HBO-serien 'Succession' er det ultimative eksempel på 'Quiet Luxury'. Bliv klogere på trenden, der ikke er til at undgå lige nu.
HBO’s dramaserie om det ultrarige familiedynasti Roy har netop haft premiere på seriens fjerde og sidste sæson.
Serien er hurtigt er blevet kendt for sine skarpe dialoger mellem familiens problematiske far og de snotforkælede søskende, der forsøger at få magten over familiens mediekonglomerat, og er blevet lovprist af både anmeldere og fans, som en af de bedste serier lige nu.
Selvom de verbale sprogblomster og mundtlige angreb flyver mellem karaktererne gennem de pompøse palærum, gør hele serien værd at følge med i, så er der også en anden god grund til at dykke ned i den. Moden er nemlig noget helt for sig selv.
Umiddelbart kan ‘Succession’ for mange se ud til at handle om alt andet end mode. For det er ikke de mest ekstravagante looks eller glimtende smykker, der fylder mest i billedet. Men det er netop det, der gør moden i serien så interessant.
For vi er efterhånden blevet vant til at se velhavende familier i film og på TV føre sig frem det ene opsigtsvækkende logo efter det andet, der signalerer en pengepung, der råd til at shoppe amok hos kendte modehuse som Gucci, Louis Vuitton, Chanel eller Hérmes.
Men det er en helt anden sag hos familien Roy. For med den form for velhaveri – Roy-familien i ‘Succession’ er ikke bare rige, men en del af verdens ene procent, der er helt uforståeligt rige – har de ikke behov for at vise omverden, hvad de har råd til. De forsøger derimod at skjule det. Med stil selvfølgelig. Det fænomen kendes også som ‘quiet luxury’.
Familiens næstældste storebror Kendall, spillet af Jeremy Strong, demonstrerer ‘quiet luxury’ ved at iklæde sig tøj fra mærker som Brunello Cucinelli, der øjensynligt ikke ville kunne genkendes af mange, men som blandt andet laver t-shirt af høj kvalitet til den nette sum af godt 3000 kroner stykket.
Eller søskendeflokkens eneste kvinde, Siobhan, også kendt som Shiv og spillet af australske Sarah Snook, der med skræddersyede jakkesæt og højhalsede sweatre fra luksusmærker som The Row og Max Mara er inkarnationen af magt og overlegenhed. Og giver alle lyst til at bære skarpe palazzo-bukser.
Familiens holdning til kendte mærkevarer bliver blandt andet perfekt illustreret i første afsnit af fjerde sæson, hvor grandnevøen Greg har en date med til far Logans fødselsdag. Her bærer hun nemlig en stor Burberry-taske, der bliver hånet af Tom, Shivs eksmand, for at være så stor, at den kan rumme sko til metroen og kan bruges på camping. For ultrarige personer i Roy-klassen, behøver selvsagt hverken synlige mærkevarer eller rummelige håndtasker, når de konstant bliver kørt rundt i store biler.
Kombinationen af familiemedlemmernes virkelighedsfjerne holdning til verden omkring (eller i deres øjne, under) dem og den diskrete, men alligevel überluksuriøse garderobe gør moden i ‘Succession’ til et mindst ligeså skelsættende tegn på tidens ånd, som ‘Sex and the City’ var for 00’erne og ‘Emily in Paris’ er på 20’erne.
Hvis du vil vide endnu mere om ‘Quiet Luxury’-trenden, kan du lytte til denne podcast fra Femina Update, hvor ELLEs journalist Christoffer Mygind Juul uddyber trenden.