Kultur

Det skal du se, læse og lytte til i november

- 02/11/2022

Vi har samlet en rækker gode bøger, film, albums og udstillinger, du kan underholde dig med i den kommende måned.

SE: ‘FÆDRE OG MØDRE’
Paprika Steen er en fremragende skuespiller, og har for længst bevist, at hun er en om muligt endnu bedre instruktør. Nu er hun klar med sin fjerde spillefilm ‘Fædre og mødre’. Denne gang er det forældreskabets ufrivillige fællesskab, der tages under særdeles vittig behandling.

Katrine Greis-Rosenthal og Jacob Lohmann spiller Piv og Ulrik, der først jubler over at have fået deres datter ind på en eftertragtet privatskole. Men siden må sande, at det er dem, der er kommet på arbejde. For forældregruppen på den nye skole er mildest talt ikke for børn. Med et perlehold af skuespillere, der også tæller blandt andre Nikolaj Lie Kaas, Rasmus Bjerg og Lars Brygman er det hylesjovt at se forældrene smide de pæne facader. Desværre når filmen aldrig det store forløsende klimaks, men det er sjovt, så længe det varer.

‘Fædre og mødre’ har biografpremiere 3. november.

'Fædre og Mødre'

LÆS: ‘LIVETS OMKOSTNINGER’ AF DEBORAH LEVY
Første bind af en planlagt trilogi fra britisk/sydafrikanske Deborah Levy var en exceptionel fortælling om en forfatter i livskrise, der husker tilbage på at vokse op i et raceadskilt Johannesburg, og anden del udspringer også af en krise – nemlig skilsmisse.

Den 55-årige forfatter er flyttet fra sin mand og sammen med to døtre ind i en småluset lejlighed, og mens hun forsøger at skabe en ny hverdag, bliver hendes mor kræftsyg. Forfatteren møder ”manden, som havde grædt ved begravelsen,” som trods sit navn er et festligt bekendtskab, og hun får et interimistisk skriveskur stillet til rådighed. Her forsøger hun at nedskrive sine tanker, der ofte er småfilosofiske (og lidt banale) betragtninger omkring forholdet mellem mænd og kvinder; feminister og patriarkatet.

Modsat sin forgænger rummer erindringerne i ‘Livets omkostninger’ ikke en tør lakonisk humor. Til gengæld er sproget sanseligt, og bogen har en letkaotisk energi, der er ret smittende. Bedst er erindringerne dog, når de bliver i det personlige univers og den konkrete beretning om at starte et nyt liv op – midt i livet – og lader de abstrakte tanker træde i baggrunden.

På dansk ved Birgitte Steffen Nielsen. Vinter, 209 kroner. 

'Livets omkostninger'

LYT: ‘SONGS PEOPLE TOGETHER’ AF AUGUST ROSENBAUM
August Rosenbaum er kendt som superb jazzpianist, men på ‘Songs People Together’ springer han ud med et både sfærisk og dynamisk popalbum, hvor også navne som Coco O., Jada og amerikanske Ian Isiah optræder med vokaler og r’n’b-vibes.
 

'Songs People Together'

SE: ‘THE GOOD NURSE’
Mange danske instruktører er blevet klemt af det store Hollywood-maskineri, der har forvandlet deres særkender til generiske metervarer. Det er heldigvis ikke tilfældet med Tobias Lindhardt, der med ‘The Good Nurse’ har begået en stram, grå og interessant fortælling om en presset sygeplejerske, Amy, der får tilsendt en frelsende engel i form af den nye kollega Charlie, som både hjælper hende på jobbet og hjemmefronten, hvor hun er alene med to piger.

Men da flere patienter på hospitalet begynder at dø af ukendte årsager, rettes mistanken mod Charlie. Og nu må Amy gøre op med sig selv, om hun vil være loyal mod sin ven, eller undersøge, om der kan være noget om sagen. Filmen er baseret på en virkelig kriminalsag og har Jessica Chastain og Eddie Redmayne i hovedrollerne som Amy og Charlie.

‘The Good Nurse’ kan streames på Netflix.

Foto: Netflix

'The Good Nurse'

SE: ‘BØRNENE ER KONGER’ AF DELPHINE DE VIGAN
Som forfatter besidder Delphine De Vigan evnen til at fremstille udfordringerne i den moderne verden med psykologisk indsigt og fin fornemmelse for både sprog og suspense. Den evne ser man også i ‘Børnene er konger’, som tematiserer farerne ved at udstille sine børn – og lade sig selv udstille – på sociale medier. For hvad sker der, når man blindt søger berømmelsen, likes og tomme kærlighedserklæringer fra ens følgere uden at tage hensyn til, om børnenes tarv og rettigheder bliver tilgodeset?

Mélanie har tilsidesat alt i sit liv for at blive berømt gennem eksponeringen af sine børn, Sammy og Kimmy. Hun filmer dem nonstop, selvom især Kimmy ikke har lyst, og da Kimmy forsvinder efter en gemmeleg nede i gården, mener Mélanie da også, at det er familiens berømmelse, der er skyld i kidnapningen. Som romankarakter er Mélanie ualmindelig øretæveindbydende og overfladisk, og selvom man også har ondt af hende, sættes virkeligheden på spidsen i ‘Børnene er konger’. Det er effektfuldt og også kynisk, men romanen er vigtig og burde sætte en debat i gang.

På dansk ved Kim Witthoff. People’s, 220 kroner.

'Børnene er konger'

LYT: ‘THE CAR’ AF ARCTIC MONKEYS
Alex Turners vokal har sjældent lydt bedre end på det nye album fra Arctic Monkeys. De britiske indierock-giganter har skruet op for James Bond-temaerne med fuld violin på ‘The Car’, der er en overflod af voluminøse orkesterlandskaber og filmisk retro-feel.

'The Car'

LÆS: ‘JEG ANERKENDER IKKE LÆNGERE JERES AUTORITET’ AF GLENN BECH
Glenn Bechs nye bog kaldes ’manifest’ som genre, og den forener digtets formgivning, romanens længde og monologens vrede. Som i den prisvindende ‘Farskibet’ er giftig maskulinitet, klassesamfundet og homofobi store temaer, og tonen er både fuld af misundelse og indignation.

Vreden zappes ud i mange retninger, hvor især privilegerede – de rige, de smukke, de heteronormative med den trygge barndom – er både omdrejningspunkt og modtager, med de selvudnævnte kulturqueers med hang til at bære minoriteterne som et repræsentationssmykke på en særlig (brændende) piedestal. Her graves dybt i tabuerne, og visse steder holdes der så fast i den vrede tone og det specifikke tema, at det udvandes.

Men alt i alt skriver Glenn Bech umådeligt veloplagt, med humor og en snakkende dialogisk tone som i Kristina Nya Glaffeys frådende – og ret underholdende – ‘To The Modern Man’. Begge ligner debatindlæg i deres politiske emner, men bøgerne er mere end det. De er stemmer, de er vidnesbyrd, de er fulde af oneliners og dyb, dyb smerte.

Gyldendal, 250 kroner.

'Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet'

LYT: ‘PALOMINO’ AF FIRST AID KIT
De svenske First Aid Kit-søstre Klara og Johanna Söderberg er gået i en mere poppet retning på deres nye album ‘Palomino’ – uden at miste deres analoge indiefolk-stemning. Det betyder stadionfornemmelse og stedvis uptempo synths, mens de uforlignelige vokalharmonier heldigvis er intakte.

Udkommer 4. november. 

'Palomino'

Læs ogå

Skjolds Plads på Ydre Nørrebro har fået tre gode grunde til, at du skal slå vejen forbi