Hudpleje

Karmameju fylder 25 år og fejrer det med særlig lancering

- 11/04/2024

I forbindelse med Karmamejus 25-års jubilæum har brandet lavet deres første eau de toilette som indkapsler essensen af Karmameju. Vi har talt med stifter Mette Skjærbæk, om Karmameju, biohacking og duften Storyteller.

Hvad var din ambition for Karmameju, da du startede for 25 år siden?

Jeg kommer hjem efter 10 år som fotomodel, hvor jeg har boet i New York i syv år, og det, jeg laver i dag er det samme, som jeg brugte min fritid på dengang. Så det firmaet er i dag er fuldstændig i tråd med det, som der lå for mig dengang, nemlig at redefinere velvære. Så vi har altid haft en tanke om, at mange af de produkter som allerede fandtes skulle gøres bedre, mere funktionelle, mere stimulerende og virksomme. Det handler om at gøre folks hverdag bedre.

Foto: PR

Hvad er essensen af Karmameju som brand?

Jeg har en stor, brændende kærlighed til hverdagen, og jeg har aldrig været den, der hungrer efter min næste ferie. Jeg har mistet mange i min barndom, så jeg har altid haft et ønske om, at nå at leve godt i den tid, jeg er her. Det er det, vores produkter skal støtte op omkring. At gøre hverdagen endnu bedre. Ift. hudpleje så handler det om at forbedre folks hud og at anvende mange hundrede år gamle ritualer som tørbørstning, som går ind og stimulerer nerve- og lymfesystemet, blodcirkulationen, fjerner tør hud og stimulerer frigivelse af oxytocin. Det handler om at få velvære ind i hverdagen. Jeg vil gerne have, at alle der bruger vores produkter, har det bedst muligt.

Hvordan skiller Karmameju sig ud fra andre hudpleje brands?

Det synes jeg, vi gør på mange forskellige punkter. Først og fremmest er det et ønske om at tage naturen og komme den på flaske og bruge fremtidens banebrydende bioteknologi sammen med naturens mest effektive og evidensbaserede ingredienser. Tidligere var hudpleje delt op i det konventionelle og det naturlige, og jeg ønskede at skabe en hybrid mellem de gode ingredienser fra naturen blandet med den nyeste bioteknologi, hvor man virkelig kan gå ind og arbejde med hudens struktur og behov. Vi har f.eks. udviklet produktet Hero, som er den eneste af sin slags i verden, som går ind og reetablerer hudens pH-værdi efter kontakt med vand eller håndsprit. Så vi arbejder meget ud over det konventionelle og innovation er essentielt. Karmameju skiller sig også ud ift. det etos vi har som er, at holistisk sundhed er en grundsten. Det er blevet meget mere normalt i dag, men der har f.eks. altid stået “Stay Hydrated” på Karmameju-hudplejeprodukter. Da jeg lavede serien for 15 år siden, så var den slags ikke på dagsordenen, og man snakkede ikke om holistisk sundhed sammen med hudpleje. Hele vores univers omkring Karmameju handler om søvn, kost, hydrering, positiv tankegang, sensualitet osv. Det har altid været en del af vores DNA.

Læs ogå

Her er skønhedsproduktet, TikTok overbeviste Sidsel Alling om at købe – og som hun har holdt fast i siden

Fortæl om biohacking anno 2024, og hvordan dette kommer til udtryk i jeres produkter?

Vi arbejder meget med aromaterapien, som er en stor del af Karmamejus DNA. Vi bruger kun 100 % naturlige dufte. Vi har et saying: “If you have a bathroom, you have a spa.” Jeg vil rigtig gerne have, at mennesker husker oplevelsen af, at lige meget hvor lille dit badeværelse er, så har du muligheden for at skabe din egen spa derhjemme, hvor du også kan træne hjernen til at forbinde det med, at derude får jeg det godt, og der går jeg ud og er god ved mig selv. Biohacking er dybt fascinerende, for hvordan kan vi hacke kroppen til at have det endnu bedre. Det, jeg godt kan lide ved biohacking er, at meget af det er tilgængeligt for alle. Det er f.eks. god søvn, hydrering, bevægelse, veksling mellem varmt og koldt, tørbørstning og relationer. Der er så mange ting, vi kan gøre for os selv, som ikke kræver en tur til det fineste spahotel.

