Mode

Levi’s og Kenzo i nyt samarbejde, der allerede er et af efterårets mest populære

- 04/10/2023

Det er det allerførste samarbejde, der er blevet skabt under chefdesigner Nigo hos Kenzo.

Kulturarven fra det parisiske-japanske modehus Kenzo og det amerikanske denimbrand Levi’s bliver forenet i et nyt samarbejde, der netop er landet og allerede ser ud til at blive populært.

Samarbejdet er måske ikke ligefrem ventet, da Levi’s tilbage i 2018 lagde sag an mod Kenzo Jeans, der er modehusets undermærke. Det gjorde de, fordi Kenzos jeans gjorde brug af et rødt logo, der til forveksling lignede Levi’s ikoniske røde logo ifølge denimgiganten selv.  

Sagen kom dog aldrig videre i retten, og nu må stridsøksen være begravet for at de to brand i stedet kunne slå pjalterne sammen. Og det lader da også til at være et match, der er værd at bide mærke i.

Foto: PR

Samarbejdet er nemlig inspireret af japansk skrædderkunst og klassisk amerikansk arbejdstøj og består både tøj og accessories, der har det tilfælles, at det primært er fremstillet i japansk denim fra Kaihara. 

Derfor finder du blandt andet en denimjakke med en aftagelig pelskrave og en denimfrakke med frynser og Western-detaljer, mens Levi’s Type 2 Trucker Jacket fra 1967 er blevet genoplivet i en ny version i rød satin med broderier. 

Foto: PR

Også en denim-blazer, en ærmeløs denimkjole og selvfølgelig jeans er at finde i kollektionen, der byder på opdaterede garderobeklassikere i nye fortolkninger med velkendte detaljer fra begge brands. 

Foto: PR

Kollektionen er tilgængelig fra den 4. oktober 2023 i Kenzos butikker KENZO-butikker, på kenzo.com, i udvalgte Levi’s-butikker og Levi.com

Lyt til ELLEs podcast ‘Klædt På’, som er din månedlige podcast om tendenser, strømninger og insiderviden fra modens verden med Mads Emil Grove Møller som vært.

Læs ogå

H&M klar med nyt stort designsamarbejde