ELLE AWARDS

ELLE Awards 2022: Her er alle de nominerede

- 16/08/2022

Se listen over de 12 kategorier til ELLE Awards 2022 og hvem, der er nomineret.

Nedtællingen til ELLE Awards 2022 er endelig igang.

Fredag den 16. september 2022 kan vi byde velkommen til årets største modefest, hvor vi skal samle, hylde og kåre den danske modebranche og toneangivende stemmer.

Der skal overrækkes 12 priser på aftenen og listen over kategorier og hvem, der er nomineret, finder du her. 

Årets nye navn

Kategorien Årets nye navn fokuserer på en – selvsagt ny – person, brand eller koncept, der har udmærket sig særligt i 2021/2022 og dermed ikke har været til at komme udenom. Årets nye navn har været på alles læber, og ligegyldigt om du har åbnet dit Instagramfeed, et modemagasin eller overhørt en samtale mellem modekyndige, har personen, brandet eller konceptet været uundgåeligt.

A. Roege Hove: Designeren har gjort kropsnær og transparent strik til sin signatur og tapper perfekt ind i sin samtid, hvor alle kvindeformer hyldes.

The Garment Kærlighedsprojektet mellem de to veninder Charlotte Eskildsen og Sophia Roe er med sine lækre strikitems, korte jakker og cool miniskirts på kort tid blevet et brand, som vi hverken kan eller vil komme udenom.

(di)vision: Før søskendeparret Nanna og Simon Wicks debutshow i efteråret 2021 havde kendisser som Kendall Jenner allerede taget brandets styles til sig, inklusiv deres signatur-bomberjakke. Ingen tvivl om, at (di)vision er et fremadstormende brand med kun én retning: Frem.

Louise Lyngh Bjerregaard: Designer Louise Lyngh Bjerregaard katapulede sig ind på modescenen i Paris med sin unikke identitet. Udlandet har da også allerede et kærligt øje til den unge designer, hvis arbejde bedst beskrives som krydsfeltet mellem pret-a-porter og couture.

OpéraSPORT: Duoen Stephanie Gundelach og Awa Malina Stelter har fra begyndelsen haft en klar vision med brandet: Kontrasten i det elegante, der møder det afslappede – og det i genbrugte tekstilfibre fra industriaffald. Brand-klassikere såvel som nye fortolkninger præsenteres kontinuerligt i en visuel identitet, der aldrig afviger fra præmissen.

Årets stemme

Kategorien ’Årets stemme’ fokuserer på personer, der har skilt sig ud i 2021/2022, fordi vedkommende har brugt sin stemme til at sætte agendaer på dagsordenen, som vi alle sammen har lyttet til og som har bidraget til og påvirket den offentlige samtale i en positiv retning.

Aram Ostadian-Binai for sit arbejde i The Soulfuls, hvor hun arbejder for et fællesskab for unge kvinder, så de kan føle sig repræsenteret i medierne, mærke deres værd og udnytte deres potentiale.

Sandie Westh for at bruge sin stemme til at åbne op omkring sorg som tabu, efter hendes datter Wilma døde kort tid efter fødslen.

Andrea Elisabeth Rudolph for at være åben omkring sit kræftforløb før, under og efter sygdomsforløbet på sine egne kanaler og i offentligheden generelt og for hendes indsamling til fordel for Kræftens Bekæmpelse.

Mathilde Kimer & Rasmus Tantholdt for deres modige, ærlige, rørende og ukuelige dækning af krigen i Ukraine.

Ditlev Tamm for sit bidrag til debatten om alt fra menneskelig dannelse og politiske perspektiver til kønsdiversitet – også på den anden side af de 75 år.

Årets modebegivenhed

Kategorien fokuserer på en 2021/2022-modebegivenhed, som har taget pusten fra os alle. Enten med sin unikke location, et stærkt eller overraskende modelcast, et imponerende set-up eller en helt unik kreativ idé, som bliver ved med at leve i vores bevidsthed.

(di)vision SS23: Paradoksalt nok overraskede (di)vison som forventet med et show, der på alle måder var tro mod brandets identitet. Med et cool og personligt modelcast, wow-location samt overlegen setting med blandt andet Gubi-sofaer i skoven, understregede Wick-søskendeparret deres rå stil. 

Lovechild 1979 SS22: Super gennemført location med romantisk italiensk setting, som understøttede kollektionen. Vi blev forført af Campari, kirsebærprint, det ophængte vasketøj, og Josephine Skrivers charme. Det hele gik op i en højere enhed.

