Instagram er ofte blevet kritiseret for at holde kvinder fastlåst i drømmen om den perfekte selviscenesættelse. Men med den nye undertøjskampagne for sloggi sætter Marie Jedig fokus på den frigjorte, moderne kvinde, som både bør og kan bryde fri fra det uopnåeligt fejlfrie image, der møder os dagligt på sociale medier. Læs hele interviewet her...
Siden 1979 har undertøjsmærket sloggi iklædt kvinder på mest behagelige måde. Den klassiske, hvide bomuldstrusse er på mange måde blevet et synonym for mærket, der siden brandets begyndelse er blevet solgt i hele 1,3 milliarder eksemplarer.
Nu står fire stærke, danske rollemodeller i spidsen for lanceringen af ‘sloggi Zero Feel’, en helt ny kollektion med seamless undertøj i stretchmateriale, der én gang for alle gør op med ubehageligt undertøj.
Læs også: Marie Jedig om sin blog: “Jeg bliver en slags virtuel veninde”
Sloggis nye kollektion er dermed skræddersyet til den moderne kvinde, der kræver undertøj, som hverken går på kompromis med kvalitet eller stil – for med kollektionen får vi begge dele på samme tid.
2018 markerer altså året, hvor kvinder i større grad frigører sig fra urealistiske kropsidealer og forventninger til blandt andet image og looks. Det handler om, med andre ord, at ‘Unfasten Yourself’, hvilket også er sloganet for den nye kollektion, der omfatter en bh-top, en bralette samt hipsters i størrelse xs-xl og i et udvalg af farver.
De fire stærke kvinder, som sætter ord og billeder på følelsen af ubegrænset frihed, er sangerinden Nabiha samt de tre livsstilsbloggere og influencere Helse Mathilde, Mie Kirstine Quist og Marie Jedig.
Marie Jedig har derfor fået fuld kontrol over at fortolke ‘frigørelse’, og resultatet er blevet et noget anderledes indblik i det moderne kvindeliv. For med Marie Jedigs enorme fanbase, som hun sørger for at holde dagligt opdateret via de sociale medier, er denne kvinde altså verdensmester i Instagram. På godt og ondt.
Læs også: Marie Jedig: “Derfor er jeg ikke den ideelle kæreste”
Særligt Instagram er nemlig af adskellige medier og personer blevet kritiseret for, at være et alt for selvhøjtideligt medie, hvor det perfekte image af den perfekte kvinde konstant bliver reproduceret. Men hvad siger Marie Jedig, der er Instagram-pro, til den udmelding?
Og hvad er den frigjorte kvinde anno 2018, når man spørger den succesfulde blogger?
Læs interviewet med Marie Jedig her, bragt i forbindelse med lanceringen af ‘zero feel’ kampagnen.
I dine kampagnebilleder for sloggi ser vi dig i en helt almindelig dagligdagssituation, som virker langt fra ’perfekt’. Dette er en radikal modsætning til det indtryk, man får på sociale medier af bloggere generelt – hvorfor var det vigtigt for dig at fortolke ’Unfasten Yourself’ på netop denne måde?
“Alle personer slæber rundt på bagage, og der er ligeledes historier bag alle billeder, der publiceres online. Med mit billede var det vigtigt for mig at fremhæve, at et æstetisk ideal er ikke nødvendigvis lig facade, men også at historien bag det perfekte billede sommetider rummer en mere nuanceret fortælling”.
Hvad er dit forhold til det ”perfekte selvbillede” på Instagram? Og hvordan forholder du dig til det på din egen blog samt Instagram?
“Instagram er en verden af drømme, som jeg selv bruger på et inspirationsplan. Fordi jeg selv, som influencer, indgår i denne drøm, har jeg også ret stor respekt for forskellen på drømmen og virkeligheden. Man skal tage Instagram for, hvad det er, bruge mediet på sin egen måde, og lade være med at sammenligne sig med andre i en sådan grad, at det påvirker ens selvtillid”.
Artiklen fortsætter under billedet
Hvad er dit råd til kvinder, som gerne vil ”slippe sig selv mere fri”?
“Søg virkeligheden. Så længe du lever dig ind i drømmen på sociale medier, vil du føle dig utilstrækkelig, for intet liv vil nogensinde kunne leve op til dén brøkdel af virkeligheden, der portrætteres dér. Søg mennesker, søg leg, søg positiv energi. Hvis du havde en hobby som barn, så genoptag dén interesse og mærk, hvordan det fylder dig med barnlig idealisme”.
Hvad er dit bedste stiltip til det stilsikre, men samtidigt komfortable look?
“Det er en kliché, men du ser altså bare meget bedre ud, hvis du også føler dig godt tilpas. Hermed ikke sagt, at komfort skal vægtes højst i alle outfits, men komfort er for mig lige så meget den selvsikkerhed og ro, det giver mig, at være godt klædt på”.
Hvornår føler du dig mest afbalanceret og komfortabel?
“Når jeg er sammen med mennesker, jeg elsker, og som jeg føler mig grebet af. Et stærkt netværk er efterhånden blevet lig med en arbejdsmæssig succes, men en stærk base er vigtigere end noget andet”.
Læs også: Marie Jedig: Sådan bor jeg
… Vi kunne ikke være mere enig med Marie Jedig og her fra redaktionen lyder der et stort “Amen!” for Marie Jedigs realistiske syn på Instagram som platform for selviscenesættelse.
Lad 2018 være året, hvor vi sammenligner os mindre med det perfekte selvbillede på Instagram og frigører os selv i højere grad: Time’s up!
Hvis du gerne vil læse meget mere om seje power-kvinder, gennem blandt andet eksklusive Hollywood-interviews med Margot Robbie, Alicia Vikander og Claire Foy, skal du skynde dig at få fingrene i ELLEs marts-magasin, der har cool-cat Nina Marker på forsiden.
Se de fine kampagnebilleder i galleriet eller lade dig rive med i den kampagnefilm, som Sloggi har lanceret som en del af kampagnen ‘Unfasten Yourself” – en film hvis budskab, du med garanti kan relatere til fra din egen hverdag: