Den italienske digitale entreprenør Chiara Farragni fortæller her eksklusivt til ELLE, om sin rejse som selvstændig, der begyndte på Instagram og nu består af hele to virksomheder - og så deler hun også sine bedste tips til dig, der drømmer om at starte din egen virksomhed.
Den italienske digitale entreprenør, Chiara Ferragni, er én af de absolut største indenfor modeverdenen i dag, og sikrer sig gang på gang front row pladser til modeugens topshows.
Foruden at have 23,6 millioner følgere på Instagram og have startet sit eget livsstilsbrand, Chiara Ferragni Collection, så er Chiara også blevet listet på Buisness of Fashions “500 most influential people”-liste samt på Forbes liste “Forbes 30 Under 30”.
Senest har Chiara startet et samarbejde med Nespresso om en limited edition-kollektion med stilede og farverige kaffemaskiner og -tilbehør og en ny, lækker sommerkaffe (det kan du læse meget mere om lige HER).
I den forbindelse har ELLE helt eksklusivt fået muligheden for at lære det italienske modeikon lidt bedre at kende med en eksklusivt Q&A, hvor vi blandt andet snakker om Chiaras rejse som selvstændig og hendes forhold til mode. Læs med herunder og lær Chiara bedre at kende.
Læs også: Chiara Ferragni afslører billeder og navn på sin lille, nyfødte datter
Chiara Ferragni om livet som selvstændig
Hvordan startede din Instagram-rejse?
”Jeg har altid haft en stor passion for at rejse, mode og at tage billeder. Jeg var på mit sidste år på Universitetet i 2009, hvor blogging begyndte at blive en ting, og jeg besluttede mig derfor for at give det et forsøg. Jeg startede min egen blog, TheBlondeSalad.com, og jeg begyndte at poste artikler om mine daglige outfits og rejseoplevelser. Jeg opdagede meget hurtigt, at folk var interesseret i det content, som jeg delte (mine looks, de steder jeg besøgte osv.). Jeg var en af de første i Italien, som gjorde det. Jeg begyndte at samarbejde med brands i 2010, og blev inviteret med til modeshows. 11 år senere er jeg en entreprenør med to virksomheder, den ene er TBS crew, det talent agency, som repræsenterer mig, og den anden er mit Chiara Ferragni brand, som blev grundlagt i 2013, og nu er et livsstilsbrand.”
Læs også: Emili Sindlev x Gina Tricot er vores nyeste accessory crush
Hvad betyder mode for dig?
”Mode for mig er en måde at udtrykke mig selv og mine idéer på. Mode kan gøre dit liv mere farverigt og lykkeligt, og det er bare en anden måde at udtrykke dine følelser på. Hvis du føler dig cool i dit tøj, så vil du også føle dig mere magtfuld og stærk. Jeg tror, at mode kan være et våben for alle til at føle sig mere selvsikre i hverdagen. Herudover så elsker jeg, at modeverdenen i dag er fokuseret på inklusivitet, kropspositivisme og at vise kærlighed uden grænser.”
Dit bedste modetip?
”Følg dit instinkt!”
Læs også: Chiara Ferragni er blevet gift: Se hendes 4 overdådige bryllups-looks
Hvad er dit forhold til kaffe?
”For mig er kaffe et øjebliks nydelse. Det sætter mig i godt humør, og kan gøre en dårlig dag bedre. Min yndlingskaffe er iskaffe. Perfekt til enhver sommerdag, og jeg elsker at have det to go i min rejsekop, eller imens jeg slapper af efter frokost.”
Hvordan fandt du motivationen til at starte dit eget brand?
”Jeg elsker mode, og det var en naturlig beslutning for mig at starte mit eget brand. Jeg havde en meget klar vision om, hvad jeg ønskede at skabe, og så gjorde jeg det.”
Læs også: Så meget koster de mest ikoniske tv-brudekjoler i virkeligheden
Hvad er det bedste og det værste ved at være sin egen chef?
”Det bedste ved at være min egen chef er, at jeg beslutter rytmen – hvis jeg trænger til en fridag, fordi jeg vil være sammen med min familie, så gør jeg det. Presset er til gengæld stort. Det er et stort ansvar.”
Hvad er du mest stolt af ved din forretning?
”Jeg er stolt af mit team. Det består mest af kvinder, og de er alle min egen alder eller endnu yngre. Vi har opnået så meget sammen, og det er virkelig tilfredsstillende at dele min rejse med mennesker, som jeg stoler på.”
Hvad er dit bedste råd til andre, som ønsker at starte deres eget brand?
”Læs en masse og lav en masse buisness-research. Hvorfor skulle nogle ville købe dine produkter? Hvem er din ideelle kunde? Find et komplet DNA for dit brand som ingen andre har.”
Læs også: 20 spørgsmål til Naomi Anwer
Psst … I galleriet herunder kan du se alle de stilede kaffeitems fra Chira Ferragnis nye samarbejde med Nespresso. Alle items bliver tilgængelige den 28. maj på Nespressos egen hjemmeside.