Saks Potts AW21: Saks Potts-duoen præsenterede for første gang deres nye, mere modne retning. Arne Jacobsens stilrene have var en eventyrlig location og et perfekt match til deres mere minimalistiske univers, og man fik som beskuer lyst til at købe hele kollektionen på stedet – hvilket tilmed var muligt.

Dansk 20 år: Dansks 20-års jubilæum foregik ikke i stilhed. Hele tre events med magasinlancering i Paris, ambitiøs bogudgivelse og en stort anlagt gallamiddag på Glyptoteket bakkede op om et farvel med bravur til Danmarks mest toneangivende mode-møder-kunst magasin.

Hermès in the making, DAC x Hermès: Der duftede næsten af hest, da Dansk Arkitektur Center i efteråret 2021 blev omdannet til Hérmes’ værksted, hvor det ambitiøse håndværk blev stillet til skue komplet med ur-, taske- og sadelmagere.

Årets designer

Kategorien fokuserer på en designer, hvis design-DNA træder tydeligt frem, uanset hvilket modehus vedkommende arbejder for, og som er trendsættende uden at tabe forståelsen for det kommercielle. De nominerede skal have imponeret særligt med sine kollektioner i det forgange år.

Cecilie Bahnsen, Cecilie Bahnsen: Alles øjne er stadig på Cecilie Bahnsen, og nu endnu mere i udlandet efter hun holdt første show i Paris. Hun formår gang på gang at forny sig – nu også med tasker, strik og T-shirts.

Maja Dixdotter, By Malene Birger: Chefdesigner Maja Dixdotter har virkelig formået at tage BMB-huset i en ny retning med en genkendelig og stærk signatur, der er helt sin egen på det danske marked.

Cathrine Saks og Barbara Potts, Saks Potts: Et nyt univers med relanceret logo og brandidentitet sætter for alvor streg under det internationale format, Saks Potts bærer præg af i dag, både i form af design og kundebase. 

Ditte Reffstrup, Ganni: Gannis succes er efterhånden åbenlys for enhver, og i dag kan et Ganni-item spottes på hundred meters afstand. For Ditte Reffstrups kompromisløse, legende og ærkekøbenhavske design har fulgt med på trods af kapitalfondssalg og international ekspansion. 

Mark Tan, Mark Kenly Domino Tan: Mark Tans æstetik og skrædderier er en fryd for øjet. Designeren mestrer som ingen anden smukke skarpe silhuetter, samtidig med at han formår at gøre sit design evig relevant og ultramoderne.

Årets skønhedsbrand

Årets skønhedsbrand fokuserer på et dansk beautybrand, der markerer sig med effektive og spændende ingredienser ved løbende at udvikle nye produktlinjer med en klar dna – også designmæssigt. Desuden er det et brand, som udlandet også har fået øjnene op for.

Tromborg: Tromborg bygger på passion og viden fra hhv. en makeupartist og en biokemiker. Resultatet er et bredt sortiment bestående af effektiv hudpleje, unikke dufte og holdbar makeup.  

Hårklinikken: Takket være Lars Skjødt, der er manden bag Hårklinikken, kan kvinder og mænd med mærkets særlige ekstrakt opnå den hårpragt, de drømmer om. Så forståeligt nok er det ikke kun herhjemme, men også i bl.a. Hollywood, at både ekstrakt og mærkets øvrige hårplejeprodukter er så eftertragtede.  

Kjær Weis: Kirsten Kjær Weis har været førende i forhold til at skabe grøn makeup, som vi elsker, ikke (kun) fordi det er grønt, men fordi det genanvendelige design er så stilet, og fordi produkterne er af samme kvalitet som konventionel makeup. 

Beauté Pacifique: Bund-jyske og meget beskedne Beauté Pacifique, der kan fejre 25-års jubilæum i år, skaber hudpleje, der både er innovativ og kløgtigt sammensat af de mest virksomme ingredienser.   

Rudolph Care: Smukt, sanseligt og sikkert. Det er intet under, at Andrea Elisabeth Rudolphs brand er blevet til så stor en succes. Indholdet i krukkerne og tuberne giver ikke blot velplejet hud og hår, men sørger også for at tilføre skønhedsritualet et element af velvære. 

Årets brand

Kategorien fokuserer på et modebrand, hvis kommercielle succes og bundlinje viser, at køberne ønsker at sikre brandets fortsatte eksistens. Brandet har gjort sig særligt bemærket i 2021/2022, forstår at skabe et genkendeligt univers qua kampagner, ambassadører og lignende og har et kontinuerligt godt udvalg af styles, som tydeligt udspringer af brandets univers. Og så er det tilgængeligt – bl.a. via minimum én butik i Danmark.

