Home / Skønhed / 7 usunde arbejdsvaner, du bør droppe!
Dårlige arbejdsvaner kan føre til stress! Her er en liste over 7 arbejdsvaner, du bør lægge fra dig efter sommerferien.
Bruger du de sociale medier som en slags pause? Eller bruger du arbejdet som en undskyldning for ikke have tid til motion? Forsøger du at klare ti eller i hvert fald to ting på een gang? Så er du måske på vej ind i et usundt arbejdsmønster, der i værste tilfælde kan føre til stress. Læs med her, hvad du kan gøre for at få en god start efter sommerferien og holde stress fra døren.
Tekst: Katrine Baumgart
Der er ufatteligt mange dårlige arbejdsvaner. Der er de vaner, hvor man igennem overspringshandlinger konstant udsætter nogle opgaver, og det går udover effektiviteten i ens arbejde. Og så er der de vaner, der får dig til at arbejde alt for hårdt og bare stresser dig. De finder sted både på arbejdet men også i hjemmet.
Hverdagens tempo synes at skyde i vejret og for at kunne holde fokus og forblive sunde og raske må man lære at sortere de dårlige, skadende vaner fra. Første skridt mod at bryde disse vaner er at erkende deres eksistens.
Her er en liste på 7 dårlige arbejdsvaner, som du bør være opmærksom på, og allerhelst helt undgå!
Brug pilene i galleriet eller ‘swipe’ for at se mere…
Hvis du tænker, at du kan gøre mere på mindre tid ved at multitaske, så tager du fejl. Flere undersøgelser viser faktisk, at multitasking giver bagslag. Mennesker har nemlig en meget begrænset koncentrationstid. Efter en periode med hårdt arbejde med tre eller fire forskellige projekter, kan det derfor være, at alt det, du har lavet, kun er halvfærdigt eller mangelfuldt. Prioritér hellere i opgaverne og hold tankerne rettet på den ene opgave ad gangen. Det vil nemlig hjælpe dig med at have bedre overblik over opgaven, og derved er man produktiv længere.
Når vores liv bliver mere og mere travlt, går det ofte udover motionen. Men der er bare ingen god undskyldning for ikke at træne. Selv hvis man tror, man ikke har tid til at træne, har vores mentale og fysiske helbred brug for denne fysiske aktivitet. Men prøv dette: tag ud og træne når du føler dig mest udkørt og tappet for energi. Efter en omgang træning vil energien nærmest på magisk vis vende tilbage til dig.
Hvis du tror, at et ryddeligt skrivebord kan tilskrives en type personlighed, tager du fejl. Faktisk bør dit skrivebord altid være ryddeligt, da det hjælper dig med at holde koncentrationen længere. At have store stakke papirer liggende vil distrahere dig – om ikke andet så på et ubevidst niveau.
Hvis du bruger dine pauser på at tjekke Facebook eller Twitter, bør du vide, at det faktisk går udover din koncentration. Efter at have tjekket dit news feed kan du faktisk føle dig mere træt, end før du tjekkede. Man tror måske, man har holdt pause i to minutter, men egentlig er der gået 30. Brug i stedet pauserne på at lukke øjnene eller stække benene lidt.
Vi bruger ofte tid på unødvendige aktiviteter og rationaliserer dem ved at sige, de er nødvendige eller forbundet med vores produktivitet. Et eksempel på dette kan være at tjekke sin mail hele tiden, selvom vi egentlig godt ved, vi ikke har fået nogen beskeder, siden vi sidst tjekkede – for et halvt minut siden. På den måde hiver vi hele tiden os selv ud af det projekt, vi arbejder på, og mister konstant fokus. Vent med at tjekke mailen til opgaven er færdig!
Frokost er vigtig. Hvis du ikke tager en ordentlig pause og får et sundt og nærende måltid, går det i høj grad udover koncentrationen. Og tro ikke at en frokost ved skrivebordet fremmer din effektivitet. En pause væk fra dine arbejdsopgaver vil give dig meget mere energi og inspiration.
Tag ikke telefonen, hver gang den ringer. Tjek den ikke med det samme, når den vibrerer. Har du nogensinde oplevet, at føle telefonen vibrerer, uden den gjorde det? Bliv ikke et offer for denne afhængighed – hverken på arbejdet eller derhjemme. Telefonen er der trods alt for dig, ikke omvendt.