Vi varmer op til årets største modefest, ELLE Style Awards 2017. Derfor har vi mødt Cecilie Elisabeth Rudolph, der står bag det yndige ELLE Style Awards print, for at høre hende om tankerne bag det smukke design. Læs hele interviewet her.
Den 23. maj 2017 løber årets største modefest af stablen, og der er skruet helt op for den festlige stemning, når DR Koncerthuset åbner dørerne til ELLE Style Awards 2017. Årets tema henter inspiration fra art deco tiden med eksotiske palmeblade og fjer, der leder tankerne hen på 1930’ernes caberet. Sidste år startede ELLE et nyt intiativ med at skabe et unikt print i samarbejde med en kunstner, der skal sætte stemningen for årets ELLE Style Awards. Denne tradition fører vi videre i år, hvor print- og tekstildesigner Cecilie Elisabeth Rudolph står bag det drønsmukke print, der kommer til at pryde alt fra invitationer og bordkort til mobilcovers og den ”røde” løber.
Læs også: Cecilie Elisabeth Rudolph: Sådan bor jeg
30-årige Cecilie Elisabeth Rudolph bor i Danmark, men er uddannet tekstildesigner fra Central Saint Martins i London. Hendes kreative side udfolder sig til daglig i hendes studie på Rahbeks Allé på Frederiksberg, hvor hun det sidste stykke tid har haft travlt med at designe, tegne og udvikle det detaljerige design af ELLE Style Awards printet, som i år er døbt CabarELLE.
ELLE har mødt Cecilie Elisabeth Rudolph til en snak om tankerne bag det ultrasmukke print, og du kan læse hele interviewet her.
Se også: ELLE Style Awards 2017: Her er alle de nominerede
Hvilke tanker gjorde du dig som det første, da du gik i gang med udarbejdelsen af ELLE Style Awards-printet?
Da jeg påbegyndte printet, var min første tanke, at jeg gerne ville lave et æstetisk dragende print med masser af dekadence, dybde og volumen, hvori man kunne gå på opdagelse. Man skulle kunne betragte det fra forskellige vinkler og hele tiden blive ved med at opdage nye motiver og detaljer.
Hvad er du blevet inspireret af til ELLE Style Awards-printet?
Det gennemgående tema for ELLE Style Awards, og dermed også printet, er Jungle og i særlig grad Cabaret. Desuden indeholder printes elegante stilreferencer til Paris og Art Nouveau. Jungletemaet kommer hovedsageligt til udtryk i bananbladene, og cabaretstemningen ses afspejlet i de massevis af organiske strudsefjer, som pryder printet i stor stil. Derudover ses yderligere referencer til cabaretstemningen i form af de forskellige vifter, som med deres mere skarpe udtryk, giver noget kant til de ellers bløde, svungende og lette fjermotiver. Den turkise baggrundsfarve er valgt for at tilføre det vintage inspirerede tema en fornemmelse af forår, glæde og gøre det yderst nutidigt og relevant.
Havde du andre prints eller ideer med i processen, da du skabte printet – og i så fald hvilke?
At skabe sådan et print er naturligvis en proces og derfor, har man altid mange tanker og ideer til, hvordan det skal være. Men det var hurtigt tydeligt for mig, hvilket udtryk jeg ønskede, printet skulle have.
Jeg startede med at samle en masse inspiration. Jeg var i botanisk have og ved geologisk museum, og så gik jeg i mit vintagearkiv med fjer, bånd og andet, der kunne lede tankerne hen på cabaret.
Jeg kiggede meget på prints og fandt ud af, hvad det i hvert fald ikke skulle være.
Jungle er meget oppe i tiden, så det var vigtigt for mig, at det afveg fra alle de andre, så det ikke bare blev endnu et palme-print, derfor valgte jeg også at lægge mere vægt på cabaretstilen og var meget inspireret af gamle franske reklameplakater fra den tid. Blandt andet fra Casino De Paris og af plakatkunstneren Folies Bergere. De er så smukke, rene kunstværker og meget stemningsfulde. Der var specielt et billede, som jeg var meget forelsket i nemlig Mistinguett af Charles Gesmar. Den måde han fortolker fjerene på kjolen, var meget inspirerende for mig.
Hvor lang tid har det taget dig at skabe årets ELLE Style Awards print?
Det tog ca. en måneds tid. Dels fordi jeg ønskede, at printet skulle være enormt detaljerigt, og dels fordi jeg lavede det hele i hånden. Således er alle motiverne lavet med forskellige tegne- og trykketeknikker for at skabe variation og karakter til printet. Jeg har tegnet over 50 tegninger, de er alle håndtegnede og håndmalede med forskellige materialer, og det var mit ønske, at netop denne håndlavede fornemmelse skulle komme til udtryk i det færdige print. Jeg synes det tilfører noget utroligt smukt rent visuelt, og så repræsenterer det også mig, og måden hvorpå jeg arbejder.
Hvilken stemning håber du, at dit print frembringer hos modtagerne?
Jeg håber, at det skaber en nysgerrighed hos modtageren. Ved første øjekast er det nemlig ikke entydigt, hvorvidt der er tale om et blad eller en fjer. De forskellige motiver har den egenskab, at de kan ligne begge dele. Det er først, når man giver sig tid til at udforske printet, at man opdager den dybde og detaljerigdom, der pryder det. Jeg føler, at dette er medvirkende til at give printet liv, og det vækker samtidig fantasien og nysgerrigheden hos den, der ser på det.
Da det var vinter, da jeg lavede printet, var det naturligvis mørkt og koldt udenfor. Derfor havde jeg også løbende den idé, at printet skulle være indbydende og udvise forår, lys og farver!
Printet skal vække liv, glæde og selvfølgelig forføre til en forårsfrisk boudoir fest!
Se Cecilie Elisabeth Rudolph smukke print herunder.