Mode

Fra Prinsesse Diana-referencer til eksklusiv show-lokation: 5 grunde til at Jacquemus-showet blev årets mest omtalte

- 27/06/2023

Både Dianas brudekjole, ikoniske ’hævnkjole’-halskæde og et særligt outfit fra Cannes i 1987 var fortolket i kollektionen.

Moden har altid været lidt en konkurrence om ’højere og vildere’, og det er en tendens, der for alvor er blevet sat på spidsen siden Instagram kom til.

Men bare inden for de sidste to uger synes tendensen at have nået helt nye højder – først med Pharrells debutshow for Louis Vuttion Men’s på Pont Neuf i Paris, hvor Rihanna, Zendaya, Jay-Z og Beyoncé blandt andre var blandt gæsterne, der overværede showet.

Men hvis der findes en indbyrdes konkurrence designere imellem om, hvem der kan lave mest viral larm, så er der få, hvis ikke ingen, der når Simon Porte Jacquemus til sokkeholderne.

Den unge designer har på blot 14 år gjort lynkarriere med sit brand i eget navn, og formår år efter år at skabe det show, der ikke blot plastrer alle medier (sociale så vel som traditionelle) til, men som alle drømmer om at have deltaget i.

Fra palæet i Sydfrankrig, hvor Jacquemus med sin SS19-kollektion for alvor fik hele modebranchen til at få øjnene op for hans formåen og lyst til at sige deres 9-17 jobs op til fordel for en henslængt uendelig solferie i Provence i ført Jacquemus’ vidunderligt ubekymrede klæder, til de virale naturlokationer som lavendel- og bygmarker, der omkransede henholdsvis hans SS20 og SS21-show eller de unaturligt-naturligt hvide sandbanker omkring Arles i 2022. Ja, Jacquemus kan i dén grad finde ud af at ’stage’ sine shows, så man ikke bare lægger mærke til dem, men slet ikke kan undgå dem.

Og hans AW23 show, ’Le Chouchou’, som blev præsenteret under stor bevågenhed 26. juni 2023, var absolut ingen undtagelse.

Vi lister her fem grunde til, at Jacquemus’ AW23-show bliver årets mest omtalte – selv om vi kun er halvvejs gennem året.

Lokationen

Jacquemus har en evne til altid at overraske og imponere med sine showlokationer, og i år overgik han igen sig selv. Her havde modemanden nemlig sikret sig intet mindre end det historiske Château de Versailles, altså der, hvor Solkongen og sidenhen Dronning Marie Antoinette og Kong Louis den 16. af Frankrig residerede frem til Den franske Revolution i 1789.

I dag er slottet på UNESCOs liste over ’World Heritage Sites’, og dermed er det ikke hvem som helst, der kan få lov at holde show i de storslåede historiske omgivelser. Faktisk skriver Jacquemus sig ind blandt en udvalgt skare af eksklusive, og meget respekterede modehuse (herunder Dior, Chanel samt det ikoniske ’Battle of Versailles’ i 1973) og rygtet siger, at det nærmest er fuldkommen uhørt for et blot 14 år gammelt brand som Jacquemus, at få lov at benytte sig af de historiske rammer.

Ikke desto mindre havde modens enfant terrible rullet en postkasserød løber ud langs bredden af Grande Canal i den smukke slotshave, hvor søens spejlblanke overflade, det frodige grønne græs og catwalkens klare røde farve dannede en abstrakt tricolore, der kaldte på at blive foreviget gennem en Insta-linse.

Og som om det ikke var nok, havde den altid nytænkende designer skrottet de vanlige stolerækker og lod i stedet gæsterne indtage én lang flydende frontrow på vandet, hvor små, hvide sejlbåde lå og ventede på hver gæst, som dermed kunne indtage showet fra søsiden. Genialt.

Gæstelisten

Når man taler om gæster, så har Jacquemus ud over sine altid fuldkommen fascinerende lokationer, også et eminent greb i sin samtid, og ikke mindst de kendisser alle gerne vil have en bid af.

Således diskede den unge franske designer, ud over sin storslåede lokation, også op med et opdrag af gæster, der kunne få selv de største modehuse til at udvikle en grønlig tint af misundelse.

Ud over aktuelle ikoner fra populærkulturen som Netflix’s ’Queen Charlotte’-stjerne, India Amarteifio, evigt aktuelle Eva Longoria, Claire Foy og Monica Belluci, samt Emily Ratajkowski, designer Amina Muaddi og den colombianske sanger Karol G, kunne Jacquemus også bryste sig af at have Victoria og David Beckham på sin flydende frontrow.

