Der var brands, der har udmærket med sig med ansvarlighed og kreativitet og ambitiøse stemmer blandt vinderne til ELLE Awards 2022. Se alle dem, der kunne gå hjem med en statuette her.
Fredag aften kunne ELLE Awards endelig vende tilbage for første gang siden 2018, og det gik ikke stille for sig med et utal af mindeværdige højdepunkter.
Som da koret Ungklang leverede en smuk version ‘I morgen er der også en dag’ efter chefredaktøren for ELLE Ukraine Sonya Zabouga leverede en smuk og kraftfuld tale. Eller som da Ole Henriksen dansede sig gennem salen for at overrække prisen for Årets Brand.
Det var dog overrækkelsen af priser som Årets Brand, Årets Designer og Årets Skønhedsbrand, der var hele aftenens omdrejningspunkt, og sammen med helt nye priser som Årets Stemme og Unge Prisen kunne vi kåre en række taknemmelige og tydeligt rørte vindere.
Se alle aftenens vindere herunder.
Årets Brand: Han Kjøbenhavn
Rå og kontrastfyldte Han Kjøbenhavn er i vækst, og med show under Milanos modeuge samt opmærksomheden, der fulgte med Julia Fox’ Oscar-afterpartykjole og Beyoncés Vogue-forsidelook, har det 14 år gamle københavnermærke for alvor cementeret sig som brand.
Årets Nye Navn: A. Roege Hove
Designer Amalie Røge Hove har med sit brand A. Roege Hove gjort kropsnær og transparent strik til sin signatur og tapper perfekt ind i sin samtid, hvor alle kvindeformer hyldes.
Årets Modebegivenhed: Hèrmes In The Making
Der duftede næsten af hest, da Dansk Arkitektur Center i efteråret 2021 blev omdannet til Hèrmes’ værksted, hvor det ambitiøse håndværk blev stillet til skue komplet med ur-, taske- og sadelmagere.
Årets Skønhedsbrand: Kjær Weis
Kirsten Kjær Weis har været førende i forhold til at skabe grøn makeup, som vi elsker, ikke (kun) fordi det er grønt, men fordi det genanvendelige design er så stilet, og fordi produkterne er af samme kvalitet som konventionel makeup.
Årets Smykkebrand: Griegst
Det ikoniske danske smykkefirma Griegst kan fejre 60-års jubilæum i 2023. For Griegst er håndværket og det kunstneriske altid kommet i første række, men de seneste år er det lykkedes mor og søn at gå en mere kommerciel vej uden at gå på kompromis med arven og historien. Udover at smykkerne er blevet mere tilgængelige med webshop og senest åbningen af egen butik, har Griegst også udvidet deres univers til at inkludere bestik med en reproduktion af det smukke ‘Spira’-bestik.
Årets Stemme: Aram Ostadian-Binai
Aram Ostadian-Binai vinder for sit arbejde i The Soulfuls, hvor hun arbejder for et fællesskab for unge kvinder, så de kan føle sig repræsenteret i medierne, mærke deres værd og udnytte deres potentiale.
Årets Ansvarlige: Skall Studio
Med et manifest bestående af fem principper for ansvarlige mode (design, materialer, ansvarlighed, miljø og vedligholdelse) er Skall Studio sat i verden ud fra et gennemgående bæredygtigt værdisæt. Samtidig støtter brandet, der er grundlagt af søstrene Marie og Julie Skall, organisationerne Mødrehjælpen, Plastic Change, LittleBigHelp, World Animal Protection og Ellen MacArthur Foundation for derigennem at gøre en aktiv forskel.
Årets Unge Pris: Nagin Ravand
I Gellerupparken startede den 23-årige fodboldtræner Nagin Ravand i 2020 et fodboldhold for unge piger med anden etnisk baggrund end dansk i alderen 9-16 år. I år har hun talt om diversitet og diskrimination ved Europarådet, og løbende er hun blevet hædret med op til flere priser for sit arbejde, der via fodbolden gør en forskel for en særlig gruppe unge.
Årets Designer: Cecilie Bahnsen
Alles øjne er stadig på Cecilie Bahnsen, og nu endnu mere i udlandet efter hun holdt første show i Paris. Hun formår gang på gang at forny sig – nu også med tasker, strik og T-shirts.
Årets Initiativ: B&O x Balenciaga
Ingen er bedre til lyd end danske – og næsten 100 år gamle – Bang & Olufsen, og derfor var valget også faldet herpå, da modehuset Balenciaga skulle komponere sit seneste hybridprodukt: En kombineret taske og højttaler, som blev vist under couture-ugen i Paris.
Årets Kreative: Moon
Ingen laver internationale formater som Moon. De er suveræne på produktioner og er med til at hæve danske brands til nye og højere luftlag.
ELLE Prisen: Ditte og Nikolaj Refstrup fra Ganni
ELLE-prisen gives til en eller flere personer, der i en årrække har ydet en helt særlig indsats for dansk mode. Vedkommende har været toneangivende i dansk mode og spillet en afgørende rolle i arbejdet med at sætte danske modetalenter på verdenskortet. Med stor ekspertise og under bevågenhed fra mange fans arbejder vedkommende stadig aktivt og målrettet på at fremme dansk mode herhjemme og internationalt.
Årets Præstation: Rains
Med Palais de Tokyo-showet under den prestigefyldte Paris Fashion Week tog Rains kegler. Det, der engang var et regntøjsbrand, er blevet en modesucces, og med sit futuristiske og androgyne look afviger Rains aldrig fra brandet solide identitet.