Trends

Anne Vest: “Det er blevet til ‘hende med prikkerne'”

- 20/01/2017

Anne Vest designer pelse, der ikke bare får den danske modeverden til at stå i kø for at bære dem under de internationale modeuger, men også storsælges i bl.a. Japan, Korea og Hongkong. De elsker den høje håndværksmæssige kvalitet og uhøjtidelige tilgang til det eksklusive materiale. ELLE-skribent Lotte Freddie har mødt designeren bag det cool mærke...

Tekst: Lotte Freddie. Interviewet blev bragt i ELLE januar-nummer. 

Turister springer for livet for cyklister, der spurter ned ad Nyhavns ’pæne’ gade. På Nyhavns – i gamle dage ’uartige’ – solside stråler husene blå, rosa og majsgule – samme nuance som ’Dot’-prikkerne på en marineblå tibetlamsjakke, et af Anne Vests hitdesign og en del af den nye kollektion, just hjemkommet fra Istanbul, hvor de produceres, og nu hænger i pelsdesignerens showroom i Nyhavn. Her sidder hun i september; en høj, køn, blond skandinav, klædt i løse kongeblå bukser og hvid skjorte med lange manchetter af beige ruskind i eget design, der indgår i kollektionen:

”Der skal være noget til at bruge med frakkerne, jakkerne og cardiganerne,” fastslår hun og fortæller om pelsene, at de er et ”hurtigt stunt”, en kort, sjov kollektion til decemberlevering. Til kunder i udlandet, som beder om at få levering senere. Det er bedre for deres cashflow at købe nu og få dem lidt senere end vanligt. Bedre end, på grund af tidens varmere vintergrader, at de hænger dér længere og bliver uinteressante.

Læs også: Sådan styler du: Den farvede pels 

”Vi laver vintertøj, og de store huse taler om det – senere leveringer, til når det er koldt i januar, februar, marts. Der er vendt lidt op og ned på det hele.” For ca. 14 år siden mødte jeg tilfældigt Anne Vest på Avenue Marceau uden for Café Alma. Den unge pige fortalte, at hun designede pelse til sit eget pelsmærke i Paris. Helt usandsynligt lød det – som at sejle kul til Newcastle – men det var præcis, hvad hun gjorde. En begyndelse i byens 10. arrondissement, der fortsætter fra Nyhavn, hvor et verdenskort fyldt med 40 sorte salgsnåle fortæller om en ret enestående succes.

Anne Vest, der stammer fra Aarhus, gik to år på Margretheskolen. Derfra, efter et lille år hos Bruuns Bazaar, flyttede hun i 2001 med sin mand til Paris. Han var purser i SAS, fløj i fem dage og pendlede derpå til boligen ved Place de Voges i Marais.

”Jeg har altid gerne villet lave pels og overtøj,” forklarer designeren. ”Det syntes jeg ikke, der var nogen, der gjorde på samme moderne måde som med tøj. Man ved jo ikke ret meget om noget efter to år på Margretheskolen, men jeg fandt ud af, at ude i 10. arrondissement, der lå alle pels- og buntmagerne. De ville gerne lave mine prøver og ting. Dem solgte jeg, under navnet Anne Qvist Vestesen, rundt om i Danmark og Paris. Jeg kom ind i Fédération Française du Prêt à Porter Féminin, de inviterede mig på messer i starten. Vi var 10 designere, der rejste til Chicago til et show betalt af Federationen. Man var i miljøet. Paris er mode – de satser på design, tøj er en stor industri i Frankrig,” fortæller Anne Vest.

Se også: 5 modetendenser, vi kan se frem til i 2017

”Jeg lavede mønstrene og designet, pelsene blev lavet hos små buntmagere og hos den kendte, store Yves Salomon til rimelige priser. De har udviklingsstudios og er glade for at få unge talenter ind til at være kreative – ligesom Kopenhagen Fur herhjemme. Jeg solgte på messerne og herhjemme til butikker, blev klogere og klogere og fik danske praktikanter. ”

Sammen med sin tidligere Margretheskole-kammerat, Diana Grønninger, var Anne Vest i 2004 med til at starte mærket Annhagen, der blev solgt i 2009: ”Men efter et år ville jeg mere pelsen og noget mere feminint,” fastslår Anne Vest, ”og kæmpede så videre med det under navnet Anne Vest. Efterhånden havde jeg et kæmpe netværk i Paris med gode kontakter, der nu sidder i store stillinger. Det har været en stor hjælp, da vi var nye, og Paris har været rigtig god nu i forhold til udlandet og eksport.”

