Trends

Her er trenden, alle de store modehuse har taget til sig

- 21/03/2017

I de seneste sæsoner har modehusene for alvor formået at skildre en realistisk verdensanskuelse, som præger alt fra modellerne og kollektionerne til kampagnebilleder og lokationer. Vi stiller skarpt på tendensen i modebilledet her...

Tiden, hvor modellerne udelukkende var overnaturlige væsener på en ophøjet catwalk med ekstravagant tøj på, er forbi. Og det er sikkert at sige, at en realistisk verdensanskuelse i den grad har indtaget modebilledet denne sæson. 

Læs også: Bag om Saint Laurents nye hælløse stilet: Derfor knækker den ikke

Det hele startede for godt ti år siden, hvor selv de største modehuse droppede det høje catwalk-podium, der fik beskuerne fra tilskuerrækkerne til (bogstavelig talt) at se op på modellerne i ekstraordinære beklædninger og tårnhøje stiletter. Og kort tid efter blev de ekstremt høje stiletter skiftet ud med fladere sko, som, ligesom resten af kollektionen, generelt blev mere hverdagsvenlige. Der skulle dog gå noget tid, før realismen for alvor også indhentede modellerne på catwalken. 

Senest tog Dolce & Gabbana realismen til nye (mode)højder, da det italienske modehus under Milan Fashion Week 2017 havde hyret “rigtige” mennesker til catwalken. Istedet for en lang række af modeller, var det altså sociale medier-profiler, influenter, bloggere og børn af kendisser, som bar den farverige og mønstrede Fall 2017-kollektion. 

Og også Hedi Slimane, Saint Laurents daværende Creative Director, føjede modehuset til listen over brands, som har taget realismen til sig, under castingen af modeller til modehusets Spring 2016-show. Her blev samtlige modeller nemlig street-scouted og -casted. At alle “modellerne” alligevel endte med at være både høje og tynde var jo ikke så sensationelt, men casting-metoden kan dog ses som et friskt input til modeverdenens “nyfundne” realisme, som tillader andre end blot modeller på catwalken. 

Det er ikke kun på catwalken, at vi er begyndt at se tegn på et skifte. Også i modehusenes kampagner kan vi især i de seneste sæsoner spotte en ny (og ikke mindst forfriskende) tendens, hvor virkeligheden skildres som en demonstration af en affektion for realismen. Store og anerkendte brands som Balenciaga, Gucci, Alexander Wang, Givenchy, Versace, Calvin Klein og Isabel Marant har alle skudt kampagner i yderst normale og langt fra glamourøse omgivelser. Givenchy skød fornylig deres Pre-Fall 2017-kampagne foran en benzintank i Skovshoved, som er designet af Arne Jacobsen, med den smukke, danske model Frederikke Sofie i front. 

Se også: Givenchy skyder Pre-Fall 2017 kampagne med dansk model i København

Isabel Marant skildrede en særdeles normal virkelighed i brandets SS17-kampagne, som blev skudt i et simpelt køkken, mens Alexander Wangs kampagnebilleder ligner tilfældige billeder fra en festlig aften i privaten. 

Vi ELLEsker, at realismen har indhentet modebranchen og glæder os til at se, hvad vi har i vente fra de mange modehuse, som skaber mode i øjenhøjde.