Modeugen er meget mere end shows. Flere brands er begyndt at holde intime middage for særligt inviterede gæster. Vi fulgte det danske brand Notes du Nord i forberedelserne til deres middag og præsentation under modeugen i København
To gange om året står København på den anden ende. I hvert fald, når man har modebrillerne på. Det, der engang var et dusin shows – udelukkende for udvalgt dansk presse, indkøbere og venner af huset – afholdt på Københavns rådhus, og en modemesse, er i dag en komplet modeuge med storslåede shows, der tiltrækker moderedaktører, influencers og modeinteressenter fra hele verden.
Den københavnske modeuge har med andre ord udviklet sig fra at være en dansk branchebegivenhed til et internationalt tilløbsstykke – og derfor opstår der også hele tiden flere muligheder for, hvordan brands kan vaje sine flag og gøre sig positivt bemærkede under modeugen.
Et er naturligvis at holde show, men med en allerede tætpakket showkalender, er det ikke altid det, der skal til, for at man gør det helt rigtige eftertrykkelige indtryk, og efterlader sine gæster med en oplevelse og forståelse for brandet, de ikke havde før.
Netop den tankegang har danske Notes du Nord fulgt. Under modeugen i København i august gjorde de sig nemlig mange tanker om, hvordan de bedst kunne udtrykke brandets DNA og være tilstede under modeugen. Først gik tankerne på at afholde et show, men når Sara Sode, der er kreativ direktør og stifter af Notes du Nord, mærkede efter, gav en intim middag for blot 35 håndplukkede gæster allermest mening for både hende og for brandet.
”For mig ville det være fantastisk, hvis gæsterne følte, at de kendte Notes du Nord bedre, når de gik. Hvis de følte sig som en del af vores familie her,” siger Sara Sode.
Vi fulgte Sara og teamet bag Notes du Nord, herunder brandets strategiske PR bureau Mørch&Rohde, i dagene op til middagen, der selvom det lyder ’let’ krævede stor forberedelse – for det er, når det kommer til stykket, alt andet end lige til at afholde en middag for en kræsen skare, der udstråler og repræsenterer et brand komplet.
Notes du Nord er et ekstremt feminint brand, hvor blomster altid spiller en afgørende rolle. Det kommer til udtryk i både prints, vævninger og applikationer, der ofte har referencer til Saras personlige blomsterpassion. Derfor var blomster også omdrejningspunktet for Notes du Nords modeuge-middag – som dog var meget mere end en middag: Under den tre-retters grønne menu (der også indeholdt masser af spiselige blomster) strøg en række modeller pludselig elegant ind i de blomsterbeklædte rum, akkompagneret af akustisk musik, og viste 12 udvalgte key looks og show pieces fra Notes du Nords SS20 kollektion – en kollektion, der hedder ”The Power of Flowers”.
“Blomster har den magi over sig, at de taler uden at sige et ord. Det synes jeg simpelthen er så smukt. Derfor tænkte vi: Hvor ikke lave en kollektion, som omhandler det, som ligger mit hjerte nært. Gæsterne kommer til at se blomster, mærke blomster og smage blomster,” fortæller Sara Sode.
Og det er netop den helhedsoplevelse man kan give gæster, ved at afholde et intimt arrangement i en tæt pakket modeuge, frem for at holde et konventionelt show i den endeløse række af shows, der karakteriserer modeugen. Til Notes du Nords middag stod Sara selv og bandt alle blomsterne, der pyntede i Notes du Nords lokaler i Store Strandstræde, i timerne inden de 35 gæster ankom. Gæsterne talte blandt andre Helena Christensen, Christiane Schaumburg Müller, Sophia Roe, Oh Land og Janka Polliani. Gæsterne sad ved runde borde, der i Saras ånd var dækkede med Royal Copenhagens Flora-stel og små ’grøftekants’ buketter.
Modellerne overraskede de spisende gæster og gik de rundt mellem bordene, så alle kunne opleve de smukke styles og alle detaljerne i tøjet helt tæt på – en mulighed, man som gæst til et show meget sjældent har.
Men netop for Notes du Nord er det vigtigt, at man oplever håndværket i kollektionerne på nært hold. Det er nemlig her, at essensen af Notes du Nord virkelig skinner igennem. Sara Sode og hendes team er nemlig utroligt kræsne og yderst kvalitetsbevidste omkring deres materialevalg og pasformer. Hvis der ikke findes et materiale, der lever op til deres krav, så laver de det selv. Notes du Nord laver eksempelvis alle deres prints selv – enten tegnet i hånden eller udviklet grafisk – men printet er altid originalt og skabt af Notes du Nord til Notes du Nord. Faktisk er de så dygtige udi printkunsten, at de er medlemmer af et printmuseum i New York, hvis arkiver tæller prints og tekstiler fra nogle af verdens allerstørste kunstnere. Ligeledes værner Notes du Nord om de ædle, gamle håndværkstraditioner i måden, de for eksempel arbejder med pailletter: De bliver nemlig syet i hånden af samme uddannede syersker, der også håndsyr til flere af modens allermest prestigefulde brands.
Naturligvis var de looks, der blev vist under middagen, udvalgt fordi de virkelig understregede essensen af brandet. Det var ikke hverdagslooks, men stylinger, der fortalte en historie. Som Lotte Mørch, der er strategisk rådgiver for Notes du Nord, og som hjalp med stylingen af showet og eksekveringen af middagen sagde under forberedelserne: ”Hver gang modellerne kommer ind, skal der være en wow-effekt. Det skal ikke være helt skørt, men der skal være et element af overraskelse. ”
… og hvad er mere overraskende end et smukt stylet modeshow, midt under en udsøgt middag i en herskabelig lejlighed midt i København? Det er dén slags, der gør indtryk, og gør, at et brand skiller sig ud i erindringen.