Cara Delevingne ankom som Karl Lagerfeld anno 2023.
Årets Met Gala, der løb af stablen natten mellem mandag og tirsdag denne uge, var – præcis som forventet – en kavalkade af kameliablomster, hvide skjorter, sorte kjoler, eminent blondearbejde og et håndværk, som kun kendetegner én designer: Karl Lagerfeld.
Udstillingen, ’Karl Lagerfeld: A Line of Beauty’ på The Metropolitan Museum of Art i New York, hvis åbning hvert år markeres med den ekstravagante modegalla, hylder i år Karl Lagerfeld og hans 65-årige virke som designer for toneangivende modehuse, herunder Chanel, Chloé, Fendi, Patou, Balmain og sit mærke i eget navn.
Og det er særligt hans tid hos Chanel, som han stod i spidsen for siden 1983 og frem til sin død i 2019, der skiller sig ud; både i historien, hvor han formåede at gøre huset Chanel ultra-moderne og relevant, men stadig bibeholde og frembringe en dyb respekt for Chanels arv og Mademoiselles ikoniske kreationer, så som spadseredragten i bouclé, kameliablomsten og kærligheden for den monokrome sort/hvide kontrast.
Derfor var det også særligt Chanel-referencer, der gik igen, da de celebre gæster i overensstemmelse med dresscoden, der lød ’In honor of Karl’, ankom på den røde løber iført alt fra egne Chanel-looks fra gemmerne og arkiv-pieces fra Lagerfelds legendariske couture-shows gennem årene.
Blandt andet ankom Nicole Kidman i de ikoniske og fjerlette sart-lyserøde couture-kjole med meterlangt slæb, som hun havde på, da hun i 2004 medvirkede i TV reklamen for Chanels (og verdens) mest berømte parfume, Chanel No. 5.
Giselle Bündchen havde tyet til samme tilgang som Kidman og genfundet sin couture-kjole fra en Chanel-reklame i 2016, som fik lov at skinne endnu engang til mære for Karl.
Også Penelope Cruz og Dua Lipa havde været en tur i arkiverne og fundet nogle af Karl Lagerfelds ikoniske finale-looks fra hans couture-shows, der altid var brudelooks. Dua Lipa havde blandt andet fundet en kjole, der oprindeligt blev båret af Claudia Schiffer i 1992, mens Cruz’ kjole var fra 1989 couture-kollektionen.
Men det er ikke det eneste: Nogle fortolkede den ikoniske designers personlige signaturlook; jakkesæt, hvid skjorte, tilbageskrabet grå-hvidt hår og solbriller, nogle udviste deres respekt til hans eftermæle ved at fortolke hans famøse kat, Choupette, i deres outfits, mens andre valgte at tage de signatur-elementer, han særligt arbejde med hos Chanel, altså bouclé, de sort/hvide farver og kamelia-blomster, og lade det udgøre inspirationen for aftenens outfits.
Nedenfor har vi samlet de 15 mest uundgåelige Chanel-referencer fra den røde løber; fra Nicole Kidman i couture til Adut Aktech som en moderne Chanel-brud i Valentino.
1. Kristen Steward i Lagerfelds signatur-look
Stewart havde fortolket aftenens dresscode ved at lade sig inspirere af Lagerfelds signatur-look; jakkesæt, hvid skjorte og sort slips. Og hun nailer det.
Adut Akech som Chanel-brud
I 2018 blev Akech blot den anden sorte kvinde i historien, der blev udpeget af Lagerfeld til at være lukke sæsonens couture-show som den ikoniske Chanel-brud. Før hende var det kun Alek Wek, der havde haft æren. Akech hyldede dermed manden, der cementerede hendes modelkarriere med en Chanel-inspireret kjole af Valentino.
Doja Cat som Choupette
Hvis Karl Lagerfeld var verdens mest berømte designer, ja så var hans kat, Choupette, verdens mest berømte kat. Derfor valgte nogle – og naturligvis Doja Cat – at hylde Karl gennem hans kat til årets Met Gala; komplet med ansigtsproteser, for at få det helt rigtige feline udtryk. Kjolen var skabt af Oscar de la Renta.
