Trends

London er en ungdommelig mode-hovedstad

- 15/01/2014

London er sammen med Paris, Milano og New York en af verdens mode-forstæder. Læs mere om den ungdommelige mode-by her.

Dette er byen, som Alexander McQueen i sin tid kaldte ‘selvsikker og frygtløs’. Og med god grund. Hvert år undersøger det magtfulde Global Language Monitor, hvem der nu har indtaget pladsen som verdens førende modeby, og de sidste år er London løbet med prisen.

Kim Kardashians datter har været på sin første shoppetur i New York. Læs mere her

Med andre ord er London (for nu) modehovedstaden over dem alle. I den victorianske æra, under det magtfulde britiske imperium, blev London for første gang et stort centrum for mode.

Men det var dog først i midten af det 20. århundrede, at der virkelig kom fart over modefeltet, da the swinging sixties a la London påvirkede hele verden. Ikke mindst cementeret af designeren Mary Quant, som stod bag miniskørtet, der bredte sig som en steppebrand rundtom i verden.

Harper Beckham var klar til sidste års New York Fashion Week. Se billedet her

Kvinder blev mere eventyrlystne med tøj, eksperimenterede med lysere farver og utraditionelle materialer. De bevægede sig væk fra 1950’ernes hvepsetaljer ved at bruge mere enkle former med brede, grafiske linjer, og idealkroppen gik fra at skulle være kurvet til drenget, ikoniseret af modeller som Twiggy og Jean Shrimpton, der viste tynde lemmer og store, mørke øjne.

Alt dette var London forgænger for, og byen har siden om nogen været forbundet med ungdom og nytænkning. Universiteterne i den engelske hovedstad er nogle er verdens bedste inden for kunst og mode (som især i denne by uundgåeligt hænger sammen), og især Central Saint Martins er leverandør af chefdesignere til de store modehuse.

Londons egne mærker tæller bl.a. Burberrys legesyge klassikere, Vivienne Westwoods punk, Alexander McQueens rå flirt med døden, Stella McCartneys feminine økoaktivisme og senest det nye Wunderkind J.W. Anderson, der er blevet ‘købt’ af modekonglomeratet LVMH og derfor nærmest er dømt til succes.

Læs mere om Londons modesucces i den nye udgave af ELLE, der er i butikkerne lige nu.