Bolig

Se Line Dalgaards fine bolig: “Æstetik er vigtig, men jeg vil ikke gå på kompromis med det hjemlige og rare”

- 04/10/2022

Det var et rent og meget hvidt kanvas, som Line Dalgaard og hendes kæreste flyttede ind i. Men hen ad vejen har hun fået skabt den varme, personlige og hjemlige bolig, hvor æstetik og funktionalitet er næsten lige så vigtigt, som at gæster føler sig godt tilpas

Line Dalgaard, PR Manager hos Ole Lynggaard Copenhagen. Bor sammen med sin kæreste, Alexander Lauf Olsen, restauratør, og deres nyfødte datter i en lejlighed i to etager på 135 kvm i Nordhavn.

På mange måder var rammerne i lejligheden i to etager i Nordhavn utaknemmelige at skabe et varmt hjem i.

Ejendommen er nybygget, og Line Dalgaard og hendes kæreste er de første, der bor i lejligheden.

“Det var et rent kanvas, og alle flader var helt hvide i de nærmest skotøjsæske-lignende rum. Væggene, køkkenet, badeværelset; alt var hvidt. Det var på den ene side super spændende, men også virkelig udfordrende,” fortæller Line Dalgaard, der efter et års tid i boligen valgte at ryste posen gevaldigt.

“Det første år, vi boede her, gav os mulighed for at scanne lejligheden. Ved at leve i den fandt vi ud af, hvilke rum, der kunne hvad, hvordan lyset faldt og hvornår, og hvordan vi bruger lejligheden i hverdagen.

Vi startede med at ændre rumfordelingen. Til at starte med havde vi soveværelse nederst og stue på første sal, fordi rummet deroppe var det største og derfor, tænkte vi, var godt som det store sociale rum. Men vi fandt ud af, at vi aldrig brugte den øverste etage og endte med at leve hele vores liv på nederste etage,” forklarer Line Dalgaard, der endte med at lave nederste etage til det store sociale rum med køkken, spiseplads og stue, og øverste etage til soveværelse.

Foto: MARIE LOUISE MUNKEGAARD

Over bogkasser fra Trævarefabrikernes Udsalg hænger et silkeprint af spanske Pablo Palazuelo fundet hos Foundation Maeght, som ifølge Line Dalgaard først rigtigt kom til sin ret, da det blev indrammet i dobbeltglas hos Mathias fra Atelier Hjorth-Rohde. Lille værk i keramik og træ af Emma Kohlmann, gulvlampe af Isamu Noguchi og skammel af Piet Hein Eek fra Holly Golightly. Den blå vase er en vintage Møller & Bøgely.

BALANCEAKT
For Line Dalgaard handler indretning i høj grad om at finde balance.

Målet var at skabe hjem, der er varmt og personligt, men med respekt for de rammer, der er givet.

“Lige så smukt, som sildebensparket og høje paneler er, lige så forkert ville det være her på grund af ejendommens arkitektur. Men der var andre ting, vi kunne skrue på,” siger Line Dalgaard, der valgte at få varmen ind med den råhvide, lidt beige farve på væggene, ‘Slipper Satin’ fra Farrow & Ball, i nederste etage, fordi den “føles mere som at få et kram end med de helt sterile hvide vægge”.

Køkkenet, som fik plads der, hvor parret tidligere havde soveværelse, er bygget op af skeletterne fra det eksisterende helt hvide køkken og nye fronter og en ny længe i træ bygget af snedker Malte Gormsen.

“Vi ville gerne have et varmere køkken, uden det blev hverken herskabeligt eller romantisk. Derfor valgte vi de helt enkle fronter med masser af varme i træet, og på gulvet, der før var malet med hvid, tyk skibslakmaling, lagde jeg sammen med en gulvmand forskellige stykker marmor, så også gulvet giver både varme og personlighed.”

Foto: MARIE LOUISE MUNKEGAARD

Køkkenet er en hybrid mellem skeletter fra lejlighedens tidligere køkken og nye fronter og en ekstra længe i træ bygget af snedker Malte Gormsen. Gulvet har Line Dalgaard selv lavet af forskellige marmorstykker sammen med en gulvmand. PH’s Kontrast-lampe stammer fra barndomshjemmet. Billedet på bagvæggen er af Souvanni Asmussen, som er tidligere kollega til Line Dalgaard, og var det første kunstværk, hun købte for sine egne penge for fire år siden.

NYT LIV TIL KLASSIKERNE
Der er tre vigtige komponenter, Line Dalgaard indretter ud fra: det æstetiske, det funktionelle og det hjemlige, dog brudt af ting, der popper ud; brikker, der får helheden til at spille.

Både Line Dalgaard og hendes mand elsker at have venner og familie på besøg, og de hader tanken om, at ting ikke kan blive brugt.