H2O Fagerholt: Uden så mange dikkedarer leverer H2O Fagerholt sæson efter sæson en pålidelig kollektion af sweatsuits, anvendelige hverdagsklassikere og overtøj. Brandets sporty chic-identitet er en tydelig fællesnævner i alt fra design til æstetik. 

Skall Studio: Brandet Skall Studio er genkendeligt 365 grader rundt om alt, søstrene Marie og Julie Skall gør. Fra butik, design, interiør, shows og de fine Skall Letters, ved man, hvad man får, når man stifter bekendtskab med Skal Studio: og at det er garanteret gennemtænkt.

Ganni: Ganni har helt fra begyndelsen været svær at overse, og det tyder på at blive ved. Med det seneste års internationale samarbejder med store internationale brands som Juicy Couture, Levi’s og New Balance samt nye butikskoncepter, der understreger mærkets DNA til perfektion, har Ganni aldrig være tættere på at overtage verden med en endnu mere velklædt scandi-hær.

Rotate: Det er gået fra nul til hundrede på ingen tid for Rotate med de to kreative direktører Jeanette Madsen og Thora Valdimarsdottir i front. Brandet har vist en ny, sexet og feststemt side af skandinavisk mode, som har gjort det til en international modesensation – fra Københavns gader til Netflix-hittet ‘Emily in Paris’.

Han Kjøbenhavn: Rå og kontrastfyldte Han Kjøbenhavn er i vækst, og med show under Milanos modeuge samt opmærksomheden, der fulgte med Julia Fox’ Oscar-afterpartykjole og Beyoncés Vogue-forsidelook, har det 14 år gamle københavnermærke for alvor cementeret sig som brand. 

Årets initiativ

Årets initiativ fokuserer på en særligt god idé. Her er der tænkt ud af boksen på en måde, som har efterladt os alle imponerede – hvad end der er tale om et ambitiøst collab, et velgørenhedsprojekt med holdning eller et ikke før set koncept, der viste sig at være lige dét, der manglede.

Ganni x Juicy Couture: Alle var imponerede, da danske Ganni præsenterede sit samarbejde med det ikoniske 00’er-brand Juicy Couture. Med eminent timing og forståelse for Y2K-trenden var både kunder såvel som modeinsidere overbevist om det tangerende til mesterlige opfindsomme initiativ.

Nørgaard på Strøget 101 i gul og blå til fordel for Ukraine: Huset bag Nørgaard går sjældent ned på aktivistiske og sympatiske initiativer. Den blå og gule-stribede 101’er til fordel for Ukraines befolkning i forbindelse med Ruslands besættelse blev skabt på tværs af blandt andre Thygesen & Birk, der har strikket stoffet, samt Kemo Tekstil, der har vasket det – alle uden beregning. 100 % af salget går til Røde Kors. 

Georg Jensen x Stine Goya: Danmarkshistorie mødte moderne design, da traditionsbundne Georg Jensen slog pjalterne sammen med legesyge Stine Goya om en nyfortolkning af det højtelskede Daisy-smykke, som de fleste uanset alder og demografi har stiftet bekendtskab med. 

Soulland x Hello Kitty: Humoristiske indslag er ikke fremmede for Soulland, der fx tidligere har haft besøg af Snoopy, og ved SS23-showet på Frederiksberg Runddel præsenterede brandet atter et. Denne gang i from af et samarbejde med det ikoniske japanske kawaii-ikon Hello Kitty, der prydede alt fra kjoler til suits sammen med det røde hjerte, hun er kendt for at tale igennem. 

B&O x Balenciaga: Ingen er bedre til lyd end danske – og næsten 100 år gamle – Bang & Olufsen, og derfor var valget også faldet herpå, da modehuset Balenciaga skulle komponere sit seneste hybridprodukt: En kombineret taske og højttaler, som blev vist under couture-ugen i Paris. 

Årets smykkebrand

Kategorien fokuserer på et smykkebrand, der foruden at være unikt håndværk er af høj kvalitet, har et tydeligt design-DNA og har overrasket og imponeret os særligt i 2021/22. 

Sophie Bille Brahe: Har foruden deres håndværk og høje kvalitet skabt opmærksomhed omkring deres nye lanceringer gennem året. Særligt deres forlovelses- og bryllupskollektion samt kampagner med Caroline Brasch.

Sara Jin Mi: Har ikke været til at komme udenom med sine delikate designs og smukt håndværk. Sara Jin Mi lavede også et samarbejde med keramikerkunstneren Klara Lilja, som blev forhandlet eksklusivt i Holly Golightly.

