Endnu et modehus udsættes nu for racismebeskyldning. Denne gang er det Prada, der et havnet i en krise på grund af en række figurer fra kollektionen, 'Pradamalia'.
Det er i sandhed højtid for højtprofilerede modehuse, der udsættes for racismebeskyldninger.
I november 2018 gik det galt for Dolce & Gabbana, der blev beskyldt for at gøre grin med det kinesiske folk i en reklamevideo, og nu er det altså italienske Prada, der er havnet i mudderet.
Men hvad skete der, og hvordan tacklede Prada beskyldningerne?
Advokaten Chinyere Ezie skrev den 14. december 2018 et Faccebook-opslag. Her forklarede hun, at hun netop var hjemvendt til New York City efter en tur til Washington, hvor hun havde besøgt Smithsonian National Museum of African American History and Culture, der havde en udstilling om blackface.
Blackface er en form for teatralsk makeup, der typisk har været brugt, når personer med lys hud har skulle karikere en person med mørk hud. Makeuppen er typisk meget mørk med store røde læber, og det har længe været anset som et stødende billede på mørkhudede mennesker.
Læs også: Så store er konsekvenserne for Dolce & Gabbana efter Kina-krise.
Da advokaten, Chinyere Ezie, var vendt hjem til New York, passerede hun Pradas butik i New York-bydelen Soho, og her opdagede hun, til sin store frustration, at blackface-sminkede dukker prydede vinduet. Det fik den rasende Chinyere Ezie til tasterne:
Ezies opslag er i dag delt over 11.000 gange, og det fik da også Prada til at reagere.
”Pradamalia-produkterne viser fantasivæsner, som ikke har til intention at referere den virkelige verden og da slet ikke blackface. Prada Group har aldrig haft intentionen om at fornærme nogen, og vi afskyr alle former for racisme og racistiske afbildninger. Derfor har vi valgt at tilbagetrække de omdiskuterede figurer fra vores udstilling”, udtaler Prada i en pressemeddelelse.
Pradas kreative direktør, Miuccia Prada, vandt prisen for Fremragende Præstation ved The British Fashion Awards, som løb af stablen den 10. december 2018. Heldigvis tiltrak hun ikke yderligere negativ opmærksomhed til sig i forbindelse med racismebeskyldningerne. For nu har Prada blot undskyldt kampagnen samt tilbagetrukket al materiale samt Prada-produkter, der tilknytter sig til blackface-kommentarerne.
Så ”nemt” slap Dolce & Gabbana ikke ligefrem, da de havnede i en shitstorm i november 2018. Efter den massive kritik af kampagnevideoen, der forestillede en model, der forsøgte at spise med pinde, valgte Stefano Gabbana dog også en noget anden strategi end Prada. Den ene halvdel af Dolce & Gabbana kom nemlig med nogle særdeles upassende udtalelser på det sociale medie, Instagram, hvor han fortsatte med at fornærme det kinesiske folk. Det resulterede i, at flere webshops og fysiske butikker (mod Dolce & Gabbanas vilje) fjernede deres produkter.