Hvis du ikke har stiftet bekendskab med skomærket endnu, kan du godt få fart på, der er nemlig gode bud på fine forårs- og sommersko.
Når et skomærke forhandles i både Dover Street Market og hos Mytheresa, ved man, at de har fat i noget godt. Du er måske faldet over Le Monde Béryls ballerinaer, men der er meget mere til brandet fra 2016 end de flade balletsko. Vi har taget en snak med Katya Shyfrin og Lily Atherton Hanbury, der står bag.

Katya Shyfrin og Lily Atherton Hanbury
Hvad er ideen bag Le Monde Béryl?
Lily: Vi er meget tiltrukket af at tænke på sko på samme måde som et fantastisk møbel eller arkitektur. Processen, baghistorien, designintegriteten – alle disse ting er grunden til, at du binder dig til noget.
Katya: Det handler om et smukt lavet objekt, der bruges i en setting eller i hverdagen og den indstilling, der gør dig i stand til at leve livet. Men objektet skal også få dig til at føle dig smuk og selvsikker, når du har det på.
Hvad var begyndelsen på Le Monde Béryl?
Lily: Jeg følte, at der var et marked for flade sko. Jeg kunne ikke finde noget, der var præcis, hvad jeg ønskede, eller som passede til min stil eller livsstil. Jeg havde i et stykke tid haft den her idé om at lave et par flade sko, men det begyndte virkelig at forme sig under Venedig Biennalen (kulturudstilling, red.) i 2015, hvor jeg opdagede, at formen på den venetianske hjemmesko virkelig fungerede. Den kan tage dig overalt, til alle lejligheder. Jeg blev tiltrukket af baggrunden for, at de blev designet og skabt af rester af filt, fløjl og genbrugte cykeldæk. Der er en funktionalitet ved dem, så de ikke glider på gondolieren, men de ser også stilfulde ud.
Katya: Jeg elskede ideen, der havde inspireret Lily i den måde, den sko forenede og refererede til historie, design og kunst. Det havde sådan en sammenhæng. Det er ikke bare en sko. Det er en bestemt persons tankegang og at servicere en livsstil og tilbyde noget inspirerende og smukt på samme tid.

Hvad er historien om navnet?
Lily: Vi vidste, at vi ville lave vores sko i et væld af juvelfarver, og da Katya og jeg begge har smykke- og gemmologiske baggrunde, talte vi om mineralsorten béryl, som spænder fra smaragd til rød béryl, blå akvamarin, en sennepsgul heliodor og en lyserød morganit som noget, vi blev tiltrukket af. Alle de her sten kommer fra forskellige steder, så vi følte også, det refererede til vores kærlighed til at rejse og opdage noget nyt.

Fortæl os om S/S25-kollektionen?
Lily: S/S25 er en reel udvikling af nyheder, som vi håber at bygge videre på i de kommende sæsoner, designet til at komplementere og nogle gange direkte nikke til vores voksende kollektion af signaturstyles. Vi kunne godt lide ideen om, at den her kollektion ville afsløre og skjule forskellige dele af foden, lege med minimalistiske konturer og essentielle former, mens den viser nye ideer om farver og teksturer.
Katya: I den her sæson har vi introduceret en række nye styles, herunder ’Driver Moccasin’, en hybrid af to klassikere: sejlerskoene og køreskoene. Andre nyheder tæller ’Pool Slide’, ’Micro-Wedge Thong Sandal’ og ’Sofia Kitten Heel’ – vores bud på et par sandaler med tynde stropper.
Hvad er det bedste ved at arbejde med sko?
Lily: Vi elsker, at sko befinder sig i skæringspunktet mellem design og bevægelse. Det giver os mulighed for at udforske dialogen mellem tradition og innovation, funktion og lyst.


Fortæl os om produktionen?
Lily: Vores produktion er forankret i italiensk håndværk, specifikt i værksteder, der har perfektioneret deres teknikker i generationer. Vi arbejder tæt sammen med håndværkere, der forstår, at ægte luksus opstår fra præcision og lidenskab. Vores produktion er bevidst begrænset for at undgå overskud og spild, hvilket sandsynligvis øger efterspørgslen.

Hvordan arbejder I med bæredygtighed?
Lily: Vores filosofi er, at det mest bæredygtige produkt er et, der holder, både fysisk og æstetisk. Vi arbejder med italienske værksteder, der har minimal affaldspraksis, bruger traditionelle teknikker og fokuserer på materialer, der har en miljøbevidst vej fra oprindelsen og som også ældes smukt. Vi eksperimenterer konstant med materialer og processer for at forbedre det, som f.eks. de håndlavede tekstiler, der farves med botaniske farvestoffer. Desuden er der en iboende bæredygtighed i at skabe sko, som kvinder ønsker at beholde og reparere i stedet for at erstatte.
Hvad er jeres bestsellere?
Katya: ‘Luna Slipper’ har været vores mest succesfulde model på tværs af alle farver – det er så let en sko at tage på, og afhængigt af materialet kan den bæres afslappet, såvel som dresset up, hvis du går efter mesh-versionen med glitter eller det lakkede læder.
Lily: Det har været fantastisk at se, hvordan kvinder omfavner både vores gamle styles og nye modeller – vores første sneakers, ’Slim Runner’, blev udsolgt med det samme i vores signatur ’Tiger Bevilacqua Velvet’.

Luna-ballerina i grøn mesh, 3.320 kr.

Luna-ballerinaer i oxblood læder, 3.319 kr.
Hvad er jeres egne favoritter fra kollektionen?
Lily: Jeg elsker vores ’Orlando Moccasin’ med dens tomboy-elegance. Der er noget ved dens enkelthed, der føles både tidløst og helt igennem moderne. Jeg er også virkelig begejstret for vores ’Slim Runner’ – de har en moderne relevans og lethed.

Orlando-moccasin i stor læder, 3.917 kr.
Har I et tip til jeres by?
Lily: Jeg er baseret mellem London og Oxfordshire. I London vil jeg anbefale Yellow Bittern til frokost og Sadie Coles-galleriet. I Oxford er Ashmolean Museum fuld af overraskelser.
Katya: Min familie er lige flyttet til Sydfrankrig, og jeg er meget spændt på at starte vores nye kapitel i livet. Jeg elsker Villa Kerylos i St. Jean Cap Ferrat, som er en uendelig inspiration, og jeg kan varmt anbefale et besøg på Fondation CAB for at se Jean Prouvés hus og La Fondation Maeght, som rummer en utrolig samling af Miró, Giacometti, Calder, Leger og mere i en skulpturlignende bygning af arkitekten Josep Llius Sert. Og så selvfølgelig middag på La Colombe D’or – et perfekt weekendophold i den maleriske landsby St. Paul de Vence.

Hvad er jeres drømme for Le Monde Béryl?
Katya: Jeg elsker, at vores brand har et formål og en funktion, og at vi plejer det, når vi bliver inspireret af smukke ting og ideer. Jeg drømmer om, at det går i arv til min datter, og at hun vil fortsætte med at pleje på samme måde.
Lily: Vores vision er at fortsætte med at udvikle den her dialog mellem kulturarvshåndværk og et nutidigt liv, kulturel intelligens og funktionel elegance. Vi ser Le Monde Béryl udvikle sig ikke kun som et brand, men som en platform for en kulturel samtale – hvad enten det er gennem samarbejder med håndværkere, kunstnere og kulturinstitutioner eller vores fotografiske projekter. Vi har nogle meget spændende projekter i horisonten i år.