Modeugen

Backstage til københavns modeuge i et nyt post-corona format

- 25/08/2020

Nogle ville sige ‘lidt, men godt’. Andre ville sige en modeuge, der (måske) bliver agendasættende for mere, end det vi kommer til at have på i sommeren 2021 og har skåret mønsteret for fremtidens modeuger i hybridformat, hvor (få) fysiske shows suppleres af præsentationer, events og digitale visninger. Vi tager dig med bag modemaskerne...

Den nyligt afholdte modeuge i København fik et væstenligt andet format denne sæson, end hvad der ellers er kutyme for det halvårlige modetilløbsstykke. Natuligvis grundet COVID-19 og de restriktioner alle – både individer, organisationer og brancher er underlagt.

Ikke desto mindre løb modeugen af stablen, omend opbuddet af internationale gæster og starletter var behørigt minimeret og showkalderen var skruet væsteligt anderleders sammen end nogensinde før. Med kun syv fysiske shows var resten af modeugekalenderens tre dage fyldt ud med præsentationer, events og digitale kollektionsfemvisninger, der – måske – er afgørende for, hvordan modeugerne i fremtiden, ikke blot her til lands, men internationalt – vil tage sig ud. Modeuger, hvor der er skåret ind til benet; både i form af hvem og hvor mange der fysisk deltager, men hvor kollektionerne også udviser en større bevidsthed for kvalitet over kvantitet. 

Således, behørigt sprittet af, iført (fashionable) ansigtsmasker og med kontinuerlig god afstand over hele linjen – og vigtigst af alt helt uden kindkys og kram tager vi dig her gennem et par af højdepunkterne fra modeugen med backstagebilleder fra udvalgte danske brands.