Kategorien fokuserer på en modevirksomhed, der arbejder med eller skaber opmærksomhed omkring bæredygtighed, økologi og/eller social ansvarlighed på en sådan måde, at de formår at nå ud til den danske modeforbruger og bevidstgøre hende om, at vi har et valg. Årets CSR-pris præsenteres i samarbejde med ELLE Style Awards 2019 hovedsponsor, Boozt.com
Hvis der er én ting, vi ikke kan komme uden om at tage stilling til i 2019, er det miljøet, og det aftryk vi som mennesker og modeindustri sætter på kloden – både i miljømæssig og socialt ansvarlig forstand. Overalt tudes vi ørene fulde omkring de kæmpemæssige klimaforandringer vi lige nu er vidner til globalt grundet mange års heftig industrialisering og materielt (over-)forbrug. Det har vi som mennesker og i høj grad også som branche ansvar for at bremse den negative udvikling af, og sætte ind dér, hvor vi kan gøre en forskel.
På ELLE har vi altid en bæredygtig underlægger i vores produkt; både i de historier, vi formidler, hvor vi gør alt hvad vi kan for at fremme de brands og de ildsjæle, der med inspirerende gåpåmod og ikke mindst fremsynethed, aktivt er med til at gøre en forskel for den måde, tøj bliver produceret på. Vi trykker desuden alle ELLE-magasiner på genanvendt papir (se selv certificeringen i vores kolofon), ligesom den middag, vi serverer til ELLE Style Awards, er certificeret bæredygtig.
Køb billet til årets største modefest – ELLE Style Awards 2019
Men nu var det ikke ELLE det skulle handle om, for heldigvis er vi en branche, hvor innovation og pioneerånd er alfa og omega, og hvor mange nu gør brug af denne innnovative kreativitet for at fremme bæredygtige tilstande.
Modebranchen har i mange (mange!) år været udskældt for at være en af de mest forurenede industrier overhovedet, og tilmed også en af de brancher, der producerede under de værst tænkelige forhold i u-lande. Sådan er det heldigvis ikke mere.
I dag er det gudskelov nærmest uhørt at brands producerer deres tøj under uetiske forhold med umenneskelige arbejdstider, kummerlig løn og børnearbejde – og hvis der er nogle brands, der stadig iværksætter sådanne produktioner, kan det potentielt koste dem hele deres forretningsgrundlag. For forbrugerne VIL ikke acceptere, at forretninger drives på menneskeligt respektløse grundlag, og medierne kan ikke retfærdiggøre at lovprise produkter, hvis baglandet er beskidt. Derfor er der efterhånden udpræget gennemsigtighed i virksomheders forsyningskæder, så alle kan se, hvordan produkter bliver fremstillet, og hvor varerne kommer fra. Desuden tænker tiltagende flere brands miljøet ind i måden, de producerer på, og tager hensyn til de materier, der er begrænsede resurser af, og minimerer i høj grad brugen af de materier, der forurener mest. Desuden findes der hver dag nye måder at genanvende de horder af plastik og affald, der forurener særligt verdenshavene, men som kan omdannes til materialer, der minder om nylon, polyester, PVC og endda silke. Hvor sejt er dét lige?
Læs også: Her er de nominerede i den nye kategori, Årets kvinde
Den slags innovation og proaktivitet over for både mennesker og miljø skal bestemt hædres. Og det er netop derfor, at vi for sjette år i træk uddeler Årets CSR-pris til ELLE Style Awards.
Kategorien fokuserer på en modevirksomhed, der arbejder med eller skaber opmærksomhed omkring bæredygtighed, økologi og/eller social ansvarlighed på en sådan måde, at de formår at nå ud til den danske modeforbruger og bevidstgøre hende om, at vi har et valg. Årets CSR-pris præsenteres i samarbejde med ELLE Style Awards 2019 hovedsponsor Boozt.com
Boozt.com er som en af Nordeuropas største multibrand webshops en del af det globale samfund og anerkender dermed deres forpligtelse til at tage et socialt ansvar. Det gør de blandt andet ved at samarbejde med frivillige organisationer med det mål at øge bevidstheden om globale spørgsmål.
Hvert år samler Boozt.com tusindvis af ikke-salgbare varer fra Boozt’s lager, som sendes til nødlidende. Boozt.com har blandt andet doneret til Foreningen for Fred og Udvikling i Afrika (A.P.D.A) og til SOS Ukraine. På den måde støtter Boozt.com mennesker i konfliktområder og sikrer, at intet tøj går til spilde.
Køb billet til årets største modefest – ELLE Style Awards 2019
ELLE Style Awards 2019 består af tre events: den 10. maj, hvor ELLE samler den danske modebranche til middag, show og prisoverrækkelse ved en stor gallaevent. Det er altså for første gang ikke muligt at købe billet til selve prisoverrækkelsen, men du kan naturligvis følge med live på ELLEs sociale medier hele aftenen. Til gengæld har vi i år lavet et skræddersyet event for alle vores skønne læsere, der bestemt ikke skal snydes for magien ved ELLE Style Awards. Derfor inviterer vi til en eksklusiv champagne-frokost, ELLE Salon, hvor 360 ELLE-læsere den 11. maj har en helt unik oplevelse i vente, der samler alt det bedste fra ELLE Style Awards med champagne, mode, musik, VIPs, rød løber og goodiebags. Den tredje dag ELLE Boutique er et gratis shoppeevent, der afholdes i samarbejde med Boozt.com. Mere info herom følger snarest…
Skynd dig at sikre din billet til ELLE Style Awards dag 2: ELLE Salon her!
I galleriet nedenfor kan du læse mere om de tre nominerede i kategorien ’Årets CSR-pris 2019’.