Det danske designtalent Lærke Andersen holdte i går for anden gang show under Copenhagen Fashion Week. En helt særlig modeuge, der ifølge Andersen skal eksistere! Luften i det augustvarme lokomotivværksted var tyk af forventning.
Torsdag d. 9. august kl. 13.00 stod Lærke Andersens navn for bare anden gang på den officielle showplan for Copenhagen Fashion Week.
Modebranchen samledes i de smukke lokaler ved Lokomotivværkstedet, og den brede Andersen tilhængerskare talte fra blandt andre influencers Emili Sindlev, Jeanette Madsen og Thora Valdimarsdóttir til skuespillere Ellen Hillingsø og SKAMs Herman Tømmeraas.
Læs også: ELLE interviewer: Danmarks nye designtalent Lærke Andersen.
ELLE-redaktionen sad naturligvis også klar, da Lærke Andersens modeller skred ned af den betonbelagte catwalk, og da designeren, der sidste år vandt Magasin du Nords Fashion Prize, havde modtaget sin applaus til tonerne af Drakes In my Feelings, mødte vi Andersen backstage til en lille snak om den netop fremviste kollektion.
“Ja, altså hos Lærke Andersen er vores DNA og æstetik altid meget tydelig, men vi ville gerne lige lave det der sommer og varme twist på tøjet, så det fik lidt mere volumen. Der er referencer til en dansk sommerfest på landet, garden party, med en masse løse silhuetter, som vi jo altid har. Denne gang har vi bare givet det et lidt mere feminint præg“.
Du har tidligere udtalt, at dit ønske er at udviske kønsidentifikationer, og at mænd også godt kan bære dine kollektioner, selv om de er designet til kvinder. Er det også gældende for den kollektion, vi lige har set?
Er der et piece eller et look i kollektionen som du selv er særligt glad for?
Du vandt jo Magasin du Nords Fashion Prize i oktober sidste år – hvad har prisen og de 500.000 betydet for tiden efter?
“Jeg synes stadig, den københavnske modeuge kan noget særligt, også for os unge designere. Jeg synes, det er vigtigt, at vi bliver repræsenteret, at vi er her, og at vi kommer igen. Selvfølgelig også de store mærker, men det at der er et modtræk til de store kommercielle brands, og at vi ligesom balancerer hinanden godt af. Så det er vigtigt at opbakningen går begge veje modeugen og unge designer imellem“.
“Årh, mange! Jeg vil sige, lige her på stående fod, så har vi mange planer om at rykke mere mod udlandet på mange platforme, marketing og så videre, og så vil vi rigtig gerne tænke i nogle nye strategier ift. hvordan vi kommunikerer transparensen i alt vi gør. Vi går meget op i materialevalg og vores samarbejdspartnere, så der skal være en helt tydelig gennemsigtighed i forhold til det. Det skal ud i den identitet, vi bygger op. Det har altid været sådan, men vi vil gerne kommunikere det mere tydeligt ud, for det er en vigtig historie, der ikke er blevet fortalt“.
I galleriet har vi samlet alle de smukke looks fra Lærke Andersens SS19-kollektion, som hun fremviste til Copenhagen Fashion Week.