Elle fanning som Chanel-brud med ‘the little black jacket’
Selvom kjolen er skabt af Andreas Kronthaler for Vivienne Westwood, så er Chanel-referencerne i Elle Fannings look ikke til at undgå. Ikke nok med at looket er en fortolkning af Lagerfelds ikoniske brud (komplet med buket), så bærer Fanning også ‘the little black jacket’, som er synonym med huset Chanel. I 2012, da Fanning var blot 13 år, skabte Lagerfeld en hel fotoudstilling kun med kendte kvinder iført den lille sorte jakke fortolket til at passe til deres personlighed. Elle Fanning var blandt de udvalgte muser, der poserede.
Cara Delevingne som Karl Lagerfeld anno 2023
Med gråt hår og en oversized version af Karl Lagerfelds hvide signaturskjorte havde Cara Delevingne personificeret designeren anno 2023.
Serena Williams i sort-hvid og perler
Intet siger Chanel som kombinationen af sort og hvid – og tilst perler, og der er fuld plade på referencerammen.
Amber Valletta i Karls vision
Selvom der ikke står Chanel i nakken på Amber Vallettas guddommelige ‘naked dress’, så skinner Chanel-referencerne igennem i det elegante og ultraminutiøse detaljearbejde. Kjolen er skabt af designerstaben hos Karl Lagerfeld, der arbejde side om side med designeren i 50 år.
Rihannas kamelia-kreation
Hvis der er en ting, Karl Lagerfeld for alvor gjorde synonym med huset Chanel, så var det kamelia-blomsten. Den lille detalje, der oprindeligt blev introduceret af Coco Chanel, som forelskede sig i blomsten efter at have set Sarah Bernhardt optræde i Alexander Dumas’ ‘Lady of the Camellias’. Hun introducerede den som silkebrocher etc. i 1920’erne og blomsten, der er uden duft, blev hendes favorit, da den ikke sloges mod hendes parfume, Chanel No. 5. Karl Lagerfeld genintroducerede kameliaen i 1980’erne efter at have fundet den i arkiverne, og i dag er den et symbol på Chanel. Dermed var referencen i Rihannas kamelia-kjole ikke til at undgå.
Lily Collins’ ‘Karl’-deklaration
Selvom kjolen er skabt af Vera Wang, så er det ren Chanel – og Karl Lagerfeld – der skinner ud af den sort/hvide sag med ‘Karl’ skrevet i sølv over det sorte slæb.
Sora Chois boucle kamelia suit
Bouclé! Kamelia-blomster! Jakkesæt! Sort/hvid! Sora Chois outfit har fuld plade på Chanel-referencerne.
Gisele Bündchens vintage-drøm
Gisele Bündchen havde været en tur i egne gemmer og fundet Chanel couture-kjolen, hun bar i 2016, da hun indspillede en Chanel-reklame i Paris.
Nicole Kidman i Chanel No. 5
Hvis der er én reklame for Chanel No. 5, man husker, så er det nok den med Nicole Kidman, hvor hun løber elegant rundt i Paris’ gade iført en fjerlet, fjerbesat sart rosa couture-kjole, skabt af Lagerfeld selv. Og det var naturligvis den kjole, Kidman ankom i på den berømte trappe til The Met.
Penelope Cruz som brud a la 1989
Penelope Cruz, der var aftenens medvært til festen, havde frit valg på alle (Chanel-)-hylder, da hun skulle finde sit look til aftenen. Til liveinterviewet på den røde løber sagde hun, at det tog flere måneder for hende at vælge netop denne kjole, der er et finale-look, altså ‘Chanel Bride’-look, fra 1989.
Dua Lipa som Claudia Schiffer
Den model, der har haft den ærefulde titel som Chanel-brud flest gange, er Claudia Schiffer, der løb med æren hele syn sæsoner i træk. En af de couture-kjoler hun bar som brud var denne fra 1992, som fik lov at blive støvet af igen og komme med til fest til ære for Karl, denne gang på Dua Lipa.
Jared Leto som Choupette
Nogle gjorde det mere elegant end andre, men Jared Letos Choupette-reference var ikke til at tage fejl af.