekstra mil for at opnå det ønskede resultat. 

Kasper Andersen: Kasper Andersen har mere end fart på karrieren, og er måske den dygtigste og mest grænseløst kreative nye frisør Danmark har set i mange år. Det er vanvittigt (godt), det den unge frisør præsterer, og vi kan ikke vente med at følge hans næste karriereskridt.

Anne Staunsager: Det er helt på sin plads, at Anne Staunsager har været nomineret og vundet i den daværende kategori ’Årets makeupartist’ før, for hun er indiskutabelt en af landets dygtigste makeupartister. Hendes mod og sans for farver er kendetegnende for et håndværk og en stil, vi aldrig bliver trætte af at se på. 

Årets ansvarlige

Kategorien fokuserer på en modevirksomhed, der udmærker sig særligt ved at arbejde hen mod en mere ansvarlig forvandling af den danske modeindustri, hvad gælder både produktion, diversitet og inklusion. Brandet har integreret processer, som sikrer, at social ansvarlighed er en del af dets DNA og gennemsyrer værdikæden fra produktion til markedsføring, og har desuden lanceret vedvarende initiativer, der for eksempel sikrer repræsentation, mindsker overproduktion og forlænger brugsfasen af produkter gennem koncepter som ’made to order’, reparationservice, lokal produktion, materialer og udsalgspolitiker.

Proem Parades: Med bare fire år på bagen har Proem Parades med Lærke Nikolajsen og Stine Brynjolf i spidsen sat nye standarder for fremtidens modebrands og sikret sig flere certificeringer. Med en filosofi om transparens, rene materialer, ’made to order’, ingen udsalg og gratis reparationsservice er brandet et godt eksempel på en ansvarlig modevirksomhed anno 20’erne.

Røde Kors: Dansk Røde Kors er med sine over 255 butikker fordelt over hele Danmark landets største leverandør af genbrugstøj. Ved at sælge brugt tøj fra og til alle danskere, har Røde Kors udbredt genanvendelig mode og gjort det både nemt, prisvenligt og eftertragtet at købe brugt frem for nyt.

Copenhagen Fashion Week: Med sine nuværende 18 minimumskrav til deltagende brands har Copenhagen Fashion Week skabt en bevægelse, der smitter af på modeuger over hele verden. Med krav om alt fra produktion og distribution til scenebygning og catering ved shows, har Copenhagen Fashion Week iført sig førertrøjen til fordel for hele modebranchen ved at advokere for en sundere modeindustri.

Ganni: Gannis initiativer om at gøre virksomheden så ansvarlig som overhovedet muligt – om det gælder plantebaseret frokost eller de helt store spillere i værdikæden – giver pote og er år for år med at til at bringe dem tættere på nå deres mål om sænke deres klimaaftryk med 50 procent i 2027. Samtidig viser de med sine inklusive kollektioner og markedsføring, hvordan diversitet og repræsentation kan skabe fællesskab gennem mode.

Pandora: Som verdens største producent af smykker har Pandora igangsat en gennemgribende transformation af virksomheden. Fra 2025 skal alt sølv og guld være lavet af 100 procent genbrugsmaterialer, mens virksomhedens diamanter er syntetiske skabt af 100 procent vindenergi, som dermed nedsætter aftrykket, som naturlige diamanter ellers udleder, med 95 procent. 

Årets præstation

Årets præstation gives til en moderelateret virksomhed, som i løbet af 2022/2023 har markeret sig ekstraordinært med økonomiske eller virksomhedsmæssige tiltag, der har åbnet for nye markeder eller konsolideret firmaets position.

Stine Goya: Med en imponerende vækst i regnskabet, åbningen af den første butik uden for Danmarks grænser i London og lanceringen af sin første ramadan-kollektion, har Stine Goya markeret sig i det forgangne år med en ny position, der vil styrke brandets genkendelighed og vækst på nye markeder. 

Rotate Birger Christensen: Rotate Birger Christensen stormer frem med en hær af festkjoleklædte personer i ryggen. Med et imponerende regnskabsresultat og marketingtiltag, der går viralt over hele verden, viser brandet, at det kan præstere på alle parametre. 

Ganni: Ganni-feberen raser – og det viser sig ikke bare i gadens Ganni-girls og modehusets utallige aktiviteter, men også i regnskaberne. Med en omsætningsvækst på 25 procent i 2022 går det kun en vej for det danske modehus: Fremad.

Maanesten: Smykkebrandet Maanesten er her, der og alle vegne. Et nyt butiksunivers har foldet sig ud med åbninger i både ind- og udland, som løfter Maanesten til et nyt niveau og stigende omsætning. Samarbejder som det seneste med Helmstedt gør, at det danske smykkebrand er svære at overse.

Årets unge-pris

Årets unge-pris gives i samarbejde med det 60 år gamle ungdomsunivers Vi Unge til en eller flere unge, der har gjort sig bemærket via en fremtidsorienteret agenda, særlige initiativer for unge eller projekter, der bestræber sig på at gøre verden til et bedre sted for den kommende generation.

Milo Kinnock: Milo Kinnock inviterede os alle med ind i sit inderste sind i podcastserien ’Han/Ham/Milo og dokumentarserien ’Mere Milo’. Sammen med sin familie og venner fortalte han og de ærligt om, hvordan det er at være mor, søster og ven til Milo i en tid, hvor han gennemgår en stor udvikling for at blive sig selv. Siden er Milo Kinnock blevet en vigtig stemme i kønsidentitetsdebatten.

Natasha Høyer: På kort tid er Natasha Høyer blevet en af TikToks go-to personer inden for alt, der omhandler mode, selvtillid og kropskærlighed. Hun formår at tale til sine følgere på en vedkommende, ærlig og inspirerende måde – og altid i øjenhøjde.

Jonas Risvig: Med populære ungdomsserier som ’Grænser’ (2021), ’Salsa’ (2022) og senest ’Drenge’ (2023) har den danske filminstruktør og manuskriptforfatter Jonas Risvig de seneste år revolutioneret det danske ungdomsserieformat og introduceret os for en perlerække af nye danske skuespiltalenter. 

Maria Jarjis: Maria Jarjis er influencer, forfatter og foredragsholder og gennem de sidste år har hun drevet Youtube-kanalen og TikTok-profilen ’WTF er det’. I et lettilgængeligt sprog og farverigt og sjovt univers målrettet børn og unge deler hun forbilledligt sin viden om naturvidenskab, teknologi, matematik og ingeniørvidenskab.