Griegst: Det ikoniske danske smykkefirma Griegst kan fejre 60-års jubilæum i 2023. For Griegst er håndværket og det kunstneriske altid kommet i første række, men de seneste år er det lykkedes mor og søn at gå en mere kommerciel vej uden at gå på kompromis med arven og historien. Udover at smykkerne er blevet mere tilgængelige med webshop og senest åbningen af egen butik, har Griegst også udvidet deres univers til at inkludere bestik med en reproduktion af det smukke ‘Spira’-bestik.

Corali: Bag det danske smykkebrand Corali står arkitekt Caroline Sillesen, og selvom brandet kun er 5 år gammelt, har kombinationen af Carolines arkitektoniske tilgang til tidløst design, kærligheden til håndværket of inspiration fra naturen gjort, at Corali for alvor har manifesteret sig som et af de smykkebrands, både forbrugere og de danske såvel som udenlandske forhandlere tror på.

Årets kreative

Årets kreative er en eller flere personer, der med sit særlige talent inden for en specifik gren af modebranchen har bidraget med ekstraordinær kvalitet på netop det område. Prisen gives til en eller flere personer, der både nationalt og internationalt har vækket genklang på grund af sit virke.

Moon: Ingen laver internationale formater som Moon. De er suveræne på produktioner og er med til at hæve danske brands til nye og højere luftlag.

Marie Dausell: Marie Dausell er ubestridt en af de mest kreative og ud-af-boksen-tænkende makeupartist, ingen nærmer sig hendes kunstværker på ansigter. 

Kasper Andersen: Kasper Andersen er måske den dygtigste og mest grænseløst kreative nye frisør herhjemme i mange mange år. Vi spår ham en kæmpe karriere.

Emili Sindlev: Influencer Emili Sindlev sover aldrig: hverken når det gælder nytænkende content til de næsten 800.000 Instagram-følgere, jagten på nye målgrupper på TikTok samt evnen til at holde sig relevant via alt fra Vild med dans-deltagen i kjoler med modehistoriske referencer samt som model under Rotates SS23-show.

Årets ansvarlige

Kategorien fokuserer på en modevirksomhed, der går forrest i arbejdet hen mod en bæredygtig forvandling af den danske modeindustri. Brandet har integreret bæredygtige og klimavenlige processer i store dele af værdikæden og italesat initiativerne på en sådan måde, at de når ud til den danske modeforbruger og gør denne bevidst om, at vi alle har et grønt valg og et ansvar og/eller skaber opmærksomhed om social ansvarlighed, og har desuden bygget forretningen eller dele af den op omkring sociale initiativer. Initiativerne er en synlig del af brandets identitet og kommunikeres tydeligt til den danske modeforbruger og gør denne bevidst om, at vi også kan hjælpe ved at handle.

Skall Studio: Med et manifest bestående af fem principper for ansvarlige mode (design, materialer, ansvarlighed, miljø og vedligholdelse) er Skall Studio sat i verden ud fra et gennemgående bæredygtigt værdisæt. Samtidig støtter brandet, der er grundlagt af søstrene Marie og Julie Skall, organisationerne Mødrehjælpen, Plastic Change, LittleBigHelp, World Animal Protection og Ellen MacArthur Foundation for derigennem at gøre en aktiv forskel. 

Tomorrow Denim: Som verdens første bæredygtige denim-brand har Tomorrow Denim sikret sig både Svanemærket og EU-Blomsten, mens brandet kun arbejder med certificerede underleverandører, bruger 100% økologiske og genbrugte materialer og monitorerer sin værdikæde tæt for at sikre en produktion, der skader miljø og arbejdsforhold mindst muligt. Det fører alt sammen til ansvarligt produceret denim, der er lavet til at kunne holde.

Ganni: Ganni har opsat ambitiøse planer med 44 konkrete mål, hvoraf 15 af dem allerede er implementeret og udført. Med initiativer som Ganni Lab, udlejningsservicen Ganni Repeat og Circular Design Training har Ganni blandt andet formået at reducere deres plastforbrug med over 20% på bare et år (2019-2020), mens brandet kontinuerligt arbejder ihærdigt på at blive så ansvarlige som muligt.

Aiayu: Med brug af naturlige materialer, ufarvede tekstiler og en reparationsservice er Aiayu funderet i et ansvarligt udgangspunkt. Over 98% af brandets to årlige kollektioner er fri for syntetiske materialer, mens certificeringer som BSCI (Business Social Compliance Initiative) og Global Organic Textile Standards sikrer, at brandets produktion og underleverandører bruger de højeste standarder inden for ansvarlig produktion. 

