Man kan sige meget om kjolerne omkring årtusindeskiftet, men uanset om du elskede dem, eller mindes de uendelige asymmetiske chiffon-lag med gru, så er den ultimative 00’er-kjole a la Carrie Bradshaw tilbage i modebilledet.
Du kan næsten se det for dig: Året er 2003, og du skal til fest på skolen med dine bedste veninder. På din ghettoblaster spiller Christina Aguilera, Beyoncé og Kelly Clarkson på repeat, og dit outfit er som taget direkte ud af Mischa Bartons ’O.C.’-garderobe.
Selvom 00’erne burde være et årti, der aldrig skulle gentages modemæssigt, er det alligevel på snart tredje sæson fuldkommen uundgåeligt; med alt hvad det indebærer af utroligt lave taljer, ultrakorte skørter, kig til navlen og hvad der nu ellers hører den dekade til.
For bedst som moden hyldede den enkle, stilrene og minimalistiske stil, der var dominerende i 90’erne, så bragede Y2K-bølgen ind over landskabet som en konfettikanon af sommerfugle-toppe, similisten, farvede solbrilleglas, Ugg-støvler, pandebånd og velour-sæt fra Juicy Couture, og gjorde nok engang Paris Hilton og vintage-Britney Spears til de hotteste stilikoner.
Og når vi taler om 00’erne, så kan vi altså ikke undgå den ultimative festkjole, der dominerede alt fra den røde løber i Hollywood til de lokale skolefester i Hørsholm i årene lige efter årtusindeskiftet.
Vi taler naturligvis om kjolen, der typisk kom i materialer, som i modemagasiner blev beskrevet som ’florlette’; altså chiffon, syntetisk silke, crepe, og fin tyl, og som var skåret asymmetrisk og gerne gav kig-til-krop og var pyntet med oceaner af flæser i samme ’florlette’ materiale som selve kjolen.
Tænk Paris Hilton og Beyoncé på den røde løber eller O.C.’s Marissa Cooper (aka. Mischa Barton) til en fancy fest i Newport Beach.
En anden fan af chiffon-kjoletrenden var Carrie Bradshaw i ‘Sex and the City’, der i afsnittet ’Cock-a-Doodle-Do’ fra seriens tredje sæson er iført en mere bedårende version af 00’er-festkjolen med et akvarellignende tryk.
Og meget passende for det vandfarvede mønster på kjolen, så ender kjolen med at blive gennemblødt da Carrie falder i søen i Central Park.
Ud over Carries version af kjolen, som stadig er et af de looks fra serien, vi holder mest af, så ville vi nok have forsvoret, at vi kunne falde for årtusindeskiftets flæsebesatte chiffon-kjole nok engang.
Men ak, moden – og de kreative hjerner bag – har det jo med at overraske og få os til at ændre holdning. Og således også med 2022-versionen af de asymmetriske kjoler i ’florlette’ materialer, der (som meget andet af det, der er fortolket fra 00’erne) langt hen ad vejen i dag fremstår mere raffinerede end deres originale afsæt.
Tag blot Victoria Beckham (der sikkert også har rocket en ’florlet’ kjole back in the day), der til sit SS23-show viste nye bud på lette slipkjoler i crepe de chine med asymmetriske læg og flæser. Kan vi se inspirationen fra 00’erne? Ja. Men er det mere nedtonet og mere æstetisk nu? Bestemt.
Også hos N21 var et betydeligt antal af kjolerne skåret i silkepapirstynde, gennemsigtige materialer og pyntet med matchende flæser; men i en mere simpel fortolkning end på 00’ernes larmende ’more-is-more-manér.
Tendensen gik desuden igen hos brands som Badgley Mischka, Balmain, Rotate og Carolina Herrera, og der tegner sig et overordnet billede af, at vi skal til at indstille os på florlette flæser til sommerens fester.
Døm selv i galleriet nedenfor.