Den amerikanske model har indgået samarbejde med et sportsbrand, som vi ellers havde lagt lidt i glemmebogen.
Exercere, Alo Yoga, Adanola og senest Lulu Lemon. Besættelsen over sports- og activewear peaker for tiden som nærmest aldrig før, og nye brands dukker op som perler på en snor.
Om det er et levn fra Covid-19, hvor mange mennesker både fik en fornyet kærlighed for at være aktive, og hvor vi det meste af tiden gik i enten nattøj eller sportstøj, eller om det måske er de store amerikanske stjerners hype omkring smart activewear, er svært at sige. Men det er i hvert fald som om, at der er gået en smule inflation i at iklæde sig sportstøj fra de nyeste, community-bårne sportsbrands i stedet for de “gode gamle”, klassiske sportsbrands som Adidas, Nike og Puma. Men hvorfor egentlig?
Med en god portion ancienetet i bagagen kan man undre sig over, hvordan flere og flere dropper de klassiske sportsbrands for i stedet af gå med de virale, nærmest fashion-agtige mærker – og så alligevel.
For eksempelvis med stjerner som Kendall Jenner, der når ud til et trecifret millionantal af følgere på Instagram, som kampagnemodel for Adanola ligger de nye, virale mærker sig godt i føreselen og giver i den grad baghjul til de klassiske sportsmærker. Selvom Adanola og Adidas måske forsøger at henvende sig til et forskelligt publikum, vil der uden tvivl være købere, som tilvælger mode-sportsmærkerne, fordi de har set, hvor smart Kendall Jenner ser ud på Instagram.
Om det er det, der har været skyld i Nikes dalende omsætning i 2024, er heller ikke til at gøre sig klog på, men når sportsgiganten netop vælger at opruste med et nyt brand, NikeSkims, i samarbejde med Kim Kardashian, er der altså noget, der godt kunne tyde på, at de sociale mediers gallionsfigurer også influerer vores valg af sportstøj.
Ligeledes har Hailey Bieber, som har knap 55 millioner følgere på sin Instagram, netop offentliggjort, at hun efter en to-årig lang arbejdsproces endelig kan løfte sløret for sit kommende samarbejde med Fila, der med med sin grundlæggelse tilbage i 1911 må siges at gå under kategorien “klassiske” sportsbrands.

Fila som brand er kendt for sit retro udtryk, og derfor har særligt brandets styles fra 90’erne også de seneste år været en af de ting, der er gået som varmt brød i vintage-forretninger. Matchet mellem Fila og Bieber er derfor heller ikke helt malplaceret, Hailey Bieber er nemlig heller ikke selv bange for at dyrke den retro-inspirerede stil privat.
Selvom det ikke er første gang, Bieber har figureret i forbindelse med Fila, som hun har været ambassadør for de seneste par på, er dette første gang, hun har lavet et decideret kollektionssamarbejde med det sydkoreanske sportsmærke. Men én stor ting har ændret sig, siden vi sidst så hende som ansigt i en Fila-kampagne – og det kan nemt have noget at gøre med den faktor, der (måske) også har været medvirkende til, at Biebers samarbejde med Fila blev udskudt fra slutningen af 2024 til nu.
Vis dette opslag på Instagram
Det er selvfølgelig Jack Blues Bieber, hende og Justin Biebers søn, som kom til verden i august 2024.
Netop derfor bliver der også rundt omkring på nettet lige nu spekuleret i, om et af de offentliggjorte billeder fra hendes nye samarbejde, som udkommer 6. marts på Filas hjemmeside, faktisk sender specifikke referencer til hendes nye rolle som travl mor.
På billedet (som kan ses i karrusellen for oven) ser man nemlig en kaotisk situation, hvor Bieber både har indkøb fra supermarkedet i den ene arm og en sut, en sutteflaske samt en croissant i den anden arm, alt imens hun bag sig har tabt en bamse (som må formodes at være sønnens) – selvfølgelig på en (som altid) ultratjekket måde med makeup og hår on point. Ifølge os, er det klogt set af Fila, som nok skal få lidt medvind på denne fine kampagne.