Copenhagen Cartel: Med mantraet ‘Waste to wear’ skaber Copenhagen Cartel badetøj og active wear med plastikaffald fra verdens have. Det gør brandet ved at et samarbejde med organisationen Healthy Seas, der indsamler fiskenet, som Copenhagen Cartel genanvender til nye og langtidsholdbare tekstiler. Samtidig organiserer brandet selv clean up-events og støtter en række organisationer som for eksempel Carvico for at sikre certificeringer inden for både produktion, materialer og arbejdsforhold.

Årets præstation

Årets præstation gives til en moderelateret virksomhed, som i løbet af 2021/2022 har markeret sig ekstraordinært med økonomiske eller virksomhedsmæssige tiltag, der har åbnet for nye markeder eller konsolideret firmaets position.

Maanesten: I 2010 grundlagde ægteparret Lotte og Henrik Callesen Maanesten hjemme ved køkkenbordet. I dag står brandet for et letgenkendeligt univers, og smykkerne appellerer – i både design og pris – til de fleste. De 300 forhandlere i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland samt egen fabrik i Indien med 700 ansatte bevidner om succesen. 

Rains: Med Palais de Tokyo-showet under den prestigefyldte Paris Fashion Week tog Rains kegler. Det, der engang var et regntøjsbrand, er blevet en modesucces, og med sit futuristiske og androgyne look afviger Rains aldrig fra brandet solide identitet. 

DK Company: DK Company har fremlagt et årsregnskab for 2021, der viste et rekordresultat på både firmaets omsætning og bundlinje, og det på trods af et udfordrende år der på mange måder stod i coronaens tegn. De imponerende resultater understreger endnu en gang, at DK Company kun er på vej fremad.  

Ganni: Ganni stormer frem med en hær af #GanniGirls efter sig. Det populære brand har leveret interessante samarbejder i hobetal – med New Balance, Juicy Couture og Levi’s for at nævne et par stykker – og så har Ganni også fremlagt et formidabelt årsregnskab for 2021, der viste, at modebrandet overskud år for år kun går en vej: Op.

Ole Lynggaard Copenhagen: Far-datter-duoen Ole og Charlotte Lynggaard formår i den grad at holde sig lige så relevante i dag som for 60 år siden, hvor det hele startede. Også det imponerende 2021-regnskab vidner om, at de skulpturelle smykker og det eksklusive håndværk er i høj kurs.

Unge-prisen

Unge-prisen gives i samarbejde med det 59 år gamle ungdomsmagasin Vi Unge til en eller flere unge, der har gjort sig bemærket via en fremtidsorienteret agenda, særlige initiativer for unge eller projekter, der bestræber sig på at gøre verden til et bedre sted for den kommende generation. 

Saga: Den danske ungdom er samfundsinteresseret som aldrig før, men hvor går de hen, når de oplever en manglende håndtering af det, de ser som de pt. de største samfundsproblemer? Saga er en partineutral politisk ungdomsorganisation for medlemmer, der giver plads til de unge medlemmer fra 13 år og op i et demokratisk samfund, hvor ens stemme har potentialet til at skabe forandring. 

Frederikke Marciniak: 17-årige Frederikke Marciniak tog os med ind i sit inderste sind, da hun i DR-dokumentaren ’Et helt menneske’ fortalte ærligt om at være født i en drengekrop, men høre til i en piges. Tallene for transkønnede børn, der henvises til Sexologisk Klinik er støt stigende, og Frederikke Marciniak hare været med til at nedbringe tabuet på landsdækkende tv. 

Selma de Montgomery: Den 17-årige gymnasieelev og klimaaktivist Selma de Montgomery er aktiv i Ungdommens Klimaoprør, det yngste medlem af dommerpanelet i klimaprogrammet ‘Min idé – vores mission’ på TV 2 og en aktiv stemme i debatter, talks og demonstrationer for klimaets fremtid. 

Nagin Ravand: I Gellerupparken startede den 23-årige fodboldtræner Nagin Ravand i 2020 et fodboldhold for unge piger med anden etnisk baggrund end dansk i alderen 9-16 år. I år har hun talt om diversitet og diskrimination ved Europarådet, og løbende er hun blevet hædret med op til flere priser for sit arbejde, der via fodbolden gør en forskel for en særlig gruppe unge.

Pigespejderne: I mere end 100 år har De grønne pigespejdere kæmpet for at nedbryde forældede og diskriminerede kønsroller, og i dag er De grønne pigespejdere Danmarks største pigefællesskab, der til stadighed kæmper for at give piger redskaber til at tackle de udfordringer, deres køn i nogle tilfælde bærer med sig.