Mode

Postkort fra Dolce & Gabbana i Venedig

- 31/08/2021

Dolce og Gabbanas stjernespækkede Alta Moda coutureshow i Venedigs solnedgang, har i den grad gjort indpas i vores feed på Instagram. Blandt publikum var et hav af kendisser, blandt andre Jennifer Lopez, Doja Cat, Kris Jenner og Kourtney Kardashian. Alt imens Jennifer Hudson sang og catwalken blev fyldt op af ekstravagante looks.

Venedig har både set og oplevet meget, og det er bestemt ikke nyt, at ikoniske modehuse og kendisser finder dertil. Men aldrig før har Piazza San Marco været venue for et modeshow – og det var ikke hvilket som helst show.

Læs også: Celines tidligere kreative direktør, Phoebe Philo, er tilbage med eget brand

Domenico Dolce og Stefano Gabbana præsenterede deres seneste Alta Moda-kollektion i et ekstraordinært coutureshow i den gyldne time, ved en af Venedigs største symboler, Markuskirken, og med modeller og gæster ankomne i ikoniske gondoler. En ægte hyldest til værtsbyens modesucces, kunsthåndværk og kreative kultur.

En 20 minutters forestilling med karneval og koncert i én stor historiefortælling. Jennifer Hudson optrådte med ‘Nessum Dorma’ fra den italienske opera ‘Turandot’. Et magisk øjeblik, hvor toner blev forenet med iøjefaldende looks af voluminøse kjoler, miniskirts, pailletter, broderier, fjer og andre ekstravagante materialer.

En glamourøs fortælling, men alting er ikke altid så glamourøst, som det umiddelbart synes. For selvom Kris Jenner og J.lo måske har glemt det, er kritikken af Dolce og Gabbana ikke lagt helt i glemmebogen.

Læs også: Tidligere Hermès-designer skaber igen enestående Uniqlo-kollektion

Tilbage i starten af 10’erne prøvede Dolce og Gabbana, ligesom så mange andre, at indtage det kinesiske marked, og forsøgte sig gennem en længere periode med en #DGLovesChina-kampagne særligt henvendt til Kina, samt større brug af kinesiske modeller på både catwalken og i kampagnerne.

I 2018 udgav Dolce og Gabbana en række videoer som en del af kampagnen, der skulle fungere som en slags teaser til deres show. En af videoerne indeholdt blandt andet en optagelse af en kinesisk model, der forsøgte at spise italiensk mad med spisepinde.

Kampagnen blev i sin helhed opfattet som racistisk og arrogant, og det blussede hurtigt op på de sociale medier og endte med, at Dolce og Gabbana måtte slette videoen og senere hen undskylde.

Selvom modehuset siden da har forsøgt at se fremad, lever de mange vrede kommentarer mod Dolce og Gabbana stadigvæk under diverse hashtags og kommentarer til opslag på de sociale medier.

En ting er dog sikkert, couture har ingen alder og er bestemt ikke kedeligt. For selvom modebranchen ofte står på mål for samfundsemner og debatter, følger vi alligevel spændt med, når de nye kollektioner fremvises på catwalken.

Lige så nysgerrige vi bliver på at se de mange kommentarer på sociale medier, lige så fascinerede bliver vi af at se de smukke, uopnåelige kreationer i en venue udover det sædvanlige. Og en scene som Jennifer Hudson, der optræder i en spektakulær guldkjole en sommeraften i Venedig – ja, så bliver det næsten ikke bedre.

Dolce og Gabbana gav et brag af et show, og vi er bestemt skyldige i at få lyst til at booke en romantisk weekend-getaway til Venedig.

Herunder kan du se flere af de overdådige looks på showets besøgende.

Læs også: Det er slut med Victoria’s Secrets ikoniske engle