Det var et rent og meget hvidt kanvas, som Line Dalgaard og hendes kæreste flyttede ind i. Men hen ad vejen har hun fået skabt den varme, personlige og hjemlige bolig, hvor æstetik og funktionalitet er næsten lige så vigtigt, som at gæster føler sig godt tilpas
Line Dalgaard, PR Manager hos Ole Lynggaard Copenhagen. Bor sammen med sin kæreste, Alexander Lauf Olsen, restauratør, og deres nyfødte datter i en lejlighed i to etager på 135 kvm i Nordhavn.
På mange måder var rammerne i lejligheden i to etager i Nordhavn utaknemmelige at skabe et varmt hjem i.
Ejendommen er nybygget, og Line Dalgaard og hendes kæreste er de første, der bor i lejligheden.
“Det var et rent kanvas, og alle flader var helt hvide i de nærmest skotøjsæske-lignende rum. Væggene, køkkenet, badeværelset; alt var hvidt. Det var på den ene side super spændende, men også virkelig udfordrende,” fortæller Line Dalgaard, der efter et års tid i boligen valgte at ryste posen gevaldigt.
“Det første år, vi boede her, gav os mulighed for at scanne lejligheden. Ved at leve i den fandt vi ud af, hvilke rum, der kunne hvad, hvordan lyset faldt og hvornår, og hvordan vi bruger lejligheden i hverdagen.
Vi startede med at ændre rumfordelingen. Til at starte med havde vi soveværelse nederst og stue på første sal, fordi rummet deroppe var det største og derfor, tænkte vi, var godt som det store sociale rum. Men vi fandt ud af, at vi aldrig brugte den øverste etage og endte med at leve hele vores liv på nederste etage,” forklarer Line Dalgaard, der endte med at lave nederste etage til det store sociale rum med køkken, spiseplads og stue, og øverste etage til soveværelse.
BALANCEAKT
For Line Dalgaard handler indretning i høj grad om at finde balance.
Målet var at skabe hjem, der er varmt og personligt, men med respekt for de rammer, der er givet.
“Lige så smukt, som sildebensparket og høje paneler er, lige så forkert ville det være her på grund af ejendommens arkitektur. Men der var andre ting, vi kunne skrue på,” siger Line Dalgaard, der valgte at få varmen ind med den råhvide, lidt beige farve på væggene, ‘Slipper Satin’ fra Farrow & Ball, i nederste etage, fordi den “føles mere som at få et kram end med de helt sterile hvide vægge”.
Køkkenet, som fik plads der, hvor parret tidligere havde soveværelse, er bygget op af skeletterne fra det eksisterende helt hvide køkken og nye fronter og en ny længe i træ bygget af snedker Malte Gormsen.
“Vi ville gerne have et varmere køkken, uden det blev hverken herskabeligt eller romantisk. Derfor valgte vi de helt enkle fronter med masser af varme i træet, og på gulvet, der før var malet med hvid, tyk skibslakmaling, lagde jeg sammen med en gulvmand forskellige stykker marmor, så også gulvet giver både varme og personlighed.”
NYT LIV TIL KLASSIKERNE
Der er tre vigtige komponenter, Line Dalgaard indretter ud fra: det æstetiske, det funktionelle og det hjemlige, dog brudt af ting, der popper ud; brikker, der får helheden til at spille.
Både Line Dalgaard og hendes mand elsker at have venner og familie på besøg, og de hader tanken om, at ting ikke kan blive brugt.
“Æstetik er vigtig, men jeg vil ikke gå på kompromis med det hjemlige og rare. Ingen skal føle, de skal gå forsigtigt og passe på, for så går hyggen af. Alle gæster skal føle sig tilpas og hjemme,” siger Line Dalgaard og funderer over, at begrebet hjemlighed er noget af det mest subjektive.
“For mig er fornemmelsen af hjemlighed bygget op fra mit barndomshjem og steder, jeg har besøgt, og det kan ligge i alt fra møbeldesign til lyskilder. Jeg er selv opvokset med danske designklassikere, som jeg også omgiver mig med i dag. De er tidløse og smukke, men i mit hjem er de brugt på en anden måde end i mit barndomshjem. For eksempel har vi Corona-stolen fra Erik Jørgensen, som jeg drømmer om at ombetrække, så den får et mere moderne udtryk, der viser, hvem vi er. Og når jeg sætter en klassisk PH-lampe sammen med en Isamu Noguchi-lampe eller en vintage Murano-lampe, bringer de noget nyt frem i hinanden, så udtrykket bliver både velkendt og nyt.”
Se hele Line Dalgaards fine bolig herunder: