Mode

Designer Clare Waight Keller: “Jeg elsker idéen om, at én kollektion kan være med dig gennem hele året”

- 05/10/2023

ELLE mødte den tidligere Givenchy-chefdesigner for at høre mere om hendes nyeste kollektion for stor highstreet-kæde

Hun har blandt andet været i spidsen hos modehuse som Calvin Klein og Chloé, og stod i 2018 som chefdesigner for Givenchy bag Meghan Markles kendte brudekjole, da hun blev gift med prins Harry.

Designeren forlod i 2020 jobbet hos Givenchy, og er nu aktuel med sin første kollektion siden, som er et samarbejde for Uniqlo og derfor har fået navnet Uniqlo: C. En kollektion, der har fået flere til at spærre øjnene op, for det er bestemt ikke hvem som helst, den erfarne designer har sat sine fødder hos.

Fra Calvin Klein til Tom Ford over i Chloé og Givenchy, så har designeren haft fingrene ned i lidt af hvert hos de forskellige modehuse, der med hvert sit fokus har givet Clare Waight Keller et væld af forskellige perspektiver at arbejde med som designer.

Foto: Francois Guillot/AFP/Ritzau Scanpix

Clare Waight Kellerr til Givenchy AW18

“Jeg har taget forskellige ting med fra forskellige arbejdspladser gennem min karriere. For eksempel hvordan de arbejdede, eller hvad de fokuserede på. Hos Ralph Lauren var det meget skræddersyede detaljer og tekstiler. Hos Tom Ford var det silhuetter og styling. Hos Calvin Klein drejede det sig meget om marketing og brandets overordnede identitet”. 

“Siden da, da jeg blev kreativ direktør for Pringle, handlede det meget om at sætte sig ind i betydningen af husets arv. Hos Chloe var det femininitet, mens det hos Givenchy var couture. Så hvert modehus havde ligesom hvert deres element, som jeg kunne tage med mig videre “

“Så det har givet mig mange færdigheder og perspektiver. Jeg har altid godt kunne lide tanken om at kunne forandre mig og udfordre mig selv, og det her projekt er en del af den rejse, hvor jeg igen lærer noget nyt.”

Foto: Launchmetrics/Spotlight

Clare Waights Keller for Chloé SS17

Og når man som Clare Waight Keller går fra luksuriøse modehuse til mere tilgængelig high street-mode, er forskellighederne mellem de to verdener til at tage og føle på. Det har derfor også gjort sig gældende for den nye kollektion for Uniqlo, der er lavet til at kunne blive brugt i hele verden. Men designerens egen identitet er alligevel tydelig i Uniqlo-kollektionen.

“I stedet for at arbejde meget begrænset med design, som når man arbejder i luksus, så har jeg her kunnet arbejde meget bredere med en kollektion. Også i forhold til at den skal kunne fungere over hele verden. Derfor er materialerne også meget lette, så man kan style det lag på lag. Så hvis du er i Asien, hvor det mange steder er varmt og fugtigt eller i England, hvor det er hundekoldt, så er der forskellige muligheder i den her kollektion. Så den kan ændre sig alt efter sæson og sted.”

Foto: PR

Clare Waights Kellers kollektion for Uniqlo

Det er ikke bare stilen og materialerne, der for Clare Waight Keller gør Uniqlo: C-kollektionen alsidig. Også farverne, der spænder fra helt neutrale toner til friske, sommerlige nuancer, har en vigtig rolle at spille i samarbejdet. 

“Farverne var for mig en vigtig historie i den her kollektion. En del af mit designsprog er at arbejde med farver, så det er et virkelig vigtigt udtryk at give en kollektion. Hele tanken om, at du kan gå fra mørke farver som sort og grå ind i de varmere toner, der kan tage dig gennem vinteren og til sidst gå ind i de lysere farver med creme og gul. Jeg elsker idéen om, at én kollektion kan være med dig gennem hele året. Det handler meget om tidløs kvalitet.”

Mens samarbejdet kun indebærer en enkelt kollektion for nu, kan man allerede se frem mod mere fra den britiske designer hos den japanske high street-kæde.

Foto: PR

Clare Waights Kellers kollektion for Uniqlo

“Jeg har allerede lavet min anden kollektion for den kommende sæson. Her til den første kollektion havde jeg meget fokus på garderobeklassikere, men nu kan jeg dykke lidt dybere ned og forsøge at udvikle egne materialer.”

Men om designeren på et tidspunkt springer ud med eget brand, er dog ikke helt lige så nemt at sige noget om – endnu.

“Tanken om at starte mit eget brand har selvfølgelig været der, men for tiden er jeg meget fokuseret på samarbejdet med Uniqlo. Men jeg vil ikke afvise det.”

Lyt til ELLEs podcast ‘Klædt På’, som er din månedlige podcast om tendenser, strømninger og insiderviden fra modens verden med Mads Emil Grove Møller som vært.

Læs ogå

Designeren bag Meghan Markles brudekjole i nyt samarbejde med highstreet-gigant