Lady Gaga har netop vist verden, hvad vi har i vente, når Celine præsenterer deres næste kollektion ledt af Hedi Slimane, da hun i sidste uge besøgte Louvre i Paris. Et passende sted at vise det smukke kunstværk i form af en sort top-handle taske...
Under Venice Film Festival blev Lady Gaga kvinden, som pressen – og i særdeleshed – modebranchen – pludselig holdte et ekstra vågent øje med.
Den 32-årige sangerinde blev nemlig den første til at vise et Celine-design fra modehusets nye kreative direktør, Hedi Slimane.
At det lige præcis blev ’Mother Monster’, der fik lov til at være den første til at bære tasken fra den næstkommende kollektion giver dog god mening, eftersom at sangerinden er gode venner med den nye chefdesigner Hedi Slimane.
Og når det er sagt, så er det antageligvis heller ikke helt tilfældigt, at det er Gaga, der skulle være kvinden til at vise os Hedi Slimes første style for Celine.
Men betyder det, at hun er essensen af den næste era af Celine? Bevæger huset sig væk fra at være minimalistisk, nedtonet, androgynt og elegant, til at være provokerende, rå og sexet?
Hedi Slimane, der inden posten som kreativ direktør hos Celine, var det hos Saint Laurent og Dior, er kendt for sine ultra tynde silhuetter og sorte nuancer, og var i øvrigt manden, der slettede Yves fra Yves Saint Laurent tilbage i 2011.
Som Fashion Director på ELLE, må jeg sige, at jeg personligt ikke var helt solgt, da jeg så den første Saint Laurent kollektion bestående af plaid skjorter og skinny-jeans, men det viste sig at være en kæmpe kommerciel succes. Hedi Slimane sørgede nemlig for, at Saint Laurent tredobblede deres overskud mellem 2011 og 2014.
Så hvad kan vi forvente af Celine under Hedi Slimanes kreative ledelse? Vil han fortsætte det nedtonede feminine look, som Phoebe Philo har skabt, eller vil han gå sin helt egen vej? Der er ingen tvivl om, at bliver det sidste, hvis I spørger mig.
Med Lady Gaga har han allerede fået den første Celeb-ambassadør for Celine – en ny form for promovering af Celine – rykket designstudiet til LA og bekræftet, at der kommer en duft-, couture-, samt herrelinie. Og i går kunne vi så også se på Celines Instagram, at logoet er blevet ændret, og han har slettet den ikoniske accent over e’et og i stedet ændret til ‘CELINE’.
Der er i hvert fald ingen tvivl om, at forventningerne til det nye Celine er mindst lige så høj, som Hedis ambitionerne, og jeg vil glæde mig til at se, hvad der skal ske den 28. september, når modehusets SS19-show vises i Paris. Intet er afsløret og alt er gætteri.
Dog er én ting sikkert: Ligesom Pheobe Philo havde sin Celine-kvinde, så vil Hedi Slimane skabe sin helt egen.