Grøn, 1990’er-vibes, diversitet, croptops og praktisk fodtøj opsummerer det, vi har i vente til næste forår. Men hvorfor er designerne kollektivt enige om, at det er sagen lige nu? ELLEs Rose Maria Boelsmand ser nærmere på nogle af de største tendenser fra den netop afsluttede Copenhagen Fashion Week.
Man siger, at grøn er håbets farve, og håb er måske netop det, modebranchen har brug for efter halvandet år i dvale og sweatsuits.
I hvert fald var grøn en farve, der ikke var til at komme uden om på de danske catwalks. Fra eklektiske udgaver hos Søren Le Schmidt, Gestuz, Designers Remix og 7 Days Active til printede versioner hos Ganni, sarte grønne nuancer hos Day og pailletversioner hos Stine Goya.
Læs også: Moderedaktørens 5 favorit-looks fra Malene Birgers show
Men selvom det kan synes som om, at alle designere på forhånd havde udvekslet noter om en kollektiv farveenighed, inden de satte deres kollektioner sammen, så kommer den grønne inspiration ikke ud af ingenting.
De grønne tendenser begyndte allerede at spire sidste år i 2020, hos Max Mara, der viste pastelgrønne suits; Lacoste, hvor Bella Hadid åbnede showet i grøn fra top til tå og ej at forglemme, da Bottega Veneta satte deres jordfarvede æstetik til side til fordel for blanke græsgrønne emballager, som matchede chefdesigner Daniel Lees SS21-kampagne, Salon 01, hvor hele omdrejningspunktet – fra outfit til accessoires – var en stor hyldest til en særligt udtryksfuld grøn farve, der allerede er blevet døbt ’Bottega Grøn’.
Go Green
… og hvad Bottega gør, har det med at sprede sig som sladder til en modefest, og med det taget i betragtning, er det faktisk ikke så besynderligt, at de danske designere nu har fundet den grønne pallette frem til at sætte kulør på deres SS22 kollektioner.
At farven så først for alvor gør sig bemærket nu, et helt år efter farven begyndte at være allestedsnærværende hos de internationale modehuse, har måske noget at gøre med, at alt som bekendt blev sat behørigt på pause i starten af 2020, og alle outfits globalt blev erstattet af de samme sweatpants hver. eneste. dag. i et år plus det løse.
Men selvom intet gik som det skulle i det meste af 2020 samt starten af 2021, hvor blandt andet den skrig-grønne Bottega-kollektion landede, så formåede farven alligevel at holde fast.
Måske er det (ud over den ikke umiskendelige Bottega-reference) et nik til modebranchens tiltagende fokus på bæredygtighed og generelle grønne omstilling. Eller også findes forklaringen på den grønne feber i noget så basalt, som at vi simpelthen har brug for at se på noget, der indgyder en lille smule håb og glæde efter et sort år… og utallige sæsoner klædt i 50 shades of beige.
Læs også: Se den bedste streetstyle fra modeugens dag 1
Crocs, clogs, croptops og en snert af tidligere tider
Det var dog ikke fordi, at grøn var den eneste farve, der satte kulør på modeugen. Snarere tværtimod.
Efter sæson på sæson med bølger af beige, bød SS22-kollektionerne på variationer af gul hos blandt andre Stine Goya, Ganni, Lovechild og Baum und Pherdgarten; lilla hos Munthe og Baum und Pherdgarten, lyserød hos Lovechild, Ganni og Stine Goya og orange hos Mark Tan og Baum und Pherdgarten. Hos 7 Days Active og Gestuz var der colour-blocking af rød, grøn og blå på neutrale baser af jordfarver og de afdæmpede, mere neutrale nuancer gik igen hos Saks Potts, Mark Tan, By Malene Birger og Day.
En anden ting, der gik igen, var valget af uhyre praktisk fodtøj. Træsko og det, der før har været anset som et fashion faux pas, Crocs, trampede ned at catwalken hos både 7 Days Active, Ganni og Remain Birger Christensen.
Og apropos Remain, det er et brand, hvor der er sket ting og sager siden sidste modeuge. Hvor det relativt nye Birger Christensen-brand før har stået for tidløse, klassiske og nydelige hverdags-styles, var der nu helt nye toner.
Til lyden af 1990’er rave-inspireret musik, og en runway klædt i knæklys-farvet neonlilla, viste brandet, at de også har en mere-end-festlig side af sig, som byder på lavtaljede jeans med synlig g-streng, sølvfarvede minikjoler, croptoppe og meget tilbagelænede sportsvibes.
