Trends

Uffe Buchard: Ka-tjiing – moden blomstrer

- 27/03/2015

Jo mere minimalistisk og normcore, moden er blevet, jo mere er branchen begyndt at ty til blomster. De klassiske, yndige, velduftende af slagsen. Og jo flere, jo bedre. Uffe ser på en blomstrende modetrend, der ikke vil visne. Læs hele Uffes klumme her.

Modebranchen er begyndt at sige det med blomster. De uskyldige små benyttes som aldrig før som moderne kommunikationsinstrument for en branche, der konstant må finde på nye tiltag for at lokke kunderne i boutiquerne (ja, de fine, der staves med q …) – og ikke mindst væk fra hjemlig komfortabel netshopping. Således har blomsterbranchen fået et vedholdende og fast greb om modeindustriens fortrop, for blomsterne – nøje, kunstfærdigt og sirligt tilrettelagt, så de afspejler husenes forskelligartede værdier og visuelle identiteter – bruges som et effektivt element til forførelse.

Var der nogen, der sagde old news? De store modebrands kæmper om de få hotte blomsterdekoratørers gunst og sætter deres lid til, at disse højt betalte stjerner udi den snævre kunst kan hjælpe husene med at kommunikere deres egenartede dna til det stadigt mere fordringsfulde publikum. Blomster og mode har i princippet nøjagtig samme cyklus, selv om man umiddelbart kan undres over, hvad en skrøbelig, uskyldsren blomst kan have til fælles med den hårdkogte, kyniske modeindustri. Men: Begge kommer, blomstrer og forgår. Voilà! Allerede i 1947 designede Dior sin første kollektion inspireret af formerne på sine yndlingsblomster: ’Flower Women’. Kombinationen af de to gudsskabte vidundere var en lukrativ modecocktail dømt til succes.

Læs også: Calvin klein lancerer #mycalvins kollektion med Kendall Jenner

Vi drøner 65 år fast forward tilbage til nutiden, hvor den belgiske avantgardedesigner Raf Simons debuterede for selvsamme ikoniske modehus i 2012 med et haute couture-show afholdt i fem antikke sale dækket fra gulv til loft med levende blomster. En af branchens ypperste, Mark Colle, var hentet fra Antwerpen for at dekorere samtlige vægge med blomster. Hele en million styk for at være nøjagtig. For 10 minutters show! Ekstravagant, non? Budgettet forbliver en hemmelighed. Det er unødvendigt at sige, at debuten indikerede en blomstrende start for designeren. Ikke så mange husker roberne. Men væggene … den duft sidder stadig i næsen og vil for de fleste af denne generations moderedaktører forblive et af de største fashion moments af alle.

Inden denne genistreg havde Colle også prydet podiet til samme designers svanesang hos Jil Sander: Dekadente buketter var sat ind i plexiglasbokse mellem de defilerende modeller, der bar frakker i samme toner som blomsterne. Pretty stylish! Siden har Mark Colle opnået kultstatus og haft lignende opgaver for både Dries van Noten (endnu en stor blomsterfan) og Hermès. Siden er trenden galopperet, og der er ikke længere nogen modeuge uden en eller anden uforglemmelig blomsterinstallation. Hos Lanvin har modellerne trådt ud på podiet gennem en overdimensioneret, blomstrende port – uden sammenligning i øvrigt med den velkendte halvsløve sølvbryllupsæresport …

Hos naturelskende Stella McCartney har hele showbagvægge været blomstrende, hos Dries van Noten har modellerne vadet i blomsterhoveder, og hos Dior ankom man sidste år til show på Musée Rodin med en gigantisk vild blomstereng hængende fra loftet. Endnu et blomstrende fashion-Instagram-moment var skabt. Skal du have mere evidens for blomsternes vilde flirt med modebranchen – well, look no further! For jeg kan vel næppe sige Chanel, før man visualiserer en kameliablomst for sit indre blik? Siden den polospillende hottie Boy Capel forærede Coco Chanel en enkelt kamelia, har blomsten nærmest været synonym med hendes navn og et symbol på højde med de to velkendte C’er.

Læs også: ELLE Style Awards 2015: Her er de nominerede!

