Hvordan bevarer man både sine mange følgere og sin autenticitet? Den svære balancegang giver instruktør Maya Albana et indblik i, når hun følger topmodellen Josephine Skriver i sin nye dokumentarserie på DR.
I en alder af kun 15 år underskrev danske Josephine Skriver kontrakt med det prominente modelbureau Unique Models og har på lidt over et årti gjort lynkarriere både herhjemme og i udlandet.
Foruden at have gået shows for modehuse som Calvin Klein, Chanel, Saint Laurent, Gucci, Armani og Dolce & Gabbana er hun den eneste dansker, ud over Helena Christensen, der har formået at blive udvalgt som officiel ‘engel’ hos lingerigiganten Victoria’s Secret – en eksklusiv klub, der rummer nogle af de absolut største navne i modelbranchen.
Den i dag 29-årige model bor nu i Los Angeles sammen med ægtemanden Alex DeLeon og kan – ud over yderst succesfuld model – skrive titler som både influencer, LGBTQ-aktivist (hun er selv opvokset i en regnbuefamilie), nystartet ambassadør for PlanBørnefonden samt medstifter af fitnesstøjmærket, JOJA, på CV’et.
…Og så er hun med sine 8,2 millioner følgere den ubestridt mest fulgte dansker på Instagram.
Serien alle snakker om, får fuld plade hos anmelder: “Historien er åndssvagt god”
Kunsten at bevare sin integritet
I ‘Kunsten at være Josephine Skriver’ bliver vi inviteret med på sidelinjen, når Josephine nærmest utrætteligt navigerer i alt fra modelarbejde til iværksætteri, træning, rejser, rød-løber-arrangementer, ambassadørskab, bryllupsplanlægning og familieliv.
Særligt de sociale mediers solide indtog i dagligdagen er et emne, der behandles gennemgående i serien. Forventningen – især til offentlige personligheder – om konstant aktivitet, relevans og perfektion synes nærmest uopnåelig, og det er en brutal kamp at gøre sig bedste venner med algoritmen.
Som Josephine Skriver selv beskriver det, kan man miste det hele på et øjeblik, hvis man træder ved siden af. Der er en sælsom dobbelthed ved tanken om at skulle måle og veje sine ord tusind gange, mens man samtidig må acceptere, at der altid vil være nogle, som synes, man er forkert på den. Her er kunsten at bevare både følgere og autenticitet.
Sårbarheden i fokus
Programmernes store force er, at vores hovedperson selv får plads til at fortælle sin historie. Hendes egne betragtninger akkompagneret med et velvalgt brug af nærbilleder sætter en dragende, ærlig stemning – hvad enten hun spørger sin mor til råds om dansk grammatik, øver værtstale til FNs Pigedag, diskuterer LGBTQ-rettigheder på tv, besøger kvindecentre med PlanBørnefonden i Uganda eller taler åbent om sårbare emner som kærlighed og sorg.
Det er svært ikke at blive charmeret af Josephines rolige, nærværende og umiddelbare personlighed, som, trods den ellers glamourøse livsstil, absolut kan betegnes som typisk dansk.
Skildringen af det hjertevarme bånd mellem Josephine og mor Mette giver desuden programmet en ekstra dimension i retning af det nære, trygge, relaterbare og danske. Som et holdepunkt midt i en ellers kaotisk og omskiftelig tilværelse. Og så ligger der en skøn, næsten humoristisk kontrast i at se Josephine okse rundt blandt celebre LA-veninder for at promovere sin nystartede virksomhed, mens mor Mettes største bekymring den dag er, at hun har glemt at købe ny støvsuger.
Vellykket formidling uden klicheer
‘Kunsten at være Josephine Skriver’ er en vellykket fortælling, der i al sin enkelhed lever op til præcis, hvad den lover, og lægger sig fint i tråd med instruktør Maya Albanas efterhånden mange stærke kvindefortællinger som ‘En danser dør to gange’ (2021), ‘Det sorte kapitel’ (2019) og ‘Min smukke datter’ (2011).
Skønt man i løbet af den korte spilletid aldrig for alvor når i dybden med indholdet, og som seer løbende præsenteres for en mosaik af sekvenser, billeder og små anekdoter, vejer det tungt, at der lader til at være skabt en rigtig god tillid mellem dokumentarist og hovedperson.
Formidlingsmæssigt har man fundet en gylden mellemvej, hvor man er fluen på væggen og undgår floskler som kejtede hjemmeoptagelser à la ‘Gift ved første blik’ (et tv-koncept, som Maya Albana oprindelig stod bag som producent) søvndyssende voiceovers og for mange overflødige tredjepartsudtalelser.
En skarp, letfordøjelig og velproduceret perle, der fungerer som et interessant øjebliksbillede af et utraditionelt liv hos en smuk og begavet kvinde, der er bevidst om det ansvar, som følger med stor indflydelse.
‘Kunsten at være Josephine Skriver’ havde premiere på DR1 den 15. marts 2023. Der er i alt fire afsnit i mini-serien.
Denne artikel blev første gang delt på vielskerstreamning.dk. Dette er en redigeret version.