Trends

Stine Goya: “Jeg vil gerne udfordre kvinder til at turde gøre noget andet”

- 06/12/2016

Stine Goya har fået succes ved at tro på sig selv. Det betyder, at vi snart i 10 år er blevet forkælet med feminine og elegante farver i den potetiske ende af farveskalaen. ELLEs modeskribent Lotte Freddie har mødt den kunstneriske tøjdesigner til en snak om vejen til succes.

Stine Goya er uden tvivl en af Danmarks mest kunstneriske designer, da hun med sit feminine og farverige udtryk sæson for sæson præsenterer os for den ene smukke artistiske kollektion efter den anden.

I 2017 kan Stine Goya fejre 10-års jubilæum, og hun kan samtidig høste æren for at bidrage til opfordringen til danske kvinder om at turde vove sig væk fra det grå og kedelige – og i stedet klæde sig i kjoler, der ligner malerier.

ELLEs modeskribent Lotte Freddie har mødt Stine Goya til en snak om vejen til succes, og hvad næste stop på rejsen er. 

Kvinden bag Stine Goya, Stine Nistrup Madsen, har fra barnsben været interesseret i tøj og design, og efter at ”en skøn kvinde på fritidshjemmet” lærte hende at sy, endte hun med at sy til sine festlige forældre, der var glade for stærke farver ligesom hendes mormor i Spanien.

Som 16-årig blev Stine træt af gymnasiet og rejste i stedet til Honduras i Mellemamerika for at lære spansk:

”Det var en meget spændende og også hård tid, der har givet mig meget med på vejen. Mine forældre fik et chok, da de besøgte mig omringet af fattigdom og blikskure. Det gjorde stort indtryk på mig at se og opfange en kultur så forskellig fra idylliske Taarbæk, og det blev en udfordring at komme tilbage i det danske system, hvor alt fungerede med bus til tiden og folk, der var så forvænte,” fortæller Stine Goya til Lotte Freddie. 

Læs også: ELLE Rejser med Stine Goya til Thailand

Efter et år på HF var Stine sikker på, at hun ville satse på en kreativ levevej. Stine rejste derfor til London og kom ind på Central St. Martins college på printlinjen:

”Der skete så meget! Undergrundsmiljøer, diversiteten, fede mennesker at se på. Så skønt, og en kæmpeoplevelse med så mange nationaliteter med forskellig tilgang til design. Man skal skille sig ud, finde sin vej – skolen provokerer til at turde noget mere, også i mit arbejde med farver. Jeg følte ikke, mine medstuderende altid kunne styre de farver; de brugte så mange primære farver sammen, det blev for meget for mig. Jeg valgte at gå i en helt anden retning – tørre, udvandede, beskidte pasteller med én stærk farve; det har fulgt mig lige siden. Skolen forlanger, at design skal være meget bold – dristigt. Lærerne prøver at fange den kant, man har, så skubber de til den. Jeg tror, de syntes, mine valg var anderledes. På St. Martins bliver man udfordret – alt skal komme fra noget, der skal være en historie bag. Man skal have en ide om, hvorfor man laver det print. Det var en markant og udviklende oplevelse, og jeg lærte at opbygge en kollektion.”

Stine endte med at blive syv år i London, hvor hun arbejdede for modehuse som Eley Kishimoto og Johan Saunders. I forbindelse med modekarrieren tog hun orlov fra skolen i et par år, hvor hun arbejde som model. Her syntes modelbureauet, at Stine var et svært navn, og heraf stammer navnet Goya, som hun efterfølgende er blev kaldt.

Stine Goya interview

Dét der gør Stine Goya til det brand, vi alle kender og beundrer, er ordene artistic, playful og bold. De tre magiske ord fungerer nemlig som Stine Goyas designmantra, og de skal kunne ses på alle nye udtryk, tiltag, farver og print: 

”Man designer måske lidt til sig selv – alligevel passer det til alle mulige andre, uanset alder og størrelse, vi rammer mange forskellige kvinder, heldigvis. De unge er fascinerede af vort univers, der også bliver værdsat af ældre kvinder, som vover lidt mere. Jeg vil gerne udfordre kvinder til at turde gøre noget andet – at klæde sig i smukke, farverige og mønstrede klæder, at gøre opmærksom på sig selv. At presse folk ud i noget andet end det, de er vant til. Hvis en kvinde, der normalt vil gå lidt mere afdæmpet klædt, går ud ad døren med noget fra Stine Goya og får komplimenter, så flytter det noget.”

Stine Goyas univers

10 år er snart gået for Stine Goya som brand, og brandet har gennemgået en større udvikling de sidste par år. En udvikling hun aldrig gennemgået uden sin mand og partner Thomas Hertz, og til spørgsmålet om, hvad næste stop på rejsen er, er svaret udlandet:

”Nu skal vi have udlandet med. Hvis man insisterer på farver både sommer og vinter, så tager det noget tid. Da jeg startede for 10 år siden, havde jeg et helt tydeligt billede af, at der manglede noget derude. Jeg var helt sikker på, at jeg kunne lave noget, de andre ikke gjorde. Dengang var der ikke særligt meget print og kulører på den skandinaviske modescene. Det er stadig sparsomt, men der er kommet flere til. Og man bliver så utroligt glad, når man ser sit tøj ude i gadebilledet. Når folk ser skønne ud i det, og man oplever dem sige, at de virkelig får respons. Det er fantastisk. Så føler man, det giver mening.”

Her på ELLE-redaktionen ser vi frem til at følge Stine Goyas eventyr i udlandet fremover, og vi er slet ikke i tvivl om, at de næste 10 år bliver fyldt med masser af feminine, farverige og elegante print fra Stine Goya – præcis som vi har været vant til de foregående 10 år. 

En julegave hun vil elske