Interview med designeren Anne Vest

I 2005 flyttede familien hjem til Danmark, hvorfra udvikling og procedure nu foregår på anden vis i en lang proces: Starten er Premier Vision i Paris i september til inspiration. Anne Vest sender sine ønsker til Istanbul, som i oktober laver farveprøver i de kvaliteter, hun beder om – al rulam kommer fra Spanien og Italien.  Hun arbejder med designet, som sendes til Tyrkiet, der producerer efter hendes pasformer og mønstre. De sender en prøve tilbage på hver af pelsene, og Anne Vest bestemmer derpå; i år skal den prikkede være f.eks. beige med rød osv. I december kommer de første, færdige prøver – ”der skal være i orden” – og pelsene fotograferes til en lookbook til den første messe i januar i Paris, hvortil Anne Vests agent har inviteret alle kunderne til showroomet. – Ingen små butikker, kun større organisationer og butikker.

De lægger deres ordrer plus 30 procent af betalingen på bestillingen, inden de bliver produceret. Resten når pelsene når frem. Når alle ordrer er indløbet fra alle messer – efter Paris, New York, København og Paris igen i marts – sendes det samlede antal til Istanbul-fabrikanten, som finder de gode skind og regner ud, hvor mange skind der skal købes, hvilket medfører regelmæssige ture derned for designeren.

Læs også: Moderedaktørens 10 januar-favoritter 

Derpå sys pelsene, der leveres fra juli til august-september. Bl.a. én prikket model, tophittet ’Layla’, som har 300 bestillinger alt bliver det til ca. 1.000 pelse på et år. De sælges især i Asien, Anne Vests største marked, med bl.a. 10 butikker i Japan, 12 i Korea, foruden Hongkong. Alle køber prikkerne; ’Dots’ er et super hit især i New York – langhåret, vendbar sukarno-lam med kulørte kontrastprikker til 16.000 kr., ligesom drønflotte ’Layla’-styles i f.eks. vinrød med hvide prikker eller lysegrå med gule dots.

Mellemøsten med Beirut og Dubai vælger anderledes; færre helt nye farver, mere sort, bordeaux, mørkeblå, lidt mere grown up end de andre. Men også prikkerne, som kan leges med på mange måder designmæssigt – langhåret med langhåret osv.

I Europa findes Anne Vest-design flere steder i Tyskland; i London i den Dubai-ejede Boutique One og, i forskellige sæsoner, hos Harvey Nichols; i Paris i 66 Champs Elysée og måske snart hos Bon Marché, som har været hos agenten nogle gange – foruden i 10 butikker herhjemme plus en webshop. ”Det er blevet til ’hende med prikkerne”, smiler Anne Vest. ”Sidste sommer lavede jeg ’Dots’ i sart beige og hvid, den er meget rolig i forhold til andre ’Dots’, der kan være lidt larmende – som en ’Dot’ af en gul smiley med sort-hvide øjne og lilla læber; den er superfin, i en nylon-bomberjakke, men der skal også være noget kommercielt.”

Dét er en ny cardigan med pels – en lang, løs cardigan af vævet, vaflet, tyk uld med store kontrastlommer af forskellig pels – langhåret eller krøllet rulam – til 5.000 kr. og nem at bære.

Det samme er det frottéagtige, uldne materiale i marineblå udgave med hvide prikker og som raffineret sort uden prikker, men med asymmetrisk block work i hvide og nougat rektangler. Den populære cardigan er under forvandling af udvikling til mange versioner:

”Jeg designer til unge kvinder, hvor hovedmålgruppen er fra 35 til 45,” uddyber Anne Vest. ”Men gruppen er også yngre. Jeg vil gerne ramme dem på 25, den urbane, kreative kvinde, der bor i byerne, som kan lide at larme lidt. Den stilbevidste, den lidt fjollede, lidt friske, den selvbevidste kvinde, der kan lide kvalitet og at bruge penge på en city-ting. En lidt street fresh hipster-københavner. Jeg prøver hele tiden at finde ind til noget, der ikke er tungt. Mit er storbydesign af urbane pelse specielt til storbyerne. Stilen bliver mere og mere street, og det, der er fantastisk, er, at der ingen alder er på hverken strik eller pels. Det er sjovt, når frisk og stilbevidst går op i en højere enhed.”

Jo, der er masser af både nutid og fremtid i Anne Vest, og firmaet må meget gerne vokse, men ikke for enhver pris:
”Min mand og jeg er os selv, vi har ingen investorer. Vi vil gerne være større, men det er ikke muligt uden flere ansatte, vi øger hele tiden salget. Så næste step er et puslespil, for vi har ikke mødt nogen, jeg har syntes, var interessante. Markedsføringsmæssigt kræver det en del, og der mangler vi både kapital og hænder. Man skal satse – men det skal ikke gå op i snak og i at tro, at næste år kan det hele tidobles. Det er synd, at vi ikke havde ressourcerne til at hype ’Layla’, at designet ikke får det ekstra boost. Men vi er kørt i stilling, vi er gearet til det. Jeg tør godt, jeg finder hele tiden på nye ting.”

Dem får vi andre glæde af, bl.a. når Anne Vests nye samarbejde med Kopenhagen Fur går i gang.