Og it-parret tiltræk nærmest lige så meget opmærksomhed som den postkasserøde catwalk langs bredden af Versailles’ Grand Canal.

Prinsesse Diana-referencerne

En designer har (næsten) altid en muse, og i år skulede Jacquemus til de royale referencer. Ikke nok med at selve showet blev holdt i regale omgivelser på det måske mest ikoniske slot i verden, så var selve kollektionen også inspireret af den måske mest ikoniske prinsesse, verden endnu har set, nemlig Prinsesse Diana.

Referencerne til den afdøde prinsesse, hvis modemæssige indtryk stadig vægter tungt mere end 25 år efter hendes død, var nemlig ikke til at undgå i AW23-kollektionen. Blandt andet bar Kendall Jenner en perle-og-safir-choker, der var næsten identisk med halskæden, Diana havde på til sin legendariske ’hævnkjole’, som hun bar til en event den aften, hvor Prins Charles på nationalt TV indrømmede sin årelange affære med Camilla Parker-Bowles. Og Lady Di-referencerne stoppede ikke her.

Den ballonformede, hvide kjole, Kendall Jenner bar, var en moderne fortolkning af Prinsesse Dianas gigantiske brudekjole fra 1981, hvor netop ballonærmerne var en af kjolens mest markante detaljer. Desuden havde Simon Porte Jacquemus fortolket et look, Prinsessen af Wales bar i Cannes i 1987, som bestod af en lang blazer over et voluminøst ballonskørt – det blev i denne fortolkning til et par mikroskopiske, gule ballonshorts under en taljeret, semi-åben blazer, der i bedste Jacquemus-stil leverede et originalt og meget moderne tvist på et ikonisk ensemble.

Modelcastet

Jacquemus har – ligesom med sin gæsteliste – altid formået at kuratere et modelcast, der er totalt i takt med tiden, og som tæller nogle af de mest eftertragtede navne.

Således gik den nye generation af topmodeller showet, herunder Gigi Hadid, Kendall Jenner, Imaan Hammam, Liu Wen og Mona Tougaard, og castet talte også Monica Beluccis datter, Deva Cassel og det nye, upcoming navn, Angelina Kendall – en blot 17-årig model fra Sydney, der har haft en uundgåelig international debut på catwalken i AW23-sæsonen, hvor hun har gået shows for Chanel, Louis Vuitton, Givenchy, Loewe, Fendi og Versace og blandt andet lukkede showet for Khaite.

Foto: @angelinakendall

Angelina Kendall

Udviklingen i brandet

Der er sket meget for Jacquemus, siden han startede sit brand i 2010, og for alvor brød gennem lydmuren i 2018 med den gigantiske stråhat ’La Bomba’, og det efterfølgende år, hvor han viste den fuldendte Sydfranske drøm med lange, pastelfarvede kjoler i florlette materialer, sexede strandskjorter og mikroskopiske, upraktiske tasker på et sydfransk palæ i 2019.

Dengang designede han udelukkende til kvinder, og selv om de klassiske ’pæne’ sommerkjoler bestemt indeholdt vovede og originale elementer, er der sket meget med brandet til det udtryk, det i dag præsenterer. Her bliver der i dag i langt højere grad leget med effekter som transparente materialer, maksimal hudeksponering, fikse sammensætninger med små bindebånd og tøjnålsdetaljer, elementer fra lingeriskuffen og voluminøse silhuetter.

Faktisk er kollektionen ’Le Chouchou’ opkaldt netop efter den voluminøse og tekstilrige silhuet, man kender fra en scrunchie, og denne går igen på alt fra minikjoler til ærmer og mikroskopiske shorts med balloneffekter. Og dertil fylder herremoden også tiltagende mere i Jacquemus’ univers, og d’herrer bliver udfordret på konventionerne med forfriskende bud på, hvordan et suit anno 2023 kan se ud: komplet med frynse- og flæsedetaljer, taljerede blazere, lændestykker med peplum-effekt og tyl, blottede skuldre og rose-detaljer.

Lyt til ELLEs podcast ‘Klædt På’, som er din månedlige podcast om tendenser, strømninger og insiderviden fra modens verden med Mads Emil Grove Møller som vært. 

Læs ogå

The Beckhams stjal rampelyset til Jacquemus’ show med den ultimative minidate ved Versailles