Her er de 6 bæredygtige brands, du skal kende lige nu
Af Olivia Danneskiold-Samsøe - 10/04/2017
Home / Mode / Trends / Her er de 6 bæredygtige brands, du skal kende lige nu
Bæredygtighed er i den grad på dagsordenen i 2017, hvor det er mere nødvendigt end nogensinde også at tænke grønt i vores modevalg. Vi har fundet seks bæredygtige (og tilmed skandinaviske!) brands, som beviser, at mode med omtanke kan være cool...
Der er sket meget på ti år, hvor vi for alvor begyndte at snakke om den bæredygtige mode, og modehusene føjer i stigende grad bæredygtighed til agendaen. Det betyder, at vi ikke behøver at gå ned på stilen, selv når vi tager det ansvarlige valg. Den ansvarlige modeagenda berører vi derfor også i månedens ELLE, hvor journalist Elsebeth Mouritzen stiller skarpt på tendensen i artiklen “Green Chic”, hvor hun blandt andet har interviewet designeren bag det danske og bæredygtige mærke Fonnesbech og vores danske mode-CSR pioneer, Eva Kruse.
I 2007 blev det første topmøde om en bæredygtig modebranche afholdt, og meget er sket siden. Copenhagen Fashion Summit med Eva Kruse som direktør er fra 2017 en årligt tilbagevendende konference, som blandt andet har til formål at sætte en tyk streg under nødvendigheden af omstilling til en mere bæredygtig tøjproduktion og nytænkning i branchen. Og selvom dette vigtige emne har været på dagsordenen i mange år, er det endnu nødvendigt at opfordre både fabrikanter og forbrugere om at tænke mere grønt i deres modevalg.
Der findes dog flere eksempler på virksomheder, som beviser, at mode med omtanke kan være cool, og vi er vilde med, at mange af disse virksomheder, som giver os modet til at skifte adfærd i vores forbrug, er skandinaviske. Derfor har vi fundet seks bæredygtige brands med en ansvarlig indstilling, som vi synes, du bør kende til.
Se med i galleriet, hvor vi har samlet seks bæredygtige brands, som du bør kende lige nu og læs meget mere om tendesen “Green Chic” på side 68-69 i ELLEs maj magasin, der er på gaden fra 30. marts til 27. april…
Fonnesbech
Med en ansvarsfuld indstilling blev Fonnesbech relanceret i København i 2014. Som en modreaktion på det endeløse forbrug i den vestlige verden, skaber Fonnesbech items til den lille, langtidsholdbare garderobe i god kvalitet - skabt ud fra en bæredygtig forretningsmodel.
H&M Conscious
H&M Conscious beskriver det arbejde, som H&M i mere end 25 år har gjort for en mere bæredygtig modebranche, og visionen er altså at drive virksomheden på både økonomisk, miljømæssig og social vis. Det betyder blandt andet, at der ikke accepteres børnearbejde, test på dyr, salg af ægte pels, skadelige kemikalier og underbetaling til arbejderne på fabrikkerne.
Aiayu
Med et ønske om at bevise, at en 100% ansvarsfuld forretningsmodel er den eneste rigtige måde at drive en forretning på, værner Aiayu om designet og de arbejdere, som har skabt dem. Produkternes oprindelse, bæredygtig produktion og de miljømæssige påvirkninger er lige så vigtige at tage højde for som det æstetiske. Resultatet er lækre items af høj kvalitet.
Filippa K
Filippa K har bygget en virksomhedsstruktur op omkring en bevidsthed og nysgerrighed samt en overbevisning om, at en innovativ bæredygtighed er vejen til vækst. I 2015 lancerede de Filippa K Collect – et bæredygtigt koncept, som tilbyder forbrugerne en mulighed for at aflevere brugte Filippa K varer genbrug. Konceptet er skabt ud fra idéen om en mere bæredygtig garderobe og er en del af en større vision om at omlægge Filippa K til et bæredygtigt brand.
Skall Studio
Skall Studio er skabt af søskendeparret Julie og Marie Skall med et ønske om at skabe klassiske og tidløse items, som indgår i den perfekte garderobe – uafhængig af modens trends. For dem handler bæredygtig mode blandt andet om designs, der (næsten) kan holde for evigt. Alle materialerne, som anvendes, er produceret og farvet internationale standarder for mindst mulig negativ indflydelse på miljøet.
Pieszak
Pieszak er det første danske jeans brand til at modtage den nordiske miljømærkning, Svanemærket, på grund af de både miljømæssige og sociale forhold i forsyningskæden – lige fra bomuldsmarken til slutproduktet. Svanemærket gives kun til brands, som udmærker sig på miljømæssige forhold som brug af kemikalier, fiberproduktion og vandforbrug.
Psst…! I ELLEs maj-magasin får du også et eksklusivt interview med skuespillerinden Winona Ryder og du kan se alle de nominerede til ELLE Style Awards 2017 – og blive klædt på til alle forårts fester med shoppeguides og modeserier!