Da Rockstud skoen første gang betrådte Valentinos runway i AW2010 showet, havde samtlige modeller de nittebesatte sko på. Siden er Rockstud blevet et moderne skoikon, og de er i dag Valentinos bestseller.
De danske modeller Freja Beha og Caroline Brasch var ved Valentinos AW2010 show blandt de topmodeller, der som nogle af de første fik lov til at have Rockstud sko på. Dengang var det sandsynligvis kun de mest fremsynede modeeksperter, der kunne forudsige den kultstaus de 6,5 cm høje sko, der blev præsenteret sammen med Valentinos elegante kjolekreationersiden, siden har opnået.
ELLEs Fashion Editor, Josephine Aarkrogh, udnævnte i marts Rockstud-skoen til en ud af 11 ”nye klassikere”, og hvis du investerer i skoene, kan de meget vel gå hen og blive dine favoritter, fordi de takket være deres beskedne hæl, er en drøm at have på og perfekte til alt fra festkjolen og et par jeans.
Læs også: Dagens drømmekøb… ‘rock studs’ fra Valentino
Og det var lige præcis Rockstud skoenes lille hæl, som i første omgang gjorde, at de skilte sig ud på catwalken, der ofte var domineret af stiletter, som ikke kunne blive høje nok. Valentinos daværende designduo, Maria Grazia Chiuri og Pierpaolo Piccioli, besluttede imidlertid at gøre op med de høje hæle. Chiuri og Piccioli mødte for første gang hinanden på designskole i Rom, og efter uddannelsen blev de kolleger for Fendi. Her designede duoen accessories indtil de i 1999 af Valentions grundlægger, Valentino Garavani, fik til opgave at skabe en ny accessory linje, der fandt sin inspiration i Valentinos tradition for couture design. Og fast besluttet på at dreje uden om Valentinos kendte røde signatur startede Chiuri og Piccioli på designprocessen, der i 2010 b.la. blev til Rockstud skoene.
I dag er Pierpaolo Piccioli ene mand på posten som chefdesigner for Valentino efter, at Maria Grazia Chiuri tidligere i år blev ansat som chefdesigner for Dior. Og takket være Rockstud skoenes succes, der flere gange har resulteret i, at Valentino har meldt skoene udsolgt i samtlige farve- og materialekombinationer, er Rockstud blevet til en selvstændig kollektion hos Valentino, der opgraderes med nye items hver sæson, og i tillæg til de populære sko nu også tæller clutches, tasker, støvletter og bælter. Nitterne er fællesnævneren i designet, og de cool Rockstud items er naturligvis af en kvalitet, der matcher Valentinos italienske stolthed. Accessory-design er i det hele taget ofte en lukrativ forretning for de store modehuse, og f.eks. udgør Valentinos salg af accessories op mod halvdelen af det italienske modehus samlede overskud.
Her er nogle af Rockstuds højdepunkter:
1999: Maria Grazia Chiuri og Pierpaolo Piccioli får til opgave at forny Valentinos accessories
2010: Rockstuds går deres første (sejers-)gang på Valentinos catwalk i den originale, lave version af skoene
2013: Det luksuriøse stormagasin, Harrods i London, åbner en shop-in-shop udelukkende til de populære Rockstuds
2014: Valentinos overskud stiger med 36 procent og halvdelen af alt salg kommer fra accessoires
2015: Vogue dedikerer en artikel til Rockstuds og tager pulsen på skoenes popularitet
2016: ELLEs Fashion Editor, Josephine Aarkrogh, udnævner Rockstuds til de nye klassikere.
I galleriet herunder kan du se billeder fra catwalken, da Rockstud blev præsenteret første gang, ELLE redaktionen i skoene, samt nogle af de kendte, som har haft dem på: