I jagten på at gå viralt på de sociale medier tager brands vildere og vildere metoder i brug til deres modeshows - og det er på både godt og ondt.
Alexander McQueen ændrede på mange måder kursen på moden med sine innovative shows.
Og særligt designerens SS99-show, hvor modellen Shalom Harlow iført en hvid lærredskjole blev spraymalet foran publikum af to robotarme, står som et helt særligt øjeblik, hvor modeshows for altid blev ændret.
Siden er der kommet en anden vigtig faktor ind i billedet – nemlig fremkomsten af sociale medier.
De sociale medier har ændret vores liv radikalt, og har derfor også haft en naturlig og ikke mindst stor inflydelse på moden.
Med ét fik alle mulighed for at kigge med, når designere og modehuse viste deres nyeste kollektioner frem, og modehusene blev pludselig opmærksomme på den effekt, det kunne have, hvis et øjeblik blev delt igen og igen for til sidst at gå viralt på sociale medier.
Og netop dét synes for alvor at have vundet indpas særligt de sidste to sæsoner, hvor flere modehuse under modeugerne i Milano og Paris er gået all-in på teknologiske gimmicks og iøjnefaldende plot twists i jagten på likes, delinger og views på internettet.
Det lykkedes for eksempel for alvor for Coperni, da brandet sidste år sendte en topløs Bella Hadid på catwalken, som derefter fik sprayet en kjole på sig foran det måbende publikum.
Et modeøjeblik, der med det samme blev sammenlignet med Alexander McQueens ikoniske show, og som spredte sig som en steppebrand på sociale medier efterfølgende.
Coperni fik under den netop afslauttede modeuge i Paris endnu et viralt øjeblik, da robothunde indtog catwalken sammen med modeller, som hængte tasker på robotterne og sågar kælede med dem.
Men de var ikke de eneste.
Til Stella McCartneys AW23-show i Paris blev der sendt levende heste på catwalken, brandet Anrealage lod deres tøj skifte farve ved hjælp af UV-lys i Milano, Heliot Emil sendte en model ned af catwalken med ild i (ja, rigtig ild) i Paris, og Balmain fik selveste Cher til at gå model for dem sidste år.
Også herhjemme fyldte de mange gimmicks under den seneste AW23-modeuge i København med alt fra en optræden fra Tivoli Garden hos Saks Potts, realitystjernen Lisa Rinna på catwalken hos Rotate og et viralt finaleøjeblik hos (di)vision.
Men det har en pris.
For nok høster de mange vilde øjeblikke masser af likes, men er de begyndt at fylde mere end tøjet selv? Og snakker vi mere om robotarme og vilde heste, end de kollektioner, som det hele handler om?
Og der er nok ikke mange af de digitale tilskuere, der faktisk kan pege på et andet stykke tøj fra den kollektion, som Coperni præsenterede sidste år i Paris, hvor Bella Hadids øjeblik overstrålede hele kollektionen. Og det er ærgerligt, for brandet har bestemt andet i ærmet end en spraykjole.
Ovenstående pointe er chefdesigner hos Balenciaga, Demna, på sin vis enig i. I forbindelse med Balenciagas seneste show i Paris, udtalte chefdesigneren i noterne til showet nemlig, at mode er blevet en form for underholdning, og at han derfor vil skærpe sit fokus på kunsten at lave tøj.
Men uanset om de nye gimmicks har en positiv eller negativ indvirken på kollektionerne, så er der ingen tvivl om, at modeshows, som vi kender dem, går gennem noget af en forandring i disse år.
Om der kommer en modreaktion? Det må tiden vise.