“Æstetik er vigtig, men jeg vil ikke gå på kompromis med det hjemlige og rare. Ingen skal føle, de skal gå forsigtigt og passe på, for så går hyggen af. Alle gæster skal føle sig tilpas og hjemme,” siger Line Dalgaard og funderer over, at begrebet hjemlighed er noget af det mest subjektive.

“For mig er fornemmelsen af hjemlighed bygget op fra mit barndomshjem og steder, jeg har besøgt, og det kan ligge i alt fra møbeldesign til lyskilder. Jeg er selv opvokset med danske designklassikere, som jeg også omgiver mig med i dag. De er tidløse og smukke, men i mit hjem er de brugt på en anden måde end i mit barndomshjem. For eksempel har vi Corona-stolen fra Erik Jørgensen, som jeg drømmer om at ombetrække, så den får et mere moderne udtryk, der viser, hvem vi er. Og når jeg sætter en klassisk PH-lampe sammen med en Isamu Noguchi-lampe eller en vintage Murano-lampe, bringer de noget nyt frem i hinanden, så udtrykket bliver både velkendt og nyt.”

Se hele Line Dalgaards fine bolig herunder: 

Foto: MARIE LOUISE MUNKEGAARD

I stuen har Line Dalgaard valgt en brun veloursofa, fordi hun “kan lide stofligheden i ikke-læder og varmen”. Den er fra Menu og designet af parrets gode ven, Frederik Werner fra Norm Architects. Corona-stolen fra Erik Jørgensen fra barndomshjemmet drømmer Line Dalgaard om at ombetrække og give den endnu mere nyt liv. Sofabord fra Ikea, væglampe fra Frama. Det lille billede af Emma Kohlmann skaber lidt kontrast med de røde nuancer, så “det ikke bliver for korrekt”. Det store originale litografi af Asger Jorn stammer fra Lline Dalgaards svigerforældres hjem. Kähler-vase på bordet er vintagefund, gulvtæppe fra H&M Home.

Foto: MARIE LOUISE MUNKEGAARD
Foto: MARIE LOUISE MUNKEGAARD

Spisestuen ligger i forlængelse af stue og køkken som afslutning på det sociale rum, som hele den nederste etage består af. Stolene fra Gubi og Isamu Noguchi-lampen skaber varme og kontrast mod det tre meter lange spisebord i marmor. Det store blå maleri af Mads Hilbert har Line Dalgaard købt til sin kæreste i anledning af, at han skulle være far. “Jeg valgte det, fordi det er malet i 2022, hvor vores barn kommer til verden, og titlen er ’Ole Lukøje’, som min mor sang for mig, da jeg var lille. Det skulle bare hjem til os.” Den lille tegning i træramme til højre er af Mischa Pavlovski Andresen fra V1 Gallery.

Foto: MARIE LOUISE MUNKEGAARD

Arne Aksel-gardinerne fra gulv til loft går igen i hele lejligheden. Skammel fra Atelier Axo, spejl fra Gubi og top fra Cecilie Bahnsen.

Foto: MARIE LOUISE MUNKEGAARD

Natbordet er et gammelt Montana, der stammer fra Line Dalgaards barndomshjem. Bordlampen er en vintage Murano fundet hos Millefiori Interior, som hendes veninde er medejer af.

Foto: MARIE LOUISE MUNKEGAARD

Favoritsmykkerne. Det blå smykkeskrin er fra Ole Lynggaard Copenhagen, det hvide fra Sophie Bille Brahe. I muslingskallen ligger en skøn blanding af Ole Lynggaard Copenhagen, Sophie Bille Brahe og arvestykker fra Line Dalgaards mormor. Til højre ligger yndlingssmykket, hun aldrig går ud uden: Dalgaards forlovelsesring lavet af Orit Elhanati i samarbejde med hendes kæreste. Øreringen med perle og opal er fra Ole Lynggaard Copenhagen.

Foto: MARIE LOUISE MUNKEGAARD

Den skulpturelle grønne bordlampe er fra Tapet-Cafe, værket til højre er af den amerikanske kunstner Emma Kohlmann. Keramikvase øverst til venstre af Jessica Hans, glas-bonbonniere til højre fra Helle Mardahl.

Foto: MARIE LOUISE MUNKEGAARD

Hele den øverste etage af lejligheden er indrettet som soveværelse. Her har parret fået bygget den store reol, som rummer personlige ting som DANSK Magazine, som Line Dalgaard var med til at lave i fem år, kunstbøger, skønlitteratur, objekter, arvestykker og kunst, der gør, at hun “enormt godt kan lide at kigge på den”. Løberen foran reolen er designet af Helene Blanche for Linie Design, Vilhelm Lauritzens Radiohuspendel og PH-hatten er købt til lejligheden. Sofaen er fra Gubi.

Læs ogå

Kom med indenfor i designer Katrine Binnés forvandlede fabrik i et baghus på Frederiksberg