En anden af de mest interessante blomsterdekoratører er den Paris-baserede Rambert Rigaud. Ingen kombinerer modens finesser med blomstermagi som han. Det skyldes uden tvivl, at han i 17 år var Atelier Director hos hhv. Yves Saint Laurent og Dior, før han tog springet og åbnede en lille trés chic blomsterbutik i Rue de l’Université, hvor du kan sidde i en stor blomstret flyder af en sofa og drikke te, mens mesteren binder din buket … hvis han altså har tid, for han leverer blomster til sine to tidligere arbejdsgivere samt andre huse som Cartier, Carven og Valentino. Det københavnske sidestykke er Tage Andersen, der uden tvivl hører til verdenseliten. Havde jeg råd, blev han min faste leverandør. Damn, han er god!

Smarte hoteller er også i højere grad begyndt at brande sig gennem blomster. Helt eksalteret står det til på den sofistikerede pariserinstitution George V, hvor en af de helt hotte blomsterkunstnere, Jeff Leatham – også kendt som ’the rock’n’roll florist’ – har skabt sig et navn ud over det sædvanlige og ikke mindst sørget for, at hotellet skiller sig ud fra konkurrenterne med sine balstyriske dekorationer. George V er blevet en slags turistattraktion for blomsterentusiaster, i en sådan grad at de har måttet forbyde adgang for almindeligt dødelige folk fra gaden. Men man er altid velkommen til at booke et standarddobbeltværelse til omkring 10.000 kr. pr. nat (uden morgenmad) … ja, sådan nogle blomsterarrangementer betaler jo ikke sig selv!

Og Leatham, der netop har lavet en taskekollektion for det eksklusive Goyard og fået udmærkelse af den franske kulturminister, skal altså bruge et budget på mere end en million euro om året på de blomster …! På Københavns hvide dame, Hotel d’Angleterre, klarer de det for noget mindre, og det ser faktisk ganske chikt ud. Om end det naturligvis kun er George V-light … Mit eget foretrukne hotel i Paris, modefolkets bikube – det legendariske Hotel Costes – udmærker sig ved, at der altid er kæmpe buketter af alskens roser overalt, selv på de mindste værelser. Den specialiserede og eventyrlige blomsterbiks Dani Roses (designet af indretningsguru Jacques Garcia) ligger i hotellets bygning og kompenserer med sine smagfulde arrangementer for hotellets eminent dårlige service. Der er åbenbart ikke grænser for, hvad en buket kan klare!

Læs også: Say Lou Lou: Mød kvinderne bag den albumaktuelle duo

At leve er ikke nok. Solskin, frihed og en lille blomst må man ha’! Sådan sagde den kloge H.C. Andersen, og han har til dels ret. Skulle citatet omskrives til en nutidig fashionistas mindset, ville det nok lyde noget i retning af: At leve er ikke nok. En limited edition-Chanel-’Boy Bag’, en Louis Vuitton-sommerkjole fra S/S-showet, en Boucheron-’Quatro’-ring i den bredeste version med diamanter, mindst ét glas champagne om dagen, frihed (kan udelades, hvis man har de førnævnte ting) og en lille blomst må man ha’. Ja, blomsten er stadig med, for den er vigtig! Hvordan ville man kunne leve uden deres inficerende skønhed? Det er som med små nuttede hundehvalpe. Præsenteret for dem synker alt andet hen i øjeblikkelig glemsel – inklusive modedrømme for den nye sæson. Man bliver instinktivt bedåret, charmeret, forblændet … Det er jo derfor, mænd forærer kvinder blomster, når det er nødvendigt. Man bliver blød i knæene, og den virker hver gang! Og selv om 100 langstilkede røde roser burde være enhver kvinde forundt mindst en gang om året, så har jeg lagt mærke til, at selv de afskyelige foliepakkede rædselsbuketter fra tanken synes at have ufortøvet positiv virkning på humøret hos mangen en kvinde. Til dem vil jeg blot sige: Det kan du ikke nøjes med! La vie en rose kan ikke købes på tanken!

I galleriet har vi samlet en lille snas af den blomstertendens, modeverdenen synes at være forgabt i. 

Psst… Brug pilene i galleriet eller ‘swipe’ dig igennem.