Lad os skrue tiden tilbage
Med andre ord var det ikke kun den musikalske underlægning, der bidrog til illusionen om, at 1990’erne og det nye årtusinde havde ringet Remain op. Kollektionen sendte også beskueren durk tilbage i tiden.
Det samme gjorde sig gældende hos 7 Days Active. Her var det dog 1980’ernes hverdagssport-tendenser, der kom helt frem på lystavlen, når cykelshorts, dunveste, oversized to- og trefarvede sweatshirts og masser af nylon og faldskærmsmateriale blev kastet i modepuljen i et herligt miks af komplementærfarveblokke.
Munthe gik endnu længere tilbage og viste 1970’er-inspirerede mønstre og snit med miniblomsterprint, højtaljet denim, veste med frynser og højhalsede, lange smalle kjoler tilsat funky, store solbriller med farvede glas.
Og sidst men ikke mindst var Copenhagen Fashion Week et overflødighedshorn af croptops.
Stod det til Saks Potts, Lovechild, Rotate, Remain, Ganni, A. Roege Hove og en god håndfuld øvrige danske brands, kunne man allerede nu godt begynde at præ-booke sine træningstimer frem til næste forår, da der var større og mindre kig til maver, taljer og navler i alle kollektioner.
Læs også: Se hele Munthes SS22-kollektion
Nye, klædelige toner og tøj til voksne kvinder (og mænd)
… og så var der alle dem, der bare leverede ægte, klassisk pænt tøj til almindelige voksne kvinder (altså, ikke fordi alt det andet ikke var pænt, bevares!). Men de brands, hvor der var mindre spræl, og mere håndværk. Flere jordfarver, mindre pang. Færre her-og-nu-trends og flere bo-for-evigt-i-min-garderobe-vibes.
Et af eksemplerne var Saks Potts, der har bevæget sig fra flerfarvet, fluffy pels, til sexede lædersæt til nu at vise tøj, der vidner om en helt ny modenhed hos de to (stadig unge), men ældre designere, der om nogen er vokset med deres brand.
Tænk smukke hvide frakker med elegante, høje kraver. Knælange nederdele og kjoler, ensfarvede, enkle skjorter, striksæt af bukser og cardigans, der fremhævede kvindekroppens kurver og enkle sæt af habitbukser og veste, som de formåede at gøre alt andet end konservativt og kedeligt, men derimod uhyre klædeligt og anvendeligt.
Stilsikre kreationer
Samme takter gjorde sig gældende hos Mark Tan, der som skrædder af den gamle skole, er kendt for sin håndværksmæssige tilgang til sine kollektioner, der svæver et niveau over omskiftelige trends.
Han fortsatte sin stilsikre gang med frakker, nederdele, blazere, skørter og bukser, der emmede af god, underspillet kvalitet, dog tilsat enkelte noter af lidt rejseudlængsel i form af lette urbane safarinoter med beekeeper hatte, utility lommer og bæltetasker i læder – alt sammen holdt i nuancerne grå, rosa, beige, lys khaki, sort, hvid og indslag af knald-orange.
Hos By Malene Birger var de to nye kvinder ved roret, søstrene Maja Dixdotter som chefdesigner og Ellen Dixdotter, gået helt back to basic med enkle, klassiske silhuetter og helt jordnære farver og styles, der var enkle nok til at være kantede, og svævende nok til at være bløde og feminine og talte til voksne kvinder, der ved præcis, hvad de vil have, uden det behøver at larme af udtalt ’empowerment’ og powersuits.
Og til de kvinder, der stadig er i kontakt med deres indre barn, leverede Lovechild som altid: Kollektionen var holdt i afdæmpede pasteller som rosa, gul og lyseblå og bestod af shorts- og skjortesæt som efterhånden er synonym for Lovechild. Der var også også sommerkjoler, sæt med sløjfebundne croptoppe og højtaljede shorts, klædelige lange hverdagsbukser og lette frakker til sommerens køligere dage.
Den største og vigtigste tendens
Fællesnævneren for alle shows – og det på tværs af farvebrug, tids- og stilreferencer – var den klædelige fokus på at caste mere diverst baseret på de modeller, der viste de respektive kollektioner frem.
Naturligvis var de, om man så må sige, ’klassiske’ modeller i overtal, men repræsentationen af flere forskellige kroppe, størrelser, etniciteter og blanding af køn på tværs af herre- og damekollektioner langt større end tidligere. Og når vi ser forbi grønne trends, bar mave og Crocs, så er det måske den største, vigtigste og mest blivende tendens, som vi kun har set starten af under denne modeuge. Meget mere af det, tak.
I galleriet herunder kan du se eksempel på diversiteten klædt i grøn, praktisk fodtøj og crop-tops.