Den israelske designer, Alber Elbaz, der netop havde gjort sit comeback på den internationale modescene med sit nye brand AZ Factory, er død (af Corona) blot 59 år gammel. Vi mindes den afdøde designer, ved at se nærmere på hans nyeste brand, der hylder moden og kvindekroppen.
Alber Elbaz er død i en alder af 59 år.
Det er svært at forestille sig modeverden uden Alber Elbaz, der er bedst kendt som manden, der reddede det dengang støvede og umoderne Lanvin, og som manden, der gjorde verdensstjerner som Meryl Streep, Natalie Portman og Julianne Moore klar til den røde løber i Lanvins draperede silker. Og så er han en af de få i branchen, der gav hjertevarme kram frem for overfladiske kindkys.
Alber Elbaz var i sandhed en ener, som længe før det blev hipt designede tøj med stor respekt for kvindekroppen.
Alber Elbaz har brugt de forgangne fem år op til sin død på at tænke sig godt og grundigt om. Resultatet er et spritnyt brand, AZ Factory, der både vil gå direkte i hjertekulen på hardcore Lanvin-tilbedere og måske også høste en helt ny fanbase. Alber Elbaz nåede lige akkurat at præsentere sit nye brand, der er mere humoristisk og moderne end nogensinde før, og præcis, som han ville have det.
En krammer til kroppen. Sådan beskrev Alber Elbaz selv sine design i det nyligt anlagte brand, AZ Factory. Det er Elbaz’ comeback på den internationale modescene, som han har stået udenfor siden 2015, hvor han blev bedt om at tage afgang med det franske modehus Lanvin. En beslutning, mange stillede sig uforstående over, fordi han på sine 14 år i front for modehuset sørgede for, at Lanvin var synonym med sofistikeret elegance og humor. Og præcis som man i 2010’erne ikke kunne sige Celine uden at sige Phoebe Philo eller Saint Laurent uden Hedi Slimane, kunne man heller ikke forestille sig Lanvin uden Alber Elbaz.
Læs også: H&Ms designsamarbejder sender os øjeblikkeligt sydpå
AZ Factory har fokus på den ægte kvindekrop
Selvom AZ Factory har et mere legende udtryk end Lanvin, så er Alber Elbaz’ fornemmelse for materialer og pasform genkendelig, hvor tøj til den ægte kvindekrop er i fokus.
Da han lancerede sit første drop med en digital fremvisning (AZ Factory kommer ikke i kollektioner) under Paris’ modeuge i september 2020, var det især MyBody-kjolerne, der var i centrum.
En serie kropsnære design med dybe udskæringer og puffede ærmer, i block- eller multifarver. De skal nemlig sidde til og følge kroppens former, hvad end man er en XS eller 4XL, som størrelserne rangerer fra.
Modellerne i kampagnen tæller bl.a. danske Josefine Jensen, supermodellerne Georgina Grenville og Suzi De Givenchy, den franske blogger Roulitah og kunstneren Chloe Sheppard.
Læs også: 8 kropspositive influencere viser forskellen på instagram og virkelighed
Hvorfor lynes mænds tøj foran og kvinders bagpå?
Alber Elbaz brugte syv måneder på at udvikle materialet til MyBody-kjolerne; en særlig ribbet strik kaldet Anatoknit, der på ergonomisk vis støtter kroppen samt sikrer maksimal bevægelse og komfort.
Og han havde tilsyneladende tænkt meget over, hvordan han kan gøre det nemmere for kvinder at klæde sig på. Et af de spørgsmål, han stillede sig selv, var nemlig, hvorfor mænds tøj altid lynes foran og kvinders bagpå?
Et godt spørgsmål, for det er bestemt ikke en ubetydelig detalje og heller ikke helt umuligt at drage paralleller til et patriarkalsk opbygget samfund, hvor mænd historisk set har indrettet verden sådan, at kvinder har haft brug for dem – også til at komme i og ud af tøjet.
En problematik, det feministiske ikon Jane Fonda delte i sit allerførste post på Instagram for knap fire år siden. Det første billede viser hende på vej til galla på L.A. Museum of Modern Art i fuld uniform på den røde løber.
Dagen efter lagde hun endnu et billede af sig selv ud, i præcis samme outfit, med teksten:
“Here’s me the next morning. I couldn’t get my dress unzipped so I slept in it… never wanted a husband in my life until now.”
Tøjet kan købes med det samme
Med AZ Factory giver Alber Elbaz kvinder lynlåsen tilbage – den er inden for rækkevidde, enten foran på MyBody-kjolerne eller i siden, som et slags statement på designet.
AZ Factory stiller sig også uden for det etablerede modesystem, hvor tøjet oftest præsenteres på en catwalk for et meget smalt publikum, hvorefter der går yderligere seks måneder, før den almindelige offentlighed kan komme i nærheden af det.
Elbaz’ forretningsmodel hedder direct-to-consumer, det vil sige, at så snart AZ Factory har præsenteret et stykke tøj, kan det købes af forbrugeren – enten online på brandets egen hjemmeside eller hos de få udvalgte forhandlere, Net-a-porter og Farfetch.
Men hvordan får man kvinder til at købe tøj i prisklassen fra 2.000 til 12.000 kroner uprøvet? Ved at gøre sig über-umage med præsentationen og i AZ Factorys tilfælde ved at vise videoer med tre modeller i forskellige størrelser, så forbrugeren bag skærmen får præsenteret en levende version af tøjet og ikke bare flade fotos på en hvid baggrund.
Derudover er AZ Factory-brandet utrolig aktiv på sin Instagram-profil, ikke blot med polerede modelbilleder, men med små klip fra holdets daglige arbejde, lige fra marketingmøder til kollegiale drillerier, hvor den afdøde Alber Elbaz ofte selv tog ordet.
Læs også: Festlige sommerkjoler til dit lockdown comeback
Alber Elbaz mødte sine kunder i øjenhøjde
Alber Elbaz pakkede således alle fordomme, der måtte eksistere om modedesigneren som sky og tilbagetrukket, væk og mødte sine kunder præcis, hvor de var – i den virkelige verden (eller så virkelig, som Instagram nu kan være).
A til Z er ikke bare hele alfabetet (i hvert fald det amerikanske), det er også det første og sidste bogstav i Alber Elbaz’ navn – og sigende for hans comeback: Det kommer hele vejen rundt omkring, hvordan man laver tøj, der klæder kvinder uanset alder, størrelse og etnicitet.
Det nyeste drop fra AZ Factory er netop landet i marts under navnet ‘switchwear’, og det vækker måske en lille længsel i hardcore Lanvin-fans.
Her tog Alber Elbaz igen enorme mængder silke i brug til at skabe voluminøse silhuetter. Ideen med switchwear er, at man skal kunne transformere sit look med relativt få pieces og nærmest gå fra fitnesscenter til couture modeuge.
Der er derfor masser af leggins og enkle, langærmede trøjer og puf!
Læs også: 10 bud på cool og baggy jeans
Sådan transformerer du dit look ifølge Alber Elbaz
Tilføj en oversize T-shirt eller en gulvlang nederdel med en massiv sløjfe, begge i tung duchesse-lignende silke (som i virkeligheden er genanvendt polyester), og outfittet får en øjeblikkelig opgradering. Dertil kommer Elbaz’ hybrid af et skodesign – pointy sneaks – som hvis en spidssnudet pump og en sneaker fik et barn.
Skoene spejler sig i høj grad i det ensemble, de er sat sammen med: I mere casual selskab har de et sporty look, og parret med en af de mange MyBody-cocktailkjoler agerer de spidse snuder pludselig mere elegant.
Med i dette drop findes også en række silkepyjamasser: Nogle med et tegneserielignede print, der forestiller Elbaz selv, andre med popart-inspirerede motiver og en enkelt ensfarvet.
Det var især Olatz Schnabel, der tilbage i midt 00’erne tog nattøj til helt nye højder med sine eksklusive pyjamasser og gjorde det comme il faut at have sovehabitten på uden for hjemmet – et kølvand, som mange efterfølgende er fulgt i og nu også Alber Elbaz.
Det er således, som om at Elbaz hele tiden vendte tilbage til det originale spørgsmål: Hvordan kan det være så bekvemt som muligt for kvinder at klæde sig på uden at gå på kompromis med flatterende silhuetter og elegance?
Og til dét svarede den varmhjertede designer:
“Det skal være sjovt, nemt, behageligt og fremfor alt fremhæve den enkeltes krop, som den er.”
Det havde været fantastisk at følge Alber Elbaz’s nye færd, og han vil i den grad blive savnet af mange i modebranchen.
Læs også: Derfor skal du kende til forårets og sommerens ballettrend
Find det første og andet drop af AZ Factory online HER
I galleriet herunder kan du se Lanvin-øjeblikke på den røde løber, hvor Alber Elbaz helt sikkert har haft en finger med i spillet.