Den franske designer, Phoebe Philo, der forlod Céline (dengang der stadig var apostrof) i 2017, vender snart tilbage med brand i eget navn, og mon ikke der er en designer eller to, der i modsætning til hele Instagram ikke er begejstrede. Vi spår hvem, der rammes af Phoebes comeback.
Phoebe Philo er tilbage! Den 48-årige britiske designer, der nærmest opnåede kultstatus, da hun sad ved det kreative ror hos (old) Céline vender endelig tilbage til modebranchen efter en fire år lang pause. Det skriver blandt andre The Business of Fashion den 12. juli 2021.
Denne gang bliver det ikke som kreativ direktør hos et stort modehus, men derimod som ejer af sit eget tøj- og accessory-brand – økonomisk bakket op af det franske multinationale konglomerat af luksusvarer, LVMH, der også står bag Celine (i dag uden apostrof).
Mens hele Instagram, der jo er et mekka for modeelskere, holder like-knappen og hjerterne i bund over den gode nyhed, kan det umuligt være alle, der er lige begejstrede over Phoebes comeback. Hvor hvem kommer det til at gå udover?
Læs også: Célines eks-kreative direktør, Phoebe Philo, er tilbage med eget modebrand
Idet der er tale om den enormt ankerkendte og roste Phoebe Philo herself, vil vi i princippet sige alle. Men der er selvfølgelige nogle brands og kreative direktører, der nok ryster en lille smule mere i designerbukserne end andre lige nu.
1. The Row
Der er for eksempel ingen tvivl om, at old Céline-kvinden blandt andet vendte snuden (og Dankortet) mod Mary-Kate og Ashley Olsens The Row, da Philo forlod det franske modehus i 2017. De enkle snit, klassiske designs med overraskende og moderne tvists og eminente håndværk er nemlig bare nogle af fællesnævnerne hos det gamle Céline og The Row.

Men siden Philo forlod Celine i 2017 er der også kommet en ny spiller på banen.
2. Bottega Veneta
Daniel Lee overtog i 2019 det kreative ror hos Bottega Veneta, og det er næppe gået din næsetip (eller dit Instafeed … eller din bankkonto) forbi, at det mildt sagt har været og er en succes.
Ved første øjekast minder Philo og Lees design måske ikke umiddelbart om hinanden, men så alligevel … Grafiske snit, uforudsete cutouts, leg med dimensioner og rene linjer. Jo jo, Lee skal tænke hurtigt nu, hvis han vil beholde titlen som talk of town-designeren.

Læs også: Glem Old Céline, New Bottega er influencernes nyeste favorit
3. Jil Sander
Et tredje brand, der helt sikkert har holdt krisemøde ovenpå nyheden om Phoebe Philos vej tilbage, må være det tysk funderede Jil Sander.
De maskuline vibes med et feminint tvist – og især brandets lædervarer, som for eksempel tasker, er eksempler på overlap, der må ende i benhård krig, når Philos nyeste designs er klar.

Præcis hvornår, vi kan glæde os til at trykke ‘add to basket’ på Phoebe Philos første kollektion i eget navn, vides endnu ikke, men vi sidder selvfølgelig på kanten af stolen indtil da og følger udviklingen.
Mens du venter, kan du jo scrolle igennem galleriet herunder, der viser forskellen på Philos (old) Celine og Hedi Slimanes nye. Slimanes debutkollektion for Celine skred ned af den parisiske catwalk under S/S 2019-modeugen, og her blev det for alvor manifesteret, at den dengang 50-årige franskmand havde en lidt anden vision for det over 70 år gamle modehus, end sin forgænger Phoebe Philo.
Hvor Philos design var skødesløst, minimalistisk og sofistikeret, var Slimanes stramt, skinnende og festklart. Taskerne fik et gedigent ansigtsløft, solbrillerne blev skarpe og kjolerne fyldt med glitter. Mens Phoebe aldrig klædte kvinder udfordrende, gik Slimane i den modsatte grøft. Kjolerne blev korte, kavalergangen dyb og i det hele taget er der ingen tvivl om, at Celine-kvinden ifølge Philo og Celine-kvinden ifølge Slimane går til ret forskellige fester.

Hvor Philos design talte til den minimalistiske kvinde, som pyntede sig med få, men stilsikre smykker, taler Slimanes armbånd ind i en grovere styling. Slimane mixer et groft stykke læder med glud emblemer, hvilket resulterer i et ungt look, mens Phoebe aldrig kobinerede kontraster i sine smykker.

Philos blazer til højre er lyserød, men på ingen måder pussenusset. Philo designede tøj til den moderne kvinde, der turde klæde sig sexet uden, at det blev udfordrende. Slimanes take på Celine-blazeren, til højre, er sort og rå, og selv om den ikke er stram, bliver udtrykket langt mere sexet grundet den udfordrende styling. Denne tendes gør sig generelt gældende, når man ser på Old vs. New Celine.

Philos underspillede, upyntede pung står endnu engang i skarp kontrast til Slimanes take på en brun pung. Guldkæden, der sidder på New Celines lynlås, taler sit tydelige sprog for den mere glimtende styling, som Slimane kaster over produkterne.

Her bliver Old vs. New Celine virkelig sat for skue. Mens Phoebes bud på en rød aftenkjole er supermoderne, er Slimanes bud mindre nytænkende. Old Celine var aldrig bart, og selvom kjolen til højre smyger sig flot på kvindekroppen, bliver dens udtryk, qua halternecken, ikke udfordrende i samme sexede stil som Slimanes bud på en festkjole.
Psst! Se skuespillerinden Dakota Johnson sporte Slimanes røde pallietsag lige HER.

En ting, Phoebe virkelig forstod at sælge, var solbriller. Det er svært at gå ned af en hvilken som helst gade i København, uden at støde på en kvinde med et par oversized Celine shades. Her var kanterne til gengæld skarpe, og looket langt mindre blødt, end i Philos yderligere design. Den mere pynteglade Slimanes bud er tilsat nitter (hvilket vi aldrig så på Philos solbriller) hele vejen rundt, men udover udsmykningen er det måske i solbrilledesignet Old vs. New Celine kommer tættest på hinanden.

Philos classic bag til højre blev for alvor en klassiker, under hendes tid hos Celine. Nøgleordet er rene linjer og et urørt design, som Celine-kvinden kunne parre med alt. Slimanes nyfortolkningen af den klassiske Celine-taske bliver mindre underspillet, idet kæden fremstår i grov og tung, mens et stort C for Celine pryder spændet.

Philos sorte hverdagstaske er blød og rund i sit udtryk, på trods af de relativt skarpe kanter. Læder-snorene langs siden bløder, sammen med det matte læder, looket op. Slimanes take på en sort hverdagstaske er mere kantet og skinnende i sit look. Celine-kvinden á la Slimane tilsætter højst sandsynligt denne til sin stramme, sorte pencil-skirt (sådan en har Celine-kvinden á la Philo slet ikke).

Mens Pheobe Philos armbånd, til venstre, er rundt og blødt, er Slimanes bud, til højre, skarpt og kantet. Begge af disse styles er i og for sig minimalistiske og sofistikerede, men hvis du forestiller dig Philos knude-armbånd tilsat Slimanes lårkorte aftenkjoler, kan du måske se clashet?

Ved første øjekast er der måske ikke så stor forskel på Philo og Slimanes take på en læderjakke. Og så alligevel. Ser du nærmere, er der nemlig stor differens mellem de to. Philos læderjakke pyntes, med sine blå og hvide broderier og perledetaljer, på en ærbar måde. Jakken, der som altid er lettere oversized, er dog en af Philos mere yngre bud på Celine-beklædning. Slimanes læderjakke derimod, er endnu engang henvendt den unge og mystiske parisienne. Her tænkes kropsnært og pyntes med nitter for et grovere look.

Philos Trio-bag til venstre opnåede ikonisk status under hendes tid hos Celine. Den smørbløde lædertaske, praktisk opdelt i flere rum, dominerede street stylen for nogle år tilbage. Designet var som altid minimalistisk og dydigt. Hos Slimanes bud på en lille sort Celine-taske, er linjerne knapt så rene. Dydigheden er smidt væk til fordel for legesyg pyntning, og nyfortolkningen af den lille sorte taske er klart på vej til fest.

Philos bogstavshalskæde blev revet ned fra hylderne, og den minimalistiske Celine-kvinde pyntede sig hurtigt med et stort bogstav i træ-lignende facon. Slimane fortolker på sin forgænger, og med den firkantede baggrund bliver nyfortolkningen for første gang mere klassisk i sit udtryk end dens forgænger.