I anledning af jeres 25 års jubilæum lanceres Storyteller Eau de Toilette. Fortæl om produktet?

Duft har været min vigtige rejsepartner siden jeg var 18 år. Det startede med, at jeg forvildede mig ind i en lille butik i London fyldt med alle verdens magiske dufte fra frugt, bær, blomster, blade, bark og rødder. Jeg blev draget ind i denne her verden, og jeg blev forelsket. Også fordi mine stærkeste barndomsminder er duftsminder. Det er noget med lugtesansen, som altid har været en stor spiller i mit liv. Jeg ser det meget som følelsernes apotek. At man kan skifte sit mindset gennem dufte. Aromaterapi vil altid stå som en af de vigtigste søjler i Karmameju, selvom vi også har en stor parfume-fri serie.

Foto: PR

Hvordan vil du beskrive duften af Storyteller?

Det der var vigtigt for mig ved at lave en duft var, at det skulle være det ypperste inden for parfumekunsten. Det er meget unikt at vi arbejder med naturens ægte dufte, og at vi derved ærer den oprindelige parfumekunst. Det var for os den fineste piedestal, som vi kunne give vores jubilæum. Storyteller havde jeg lyst til skulle være en duft, som er frisk, grøn, let, sød og meget ukompliceret. Jeg oplever, at vi er i en kompliceret verden, og jeg havde lyst til at skabe noget der kan give ro og er sprudlende og lykkebringende. Storyteller bringer den for evigt forandrende natur omkring os. Duften af appelsin, klementin, angelikarod som er toppen af duften og videre til midten af duften bestående af viol, lindeblomst, neroli og kamille, hvor duften til sidst slutter med noter af japansk hinoki og cedertræ. Det er dufte, der sammen kan være med til at fortrylle sindet. Den er “a love letter in a bottle.”

Foto: PR

STORYTELLER -Eau De Toilette, 399 kr

Læs ogå

Mat læbestift og et trick til ansigstmasken: Skønhedsredaktørens anbefalinger

Hvad er dine go-to ift. din hudplejerutine?

Check in with your skin! Der er ikke to dage, der er ens for huden. Jeg har en base af rigtig gode fugtprodukter, kombineret med stimulerende produkter som f.eks. C-vitamin eller botanisk retinol indgår, og så dybt plejende næring. Jeg ser hud som læder, der skal passes og plejes udefra. En kombination af tørbørstning, fugt, stimulering og næring, sammen med en god renserutine, som er essentielt. Jeg tester selv personligt alle Karmameju-produktioner inden de kommer på hylderne, så jeg sikrer teksturer og dufte er præcis som de skal være. Derudover bruger jeg vores BB-creme som indeholder solbeskyttelse – et must for mig hver dag.

Hvilke produkter har du altid med på farten?

Jeg har altid mine tørbørster med, fordi det er en essentiel del af min hudplejerutine. Det er for mig den mest ærlige og fair pleje af vores hud. Jeg har også min øjencreme, fordi jeg fylder 50 år, og jeg kan se, at det er det område, hvor der skal mest hjælp til. Jeg har også altid et serum med, som passer til min hud alt efter hvilken tilstand jeg ønsker at “løse”. Et andet must er Infinity serum-lotion, der både virker på ansigtet og kroppen. Det er som et glas limonade til huden. Til slut har jeg ansigtscremen Velvet og BB-creme, og så er jeg godt SPF-dækket ind til dagen samt får en smuk hudtone, da den også er en let foundation.

Mette Skjærbæk

Stifter af Karmameju, der blev grundlagt i 1999 sammen med Julie Krogstad. Krogstad forlod mærket tilbage i 2007, hvorefter Mette overtog Karmameju. Karmamejus mantra er “Do You”.
Karmameju fylder 25 år i år og lancerer sin første eau de toilette, Storyteller, samme år som Mette kan fejre sin